Et stærkt designhus hvor mennesker trives

”Det vigtigste for mig er at skabe en sund og stærk virksomhed, hvor mennesker trives og udvikles”. Det siger Henrik Rosendahl, adm. direktør i Rosendahl Design Group, der i år kan fejre sit 30-års jubilæum med det brand som startede det hele, nemlig Rosendahl. På den korte bane, handler det stadig om at rebe sejlene og komme så godt igennem de tilbageværende bølgeskvulp, men på længere sigt, ser Henrik Rosendahl en fremtid med udviklinger på både designet, brandporteføljen, bæredygtighedsagendaen og eksporten. ”Og historien skal med i bagagen”, er hans holdning.

Henrik Rosendahl overtog i juni 2023 igen direktørstolen i Rosendahl Design Group.. Foto: Rosendahl Design Group

”Det var ret vildt. Vi skulle skifte strategi med 180 km/t. Fra en aggressiv vækst til 0-vækst. Markedet forandrede sig næsten over natten. Vi tænkte i nye eksportmarkeder, og det største problem var, at få varer nok hurtigt nok. Det gik fra at der var fuld fart på til et fuldt stop”. Det fortæller Henrik Rosendahl, der kalder den situation hele design- og interiørbranchen stod i i 2022 for ”den perfekte storm”, hvor det eneste, man kunne gøre, var at gøre sit bedste for at komme ud på den anden side med så få skrammer som muligt.

Henrik Rosendahl overtog i juni 2023 igen direktørstolen i Rosendahl Design Group efter at Mette Maix valgte at stoppe for at gå en helt anden vej i livet. ”Hun stod ved samme skillevej, som jeg selv stod ved for 3-4 år siden, og hun valgte fremadrettet at ville arbejde med bæredygtighed og ansvarlighed som primært arbejdsområde. Det har jeg fuldt forståelse og stor respekt for”, fastslår Henrik Rosendahl.

Han tog selv valget for 3 år siden, hvor han var dér, hvor han måtte sande, at vil man ændre sit livsperspektiv, må man selv gøre en indsats. Han valgte, at lade Mette Maix overtage direktørstolen og selv sidde som formand for bestyrelsen. 

”I den mellemliggende tid har jeg arbejdet en del med personlighedsudvikling, og da Mette skulle videre i livet, valgte jeg, at det nu igen var tid til at tage roret”.

Selv om Rosendahl som virksomhed er ældre, er det i år 30 år siden, at Rosendahl som brand kom til verden.. Foto: Rosendahl Design Group

Han fortæller, at når man træffer et valg som det, handler det om både tilvalg og fravalg, og derfor skete det i samråd med hans kone og børn, og at deres krav var, at han ikke skal være så stresset og arbejde så meget som sidst, han sad på posten. ”Så det bestræber jeg mig på at efterleve”, siger han. ”Jeg forsøger at være den bedste udgave af mig selv, og at have tid til familien”. Og så slår han fast, at det kræver en indsats ikke at falde tilbage i det samme gamle mønster.

Men, hvad han ikke havde regnet med, var den betydning, det havde for ham at vende tilbage til Rosendahl Design Group.

”Det var som at komme tilbage til familien igen. Det gik op for mig, hvor meget jeg rent faktisk havde savnet den og ikke mindst, hvor meget jeg havde savnet at gøre en forskel hver dag – specielt når det blæser og stormer og bølgerne går højt”, siger Henrik Rosendahl.

At Rosendahl Design Group er en familievirksomhed, betyder noget, og derfor krævede det endnu større overvejelser i forhold til den videre drift. Daværende næstformand i bestyrelsen Jimmi Mortensen, der også er adm. direktør i det Lars Larsen Group-ejede møbelselskab Actona Group, overtog posten som bestyrelsesformand, ligesom Kim Balle fra transportør- og rederivirksomheden Torm samt Mikael Kruse Jensen fra designkæden Boconcept indtrådte i bestyrelsen suppleret af Nille Skalts fra Märk CPH, som allerede sad i bestyrelsen.

