Detailhandlen skal sende bæredygtige signaler

"Bæredygtighed er min metier i livet", det siger Klaus Samsøe, der har arbejdet med bæredygtighed i 30 år. Han mener, bæredygtighed handler om troværdighed og om at informere, og han mener, detailhandlen skal sende bæredygtige signaler til forbrugeren nu! For de unge forbrugere sætter bæredygtigheds-barren højt.

Klaus Samsøe har designet og sælger muleposer af kasserede, genanvendte tekstiler fra De Forenede Dampvaskerier. Han mener, emballage er et af detailhandlens største problemer. ”Og hvorfor ikke vende et problem til en måde at sende et positivt signal om miljøbevidsthed på”, siger han. Og butikkerne kan endda få eget logo på poserne..

Klaus Samsøe har arbejdet med bæredygtighed i næsten 30 år, og han er ikke i tvivl om, at detailhandlen skal have en større miljøvenlig synlighed, hvis de skal fange de unge forbrugere. .

"Detailbranchen er nødt til at arbejde med bæredygtighed! Der er sket rigtig mange positive tiltag igennem de seneste år, pressen taler meget om bæredygtighed, der er fokus på emballageproblematikken, og Mette Frederiksen meldte forleden ud, at man vil forbyde udlevering af gratis engangsplastposer”. Det siger Klaus Samsøe, der var blandt de allerførste i Danmark til overhovedet at tænke bæredygtigheden ind i produkter såvel som i detailbranchen helt tilbage i begyndelsen af 90erne, da han startede tøjmærket Samsøe Samsøe.

I dag har Klaus Samsøe to tøjmærker Pullover og Leftover, hvor han arbejder med bæredygtighed.  Når det gælder Leftover sker det udelukkende med brugen af kasserede materialer fra De Forenede Dampvaskerier, som han har samarbejdet med siden 2002.  Med materialer herfra har han nu startet en produktion af muleposer, som detailhandlen kan bruge til at sende et signal til forbrugerne om bæredygtige værdier.

Klaus Samsøe er desuden idémanden bag Really, der i dag fremstilles af Kvadrat.

Really upcycler kasserede tekstiler og skaber nye råmaterialer, der udfordrer design-, møbel- og arkitekturindustrien til at gentænke deres brug af ressourcer.  

”Vi er nødt til at genanvende materialer - også i detailbranchen - i dag. Vi er nødt til at tænke energivenligt, spare papir, bruge energibesparende lyskilder, og reducere mængden af emballage. Det er et godt, let og ikke mindst synligt sted at begynde”, mener Klaus, der ud over at se det som en nødvendighed også ser det som en måde at sende et signal til kunderne om virksomhedens miljøbevidsthed.

”Og netop i denne tid, hvor forbrugerne – ikke mindst de unge – tænker mere og mere over bæredygtighed og miljøvenlighed, kan det faktisk godt betale sig for detailhandlen at tænke i de baner”, mener han. Og kan man samtidig koble det sammen med en god historie, man kan fortælle forbrugerne, er det helt klart et stort plus.

Netop derfor begyndte Klaus faktisk også at producere muleposerne i genanvendte, kasserede materialer primært duge, tjenerforklæder, viskestykker og forklæder fra en lang række restauranter. Og er man heldig, kan man faktisk få en pose, hvor det står inden i, hvor tekstilet kommer fra.
”Alle muleposerne er syet i danske fængsler. En arbejdsopgave, der vil kunne tilgodese den enkelte indsattes kvalifikationer. Samtidig fremstilles de i Danmark, så vi har en mindre CO2-udledning, end hvis de blev syet i udlandet”.

Bæredygtighed er min metier
Da Klaus Samsøe startede det velkendte modebrand Samsøe Samsøe i begyndelsen af 90erne, købte han stofferne i Peters Restsalg, bl.a. kasseret stof fra Hummels produktion. Han designede cardigans, der solgte super godt, og det bragte ham videre til at sy bukser af kasserede hørlagener fra 2.
Verdenskrig. ”Danskerne forstod det ikke rigtigt, men det gjorde japanerne til gengæld, så det blev også en stor succes”. Igennem årene har Klaus haft flere udstillinger bl.a. i Øksnehallen og i Nikolaj Kirke af kunst fremstillet af genbrugte materialer, og i det hele taget har han bare valgt, at bæredygtighed er vejen at gå.

”Det er blevet min metier i livet, og det var også baggrunden for, at jeg eksperimenterede med at skabe nye råmaterialer af kasserede tekstiler. Det, der senere blev til Really, og som Kvadrat i dag videreudvikler”, siger Klaus, der dog stadig er medejer af Really.

Der er mange om buddet
I takt med at bæredygtighed bliver et ”mode-ord”, er der også flere og flere om buddet, og Klaus mener derfor, man skal være opmærksom på ”greenwashing”, og at man både som detailhandler og som producent skal holde sin sti ren og vide, hvad man arbejder med.

”Bæredygtighed handler også rigtig meget om en troværdighed omkring det, man laver. Derfor er det vigtigt, at man informerer om, hvordan