Et bæredygtigt fokus på Ambiente

Der er mere fokus på bæredygtighed nu end nogensinde tidligere - også på en stor messe som Ambiente. Det fortæller Susanne Lübech Poulsen fra Lübech Living, der var med på Ambiente i februar med stor succes og med en lang række af sine miljøvenlige og ansvarlige produkter præsenteret på Ambientes trendområde.

Bæredygtighed var mere end nogensinde en del af Ambiente. Hos Lübech Living mærkede de en klar, positiv interesse fra indkøberne. Foto: Messe Frankfurt

”Denne gang var fokus på det bæredygtige, det ansvarlige og det miljørigtige betydeligt større på Ambiente end nogensinde før. På trendudstillingen og på messen, og interessen så vi fra indkøbere fra hele verden”, fortæller Susanne Lübech Poulsen, og det er hun glad for, for Lübech Living har arbejdet med bæredygtigheden og ansvarligheden fra før nogen af os andre overhovedet havde tænkt tanken. Og nu bliver det langt om længe taget alvorligt.

Lübech Livings produkter var også rigt repræsenteret på trendområdet, og det, fortæller Susanne, gjorde, at rigtig mange indkøbere fandt vej til standen.

”Trendområdet er et fantastisk udstillingsområde, og de produkter, de havde valgt at vise, var faktisk et miks af tidligere og nye produkter, hvilket i øvrigt også signalerer, at man faktisk ikke behøver at skabe nye hele tiden”, fastslår Susanne, der videre fortæller, at der er meget stor forskel på interessen for det bæredygtige i forhold til, hvor man kommer fra i verden. Generelt er europæerne længst fremme.

”Tyskerne er rigtig langt fremme med bæredygtighedstankerne, og ganske naturligt; de er flere mennesker, og i en tysk by er der derfor nemmere at have en butik med et specifikt fokus på bæredygtighed”.

Lübech Livings produkter var rig repræsenteret på Ambiente trendstanden. Foto: Lübech Living

Det er da også de butikker, der er Lübech Livings kunder. ”Der er Skandinavisk design-butikker i Tyskland, men de er ikke eksperter i at sælge varer med et bæredygtigt fokus. Derfor er den den anden type butikker, der er vores kernekunder”.

Lübech Living vækster på både det danske og ikke mindst det tyske marked, og det ser Susanne som et godt tegn på, at tankegangen er ved at ændre sig hos forbrugeren.

”Vi mærker, at forbrugerne i høj grad har fået øjnene op for ikke mindst Vance Kitira lysene af fødevaregodkendt paraffin, som er renset for urene partikler, og som har en bomuldsvæge af 100% bomuld. 

Men Susanne er meget tilfreds med den øgede interesse for miljøvenligheden fra bl.a. Ambientes side, for som hun siger: ”Det er svært at kæmpe sagen alene”.

Messe Frankfurts Ethical Style-program 

Messe Frankfurts har skabt et Ethical Style-program, der skal hjælpe de besøgende med at orientere sig i det voksende udvalg af bæredygtige produkter og leverandører. Ethical Style symbolet kan udstillende virksomheder, der overholder økologiske og etiske kriterier, ansøge om. Programmet kurateret af uafhængige eksperter.

Susanne Lübech Poulsen mener, man skal gøre det endnu mere klart, hvilke produkterm der er bæredygtige, og hvilke produkter, der er etiske. For det er bestemt ikke det samme, siger hun. Foto: Messe Frankfurt

Susanne Lübech Poulsen mener, det er fint, at der gøres noget fra Ambientes side, men hun mener faktisk også, at Ethical Style ikke er et bæredygtighedsbegreb, og at det er lidt som at sætte sig imellem to stole.

”Det er to koncepter, der mikses sammen. For nogle år siden fandt man Ethical Style symbolet på håndlavede ting fra bl.a. projekter i Ulande, men det var ikke nødvendigvis bæredygtigt. Nu er det så også bæredygtigt… Jeg mener, man i stedet skal arbejde med to typer kuraterede produktgrupper. Det vil alt andet lige gøre det lettere for forbrugeren at finde vej i produktjunglen”, foreslår Susanne.

Også i 2025 har Ambiente naturligvis fokus på bæredygtighed, og forhåbentlig får endnu flere øjnene op for, at det er vejen frem.

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsat finde sted på samme tid i Frankfurts messecenter. De vil dog blive flyttet til begyndelsen af februar for at sikre, at de store globale messedatoer er afstemt.

Ambiente/Christmasworld: 7.-11. februar 2025

Creativeworld: 7.-10. februar 2025

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Man kan næsten sige, at Lübech Living dominerede trendstanden. Foto: Messe Frankfurt

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Relateret indhold

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

14.01.2025Designbase.dk

Heimtextil et gået i luften

14.01.2025Designbase.dk

The Inspired Home Show ændrer dagene

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023