For Henrik Rosendahl er det utroligt vigtigt at have en professionel bestyrelse i ryggen.

”Min far, Erik Rosendahl, der startede virksomheden, var entreprenør af den gamle skole, og under hans ledelse, sad der en familiebestyrelse i virksomheden. I min tid er virksomheden vokset betydeligt, og jeg har haft behov for, at have en professionel bestyrelse med erhvervsfolk med forskellige faglige kompetencer, der udfordrer mig og mine beslutninger. Det, mener jeg kun, styrker forretningen”.

Grand Cru-serien kan også fejre sit 30-års jubilæum i år.. Foto: Rosendahl Design Group

Historikken betyder meget

Selv om Rosendahl som virksomhed er ældre, er det i år 30 år siden, at Rosendahl som brand kom til verden – og Grand Cru serien så dagens lys. Henrik Rosendahl er ikke i tvivl om, at specielt når tiderne er vanskelige, betyder historikken meget, og det samme gør både virksomhedens og de personlige værdier.

”Jeg står gerne på mål for begge dele”, fastslår Henrik Rosendahl. Hans grundlæggende mål er at skabe en virksomhed, hvor menneskerne såvel som produkterne udvikler sig, for produkterne er dem, der kobler os til fortiden”, siger han. 

Det er også på den menneskelige front, der sker store udviklinger i virksomheden. ”Bl.a. ser vi ind i, hvordan vi bruger vores tid. Vi har på forsøgsbasis indført en mødefri fredag, og vi arbejder på en bedre mødekultur med kortere møder samt har en høj grad af fleksibilitet til bl.a. at arbejde hjemme. .”, siger Henrik.

I forbindelse med jubilæet har Henrik Rosendahl været rundt for at fortælle virksomhedens historie i forskellige sammenhænge, for han har selv været med siden han som 13-årig samlede glaskræmmerhuse i Illum.

Han mener sagtens, man kan tage noget med fra historien. Bl.a. designfilosofien ”Design for manufacture”. “For jo bedre man forstår de maskiner, der skal producere varerne, jo bedre kan man designe til dem, så man på den måde arbejder med dem og ikke imod dem. Det var med til at skabe Rosendahl-succesen, og det holder stadig”, lyder det.

Godt købmandskab er en anden ting, Henrik Rosendahl tager med sig fra Rosendahl-historikken. ”Rosendahl har altid designet ting, som almindelige mennesker har råd til. Fra min fars tid har målet altid været design for de mange, og en karaffel skulle koste 169 kr. og ikke 1000 kr. Det holder vi også fast i i dag”.

Vinproppen er Grand Cru-seriens allerstørste succes.. Her i en ny udgave.. Foto: Rosendahl Design Group

Udviklingen i fremtiden

Hvor der til gengæld er sket en kolossal udvikling, er inden for Ansvarlighedsagendaen.

”Vi har søgt om at blive B Corp certificeret med alt, hvad det indebærer. B Corp-certificeringen måler en virksomhed på både et socialt, samfundsmæssigt og miljømæssigt plan. Der her tale om en omfattende 360-graders vurdering af hele virksomheden. Vi har en CSR-medarbejder, der udelukkende arbejder med særligt fokus på hele den ansvarlige palet, og som har et helt menukort af elementer, der skal tages hensyn til og kigges ind i. Men vi forsøger selvfølgelig at være in sync med vores kunder. Vi er i tæt kontakt med vores forhandlere, og vi lytter til, hvad de fortæller i forhold til, hvor forbrugeren er, hvorefter vi finder en balance”, fortæller Henrik Rosendahl.

Rosendahls serie i recycled glas er blandt de nyeste produkter på den front, men at den er kommet til, betyder ikke, at den velkendte serie i klart glas udgår. ”Vi respekterer vores kunder, og vi giver dem valgmuligheden. Men vi hverken kan eller vil opdrage vores forbrugere eller møde dem med en løftet pegefinger. Det slipper man som regel ikke godt afsted med. Til gengæld skal vi være klar, når de er det. Processen med B Corp certificeringen er med til at sikre en robust virksomhed som er klar til fremtidens udfordringer”. 

Selv om der er mange krav, der skal leves op til for at få certificeringen, har det ikke været en uoverkommelig proces, siger Henrik Rosendahl. ”For ansvarlighed og at gøre det rigtige har altid ligget i vores DNA”.

På den korte bane, handler det stadig om at rebe sejlene og komme så godt igennem de tilbageværende bølgeskvulp som muligt, men tager Henrik Rosendahl turen lidt op i helikopteren, ser han ind i en fremtid med færre men bedre designs.

”For helt essentielt: Hvad er en nyhed? For vores vedkommende er det helt klart et produkt, der fortjener at eksistere i verden, det skal tilføre brandet noget, og det må gerne holde i 20 år. Men det, der er aller vigtigst for mig, er at skabe en sund platform og en sund, stærk virksomhed”.

Han ser også gerne flere brands under Rosendahl Design Group-paraplyen, men der skal være en synergi i forhold til den øvrige portefølje, hvad enten det er materialer, kundegruppe eller noget andet. ”Og så kigger vi efter brands med en historik, som f.eks. Holmegaard, der har en næsten 200-årig historie at trække på, god kvalitet og brand awareness”.

Henrik forklarer, at Rosendahl Design Groups logo er et stort, stærkt egetræ, der kan bære en stor krone med masser af grene. ”Og der må gerne komme lidt flere grene i kronen endnu”, fastslår han.

Den velkendte karaffel ogglas fås nu også i recycled glas. "Men vi har begge udgaver, for vi respekterer vores kunder, og vi giver dem valgmuligheden. Men vi hverken kan eller vil opdrage vores forbrugere eller møde dem med en løftet pegefinger. Foto: Rosendahl Design Group

Et tættere samarbejde med detailhandlen

Når vi er i færd med at kigge fremad, ser Henrik Rosendahl også et endnu tættere samarbejde med detailhandlen. 

”For os er detailhandlerne en guldgrube af erfaring med slutkunderne. Jeg mener, det er farligt at tro, at man kan gå selv. Ved at dele viden om vores produkter, når vi betydeligt længere, og når vi spørger de danske detailhandlere, så får vi deres meninger råt for usødet”, pointerer Henrik Rosendahl, der sætter stor pris på både den forretningsmæssige og den personlige kontakt med detailhandlen.

”Der er rigtig meget, man kan lære hele tiden. Derfor handler det også om at forsøge at blive ved med at være nysgerrige og undres. Et dårlig svar hos os er: Sådan har vi altid gjort. Vi skal være nysgerrige, og vi skal kigge fremad, og det vi gør, skal have en impact i virksomheden. Min væsentligste opgave er at sørge for, at det sker”.

Og han har ikke noget imod at lave om på tingene og skabe forandring, hvis det giver mening.

På den store klinge ser han Rosendahl Design Group som en stærk, selvstændig og sund virksomhed, hvor mennesker trives. Og han ser også en virksomhed, der vokser i udlandet. 

”Vi har bl.a. et joint venture i USA, hvor vi for første gang ikke selv ejer virksomheden 100 pct. Men igen så handler det om, at de rigtige mennesker skaber de rigtige rammer. Det er tilfældet her, og det var tilfældet, da min far og Erik Bagger for 30 år siden skabte Grand Cru serien.

”Og vi skal blive ved med at fortælle historierne. Jeg er overrasket over, hvor meget det har givet mig at genbesøge det, vi er kommet fra og at få historierne ind under huden. Lidt som en guldgraver, der sier sand og sørger for at få alle guldkornene med”.

Og så slutter Henrik Rosendahl af med at slå fast, at det også fremadrettet handler om at give kunderne det, de ikke vidste, de kunne tænke sig. Det er sådan, virksomheden udvikler sig.

Foto: Rosendahl Design Group

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023