Et bæredygtigt fokus på Ambiente
Der er mere fokus på bæredygtighed nu end nogensinde tidligere - også på en stor messe som Ambiente. Det fortæller Susanne Lübech Poulsen fra Lübech Living, der var med på Ambiente i februar med stor succes og med en lang række af sine miljøvenlige og ansvarlige produkter præsenteret på Ambientes trendområde.
”Denne gang var fokus på det bæredygtige, det ansvarlige og det miljørigtige betydeligt større på Ambiente end nogensinde før. På trendudstillingen og på messen, og interessen så vi fra indkøbere fra hele verden”, fortæller Susanne Lübech Poulsen, og det er hun glad for, for Lübech Living har arbejdet med bæredygtigheden og ansvarligheden fra før nogen af os andre overhovedet havde tænkt tanken. Og nu bliver det langt om længe taget alvorligt.
Lübech Livings produkter var også rigt repræsenteret på trendområdet, og det, fortæller Susanne, gjorde, at rigtig mange indkøbere fandt vej til standen.
”Trendområdet er et fantastisk udstillingsområde, og de produkter, de havde valgt at vise, var faktisk et miks af tidligere og nye produkter, hvilket i øvrigt også signalerer, at man faktisk ikke behøver at skabe nye hele tiden”, fastslår Susanne, der videre fortæller, at der er meget stor forskel på interessen for det bæredygtige i forhold til, hvor man kommer fra i verden. Generelt er europæerne længst fremme.
”Tyskerne er rigtig langt fremme med bæredygtighedstankerne, og ganske naturligt; de er flere mennesker, og i en tysk by er der derfor nemmere at have en butik med et specifikt fokus på bæredygtighed”.
Det er da også de butikker, der er Lübech Livings kunder. ”Der er Skandinavisk design-butikker i Tyskland, men de er ikke eksperter i at sælge varer med et bæredygtigt fokus. Derfor er den den anden type butikker, der er vores kernekunder”.
Lübech Living vækster på både det danske og ikke mindst det tyske marked, og det ser Susanne som et godt tegn på, at tankegangen er ved at ændre sig hos forbrugeren.
”Vi mærker, at forbrugerne i høj grad har fået øjnene op for ikke mindst Vance Kitira lysene af fødevaregodkendt paraffin, som er renset for urene partikler, og som har en bomuldsvæge af 100% bomuld.
Men Susanne er meget tilfreds med den øgede interesse for miljøvenligheden fra bl.a. Ambientes side, for som hun siger: ”Det er svært at kæmpe sagen alene”.
Messe Frankfurts Ethical Style-program
Messe Frankfurts har skabt et Ethical Style-program, der skal hjælpe de besøgende med at orientere sig i det voksende udvalg af bæredygtige produkter og leverandører. Ethical Style symbolet kan udstillende virksomheder, der overholder økologiske og etiske kriterier, ansøge om. Programmet kurateret af uafhængige eksperter.
Susanne Lübech Poulsen mener, det er fint, at der gøres noget fra Ambientes side, men hun mener faktisk også, at Ethical Style ikke er et bæredygtighedsbegreb, og at det er lidt som at sætte sig imellem to stole.
”Det er to koncepter, der mikses sammen. For nogle år siden fandt man Ethical Style symbolet på håndlavede ting fra bl.a. projekter i Ulande, men det var ikke nødvendigvis bæredygtigt. Nu er det så også bæredygtigt… Jeg mener, man i stedet skal arbejde med to typer kuraterede produktgrupper. Det vil alt andet lige gøre det lettere for forbrugeren at finde vej i produktjunglen”, foreslår Susanne.
Også i 2025 har Ambiente naturligvis fokus på bæredygtighed, og forhåbentlig får endnu flere øjnene op for, at det er vejen frem.
Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsat finde sted på samme tid i Frankfurts messecenter. De vil dog blive flyttet til begyndelsen af februar for at sikre, at de store globale messedatoer er afstemt.
Ambiente/Christmasworld: 7.-11. februar 2025
Creativeworld: 7.-10. februar 2025