Ekspert til netbutikker: I skal optimere jeres søgefunktioner
Mange netbutikkers søgefunktioner er langt fra gode nok. Butikkerne mister kunder og dermed indtjening, lyder det.
Når en kunde søger på en ting, og søgeresultatet ikke viser det forventede, så mister netbutikken en kunde. Så hvis netbutikker prioriterer en god søgefunktion, vil det give en bedre indtjening. Sådan lyder det ifølge detailfolk.dk fra Jens Hofman, digital forretningsudvikler i Vertic.
En ny undersøgelse fra e-handelshuset Vertic viser nemlig, at kunderne kun i tre ud af fem tilfælde finder det, de søger på på en given netbutiks hjemmeside. Derfor ligger der et arbejde, og ikke mindst et potentiale, i at optimere netbutikkernes søgefunktioner. Sådanne søgefelter har i sidste ende en meget stor betydning for omsætningen, mener Jens Hofman.
Søgefunktionerne skal være så behjælpelige som overhovedet muligt. De skal vise det rigtige resultat på trods af fejlstavning, være lette at finde og kunne prioritere søgeresultaterne.
Tallene fra undersøgelsen viser ifølge detailfolk.dk desuden, at kunderne i 82 procent af søgningerne kun ser den første resultatside.