Forandringer skal favnes ikke frygtes
Livsstilsguru Tom Mirabile mener, at skal detailbutikken trives og blomstre frem for bare at overleve, kræver det, at man tager forandringerne til sig – på den gode måde. Og så mener han også, vi skal tilbage til basic: Forbrugeren har et problem eller et behov, der skal findes en løsning på.
”Det er ingen hemmelighed, at markedet og branchen oplever aldrig før sete og meget hurtige forandringer i forhold til, hvordan forbrugerne samler information, handler og køber produkter. Men disse forandringer giver også enorme muligheder for netop interiørbranchen”. Det sagde Tom Mirabile, der er ekspert i forbrugsmønstre for International Housewares Association i Chicago samt vicepræsident for globale trends og design hos Lifetime Brands.
Vi går tilbage til basic. Det handler stadig om at finde løsninger for forbrugerne.
Tom Mirabile
Ifølge Tom Mirabile er nøglen til succes at favne – ikke frygte – forandring.
“Vi står midt i en detailhandelskrise, og vi er så optaget af blot at håndtere den, at vi ikke ser de dramatiske, positive forandringer, der også åbenbarer sig for os”, siger han.
Der findes fem demografiske grupper: Z (fra 3-22 år), Millennials (fra 22-42 år), Generation X (fra 43-53 år), Baby Boomers (fra 54-73 år) og Prime Timers (74+ år), og Tom Mirabile mener klart, der i dag er helt nye måder at engagere de forskellige demografiske grupper på. De fleste af dem omfatter de sociale medier.
“Så hvor du placerer dig selv og din virksomhed på de sociale medier er kritisk”, mener han.
Livsstilsmønstre og hvad der er vigtigt for folk, har også ændret sig drastisk. Mens Baby Boomernes og Prime Timernes liv ofte følger et fast mønster (bo hos forældrene, få en uddannelse, starte en karriere, blive gift, få børn, børnene forlader hjemmet), er der hos de yngre generationer mange afvigelser fra normen. Millennials bor måske med venner, de bliver gift senere, men de bliver måske også skilt og bor med venner igen, eller måske med en ny partner. Det kan være, de køber en bolig, sælger den igen for at bo med nogle andre, og så eventuelt køber en anden bolig senere. Eller de starter en karriere, men tager en pause og rejser.
Med så mange valg, så meget frihed og så megen individualisering er der mange flere muligheder for interiørbranchen – både for leverandørerne og for detailhandlerne – i forhold til at følge med i forbrugernes evigt-foranderlige livssituation og tilbyde dem løsninger til de nye stadier i deres liv, mener Tom Mirabile.
Sundhed, mad og madlavning
Et andet område, der byder på nye muligheder, er sundhedsbølgen, der går hånd i hånd med det massive fokus, der er på madlavning og mad. De muligheder åbner lag af potentielle salg af produkter til både haven og køkkenet, smart-produkter samt salg af produkter, der skaber mindre affald.
“Millennials kræver konstant genopfindelse og innovation”, lyder det fra Tom Mirabile. “Derfor taler vi i dag til “stammer”; foodie’s, kaffesnobber, vin- og øl-elskere med videre. Stammer er grupper af mennesker, man kan sælge produkter til, og i dag mere end nogensinde køber de mennesker oplevelser – og de ønsker oplevelser, de kan dele”.
For at understrege, hvordan tingene har forandret sig, refererer Tom Mirabile til Maslows behovspyramide – en klassisk bearbejdelse af de fem stadier et menneske går igennem i livet. I bunden af pyramiden findes de fysiske behov for luft, mad, drikke, sex og husly. Næste niveau er sikkerhed (sikkerhed, orden og lovlydighed), efterfulgt af kærlighed og fornemmelsen af at høre til (venskab, intimitet og tillid), Herefter følger agtelse (værdighed, resultater og status), og sidst selvrealisering (selvtilfredsstillelse og i sidste ende lykke).
Dog, pointerer Tom Mirabile, at måden forbrugeren opnår en fornemmelse af lykke på i dag er helt forskellig fra måden, man opnåede lykke på for 10 år siden.
”Det handler ikke bare om at købe et hus eller en sportsvogn for at opnå selvrealisering og prestige. En stor selvtilfredsstillelse kan opnås ved at se, hvor mange forbindelser man har på LinkedIn eller Facebook. Så i dag kan selvrealisering opnås ved meditation såvel som ved at bage en fantastisk kage og få 1000 likes for den på Instagram”.
På trods af de dramatiske og hurtige forandringer, der sker i samfundet, minder Tom Mirabile om, at der også findes flere kerneidealer, der er forblevet de samme, og som stadig er en vigtig konstant: Mennesker køber ting for at løse et problem eller for at berige deres liv på en eller anden måde. I dag ønsker forbrugerne at tage det kedelige og hverdagsagtige ud af de forskellige opgaver, og de ønsker, at tingene sker hurtigt og uden besvær.
”Tag eksempelvis stigningen i antallet af smart-produkter. De tager alle udgangspunkt i at tage det kedelige ud af opgaverne og give forbrugerne, hvad de vil have, når de vil have det. De yngre generationer ønsker, at deres liv bliver lettere og lettere, og i takt med at de ældre generationer bliver mindre mobile, kommer de også til at syntes, at det er praktisk at have produkter, der gør tingene for dem”.
“Vi går tilbage til basic. Det handler stadig om at finde løsninger for forbrugerne”.
En anden konstant er, at mennesker ønsker forbindelse.
”At være ”forbundne” i dag betyder som oftest at være forbundet til en ”device”. Men en ”device” skaber også forbindelser til andre mennesker og de giver os mulighed for at hente information fra rigtig mange andre mennesker. Og også det skal detailhandlen bruge positivt og fremadrettet”, slutter Tom Mirabile.