Detailhandlen skal sende bæredygtige signaler

"Bæredygtighed er min metier i livet", det siger Klaus Samsøe, der har arbejdet med bæredygtighed i 30 år. Han mener, bæredygtighed handler om troværdighed og om at informere, og han mener, detailhandlen skal sende bæredygtige signaler til forbrugeren nu! For de unge forbrugere sætter bæredygtigheds-barren højt.

Klaus Samsøe har designet og sælger muleposer af kasserede, genanvendte tekstiler fra De Forenede Dampvaskerier. Han mener, emballage er et af detailhandlens største problemer. ”Og hvorfor ikke vende et problem til en måde at sende et positivt signal om miljøbevidsthed på”, siger han. Og butikkerne kan endda få eget logo på poserne..

Klaus Samsøe har arbejdet med bæredygtighed i næsten 30 år, og han er ikke i tvivl om, at detailhandlen skal have en større miljøvenlig synlighed, hvis de skal fange de unge forbrugere. .

"Detailbranchen er nødt til at arbejde med bæredygtighed! Der er sket rigtig mange positive tiltag igennem de seneste år, pressen taler meget om bæredygtighed, der er fokus på emballageproblematikken, og Mette Frederiksen meldte forleden ud, at man vil forbyde udlevering af gratis engangsplastposer”. Det siger Klaus Samsøe, der var blandt de allerførste i Danmark til overhovedet at tænke bæredygtigheden ind i produkter såvel som i detailbranchen helt tilbage i begyndelsen af 90erne, da han startede tøjmærket Samsøe Samsøe.

I dag har Klaus Samsøe to tøjmærker Pullover og Leftover, hvor han arbejder med bæredygtighed.  Når det gælder Leftover sker det udelukkende med brugen af kasserede materialer fra De Forenede Dampvaskerier, som han har samarbejdet med siden 2002.  Med materialer herfra har han nu startet en produktion af muleposer, som detailhandlen kan bruge til at sende et signal til forbrugerne om bæredygtige værdier.

Klaus Samsøe er desuden idémanden bag Really, der i dag fremstilles af Kvadrat.

Really upcycler kasserede tekstiler og skaber nye råmaterialer, der udfordrer design-, møbel- og arkitekturindustrien til at gentænke deres brug af ressourcer.  

”Vi er nødt til at genanvende materialer - også i detailbranchen - i dag. Vi er nødt til at tænke energivenligt, spare papir, bruge energibesparende lyskilder, og reducere mængden af emballage. Det er et godt, let og ikke mindst synligt sted at begynde”, mener Klaus, der ud over at se det som en nødvendighed også ser det som en måde at sende et signal til kunderne om virksomhedens miljøbevidsthed.

”Og netop i denne tid, hvor forbrugerne – ikke mindst de unge – tænker mere og mere over bæredygtighed og miljøvenlighed, kan det faktisk godt betale sig for detailhandlen at tænke i de baner”, mener han. Og kan man samtidig koble det sammen med en god historie, man kan fortælle forbrugerne, er det helt klart et stort plus.

Netop derfor begyndte Klaus faktisk også at producere muleposerne i genanvendte, kasserede materialer primært duge, tjenerforklæder, viskestykker og forklæder fra en lang række restauranter. Og er man heldig, kan man faktisk få en pose, hvor det står inden i, hvor tekstilet kommer fra.
”Alle muleposerne er syet i danske fængsler. En arbejdsopgave, der vil kunne tilgodese den enkelte indsattes kvalifikationer. Samtidig fremstilles de i Danmark, så vi har en mindre CO2-udledning, end hvis de blev syet i udlandet”.

Bæredygtighed er min metier
Da Klaus Samsøe startede det velkendte modebrand Samsøe Samsøe i begyndelsen af 90erne, købte han stofferne i Peters Restsalg, bl.a. kasseret stof fra Hummels produktion. Han designede cardigans, der solgte super godt, og det bragte ham videre til at sy bukser af kasserede hørlagener fra 2.
Verdenskrig. ”Danskerne forstod det ikke rigtigt, men det gjorde japanerne til gengæld, så det blev også en stor succes”. Igennem årene har Klaus haft flere udstillinger bl.a. i Øksnehallen og i Nikolaj Kirke af kunst fremstillet af genbrugte materialer, og i det hele taget har han bare valgt, at bæredygtighed er vejen at gå.

”Det er blevet min metier i livet, og det var også baggrunden for, at jeg eksperimenterede med at skabe nye råmaterialer af kasserede tekstiler. Det, der senere blev til Really, og som Kvadrat i dag videreudvikler”, siger Klaus, der dog stadig er medejer af Really.

Der er mange om buddet
I takt med at bæredygtighed bliver et ”mode-ord”, er der også flere og flere om buddet, og Klaus mener derfor, man skal være opmærksom på ”greenwashing”, og at man både som detailhandler og som producent skal holde sin sti ren og vide, hvad man arbejder med.

”Bæredygtighed handler også rigtig meget om en troværdighed omkring det, man laver. Derfor er det vigtigt, at man informerer om, hvordan man arbejder med tingene, hvad man gør, og hvad tankerne bag det er”, siger han.

Vi er nødt til at genanvende materialer - også i detailbranchen - i dag. Vi er nødt til at tænke energivenligt, spare papir, bruge energibesparende lyskilder, og reducere mængden af emballage. Det er et godt, let og ikke mindst synligt sted at begynde.

Klaus Samsøe

Vil man producere bæredygtigt, er det et stort regnestykke, man skal i gang med, og elementer som transporten, hvor meget strøm, der bruges til fremstillingen og meget mere er en del af det samlede billede. Og så taler Klaus om såvel den æstetiske holdbarhed som den funktionelle holdbarhed, der naturligvis også er en del af hele bæredygtighedstanken.

”Ikke mindst i designbranchen betyder det meget, at designet til boligen holder”, siger han, "for der bruges lige så meget energi på at lave produkter, der ikke holder, som der bruges på at lave produkter, der holder! Og forbrugerne vil faktisk gerne betale for kvalitet”, slår Klaus fast og kalder fast fashion og fast furniture og design for fast food uden næring.
Klaus Samsøe ser en klar tendens til, at de unge forbrugere i dag er mere miljøbevidste og at de sætter bæredygtigheds-barren højt. Netop derfor handler det for detailhandlerne også om at bruge den tendens og signalere en holdning. Og han mener for så vidt ikke, man som detailhandler skal se så meget på omkostningen ”for miljøtiltag, der kan signalere en holdning i forhold til forbrugeren, er ikke en driftsomkostning men en markedsføringsudgift”, mener han.

”Morgendagens forbrugere er inspirerede af personligheder som f.eks. den unge klimaforkæmper Greta Thunberg, og bæredygtighed bliver et issue. Derfor skal detailhandlen også være visionære, og de skal signalere en bæredygtig profil, der kan være med til at løfte butikken ind i en mere miljøvenlig fremtid”.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023