Fynsk lampedesign på vej mod eksporteventyr
Det begyndte med lampen PineApple. Nu er fynske DybergLarsen på vej ud i verden med deres lampekollektion. De store vækstskridt kræver hjælp udefra, fremhæver indehaveren Thomas Dyberg-Larsen.
For seks år siden stod Thomas Dyberg-Larsen på Vestfyn med den første egenproducerede lampe i hånden. PineApple-lampen, udviklet af designeren Frank Kerdil, er kendetegnet ved den klassiske form med forskudte skærme, der forhindrer blænding og skaber et blødt lys. Lampen opfyldte et ønske fra Agenturhuset Dyberg-Larsen om også at komme i gang med egenproduktion.
Frank Kerdil havde ramt noget.
Siden har de haft travlt med lampeproduktionen ved Nørre Åby tæt på den fynske motorvej. De sidste fire år er der solgt 40.000 PineApple-lamper i Danmark, og ude på de internationale markeder har de også fået øjnene op for det nye danske lampedesign.
Efterhånden blev det meget tydeligt, at vores eget lampedesign blev en stor forretning i forretningen og samtidig krævede den endnu mere fokus, hvis den skulle vokse, siger Thomas Dyberg-Larsen, der sammen med sin kone Karin Larsen stod bag Agenturhuset Dyberg-Larsen.
Mand og kone med hvert sit
Lampevirksomheden Dyberg-Larsen blev derfor fra årsskiftet 2016 en selvstændig virksomhed. Karin Larsen er fortsat i spidsen for Agenturhuset, mens Thomas Dyberg-Larsen lægger alle kræfter i udvikling af lampevirksomheden DybergLarsen, der er et såkaldt spinout af Agenturhuset.
Med designer Frank Kerdil og stylist Anette Eckmann som kreative udviklere er der tændt for den store danske lampesatsning over de kommende år. Designmæssigt bliver der udviklet nye serier med en klar dansk designlinje, og hvor for eksempel Illumin-serien bryder nye grænser ved at være en lampe med indbygget højttaler, der kan betjenes fra smartphonen.
Thomas Dyberg-Larsen lægger ikke skjul på, at den hastigt voksende virksomhed er en krævende fornøjelse og betyder, at det ofte bliver sent, inden lyset slukkes i privaten.
Det er vanvittig spændende og sindssygt hårdt. Ét er at få udviklet det rette design, noget andet er at få udviklet en strategi for branding, salg, markedsføring og for hele organisations- og produktionsapparatet, siger Thomas Dyberg-Larsen, der i øjeblikket har fire ansatte, men som over de kommende måneder står overfor en markant vækst også på medarbejdersiden.
Flere millioner i kapital
Det er således lykkedes DybergLarsen at hente tre millioner kroner i kapital fra kapitalfonden Dansk OTC Finans. DybergLarsen har over det sidste halve år præsteret en vækst på 70 procent, og med kapitaltilførslen, skal den internationale vækststrategi nu realiseres. Lamperne lyser allerede på det engelske og hollandske marked, og der er aftaler på plads i Tyskland og Finland.
Hvis vi skal lykkes med vores vækstplan, så skal vi også turde satse. Vi har fået tilført millioner til at opbygge et set up, som er gearet til markant vækst på nye markeder, siger Thomas Dyberg-Larsen, der forventer ansættelse af 10 nye medarbejdere inden for det næste år.
Brug for hjælp
DybergLarsen har oplevet tre gange inden for den seneste årrække at blive kåret til Gazelle-virksomhed. Thomas Dyberg-Larsen erkender, at det til tider er mere end hårdt at stå i spidsen for en vækstvirksomhed. Han har derfor også som leder erkendt, at han har brug for hjælp udefra, for at planen lykkes.
Mine kompetencer ligger i salg og forståelse af detailhandel. Men når der skal hentes kapital, og vi skal ind på nye markeder og laves langsigtede strategier, så er jeg uden for mine spidskompetencer, siger Thomas Dyberg-Larsen.
For lampe-direktøren er det fuldstændig uproblematisk at erkende, at han ikke magter alt. Tværtimod ser han det som sin styrke, at han har været i stand til at gå ud i byen og hente hjælp.
Jeg stødte ind i en vækstkonsulent fra Væksthus Syddanmark, som i kraft af sit netværk formidlede kontakt til Dansk OTC. Dermed fik vi tilført en kapital, som vi ellers ikke var kommet i berøring med, siger Thomas Dyberg-Larsen.
Samtidig ved han, at der fortsat er brug for indspark og videntilførsel udefra, hvis den internationale plan skal lykkes. Han benytter sig af et helt nyt tilbud fra Væksthus Syddanmark, Strategisk Kompetenceudvikling, hvor virksomheden bliver skarpe på, hvordan de eksekverer deres strategi i praksis.
For vores forretning har det været helt afgørende, at vi er stødt ind i et væksthus, som kan hjælpe os med at få tilført den viden og ekspertise, vi har brug for, siger Thomas Dyberg- Larsen.
Her og nu handler det for Thomas Dyberg-Larsen om at realisere det danske lampeeventyr internationalt. Han er samtidig ydmyg overfor sin egen rolle:
Måske er det ikke mig, der skal stå i spidsen for foretagendet hele vejen måske er der brug for en anden direktør om få år, som skal løfte os til næste step. Lige nu handler det om, at jeg får hevet de rette folk ind i virksomheden, som kan supplere mig, bl.a. en verdensmester i strategi, siger han.
Hjælpen er lige om hjørnet
For et års tid siden bankede DybergLarsen på hos Væksthus Syddanmark, da designvirksomheden havde brug for hjælp til at realisere sit vækstpotentiale.
Sådan sker det tit hos Væksthus Syddanmark, og andre gange er det Væksthus Syddanmark, som er ude at banke på døren hos virksomheder i vækst.
DybergLarsen er et godt eksempel på en succesfuld virksomhed, som har særdeles spændende produkter, og hvor der er markante vækstmuligheder, men hvor der også kan være brug for tilførsel af ny viden eller simpelthen at få lavet en vækstplan for at lykkes, siger Lars Bergholdt, vækstkonsulent hos Væksthus Syddanmark, som har hjulpet DybergLarsen på vej.
Uden beregning
Væksthusene kan snart fejre 10 års jubilæum og blev nedsat af Erhvervsstyrelsen for på statens regning at yde hjælp til landets værksvirksomheder.
Man kan sige, at det er statens investering i virksomhederne, og heldigvis kan vi se, at den er givet godt ud. Tal viser, at hjælpen udefra medvirker til øget omsætning, øget eksport og flere jobs. Vi skal hjælpe virksomhederne med at få udpeget de områder, hvor de har brug for at blive styrket, siger Lars Bergholdt.
Ingen skam
Hvert eneste år hjælper Væksthus Syddanmark således flere designvirksomheder til at realisere deres vækst, og Lars Bergholdt understreger, at det aldrig er en skam at komme og spørge efter hjælp.
Som leder kan du ikke det hele selv. Og når en virksomhed vokser hastigt, så er der også brug for at få opbygget organisationen og få tilført kompetencer, så man kan følge med sin egen udvikling, siger vækstkonsulenten.
Ud over hjælp til udarbejdelse af vækstplaner, tilbyder væksthusene en række programmer, hvor virksomhederne kan få hjælp til at udvikle sig og få en stor del af udgifterne dækket. Lige nu er der eksempelvis programmet Strategisk Kompetenceudvikling, som yder hjælp i alt lige fra kompetenceudvikling til medarbejdere, strategiarbejde, ledelsesudvikling og styrkelse af bestyrelsesarbejdet. Der er endnu pladser på de to sidstnævnte spor.
Lars Bergholdt siger om disse:
Mange ledere i vækstvirksomheder har ikke nødvendigvis ledelseskompetencer. Her kan det være uvurderligt at arbejde med sit lederskab. Tilsvarende er der også mange virksomheder, som ikke har fået skabt en tilstrækkelig stærk bestyrelse, som kan bidrage til udviklingen. Et program som det her giver virksomhederne mulighed for at styrke sig på de fronter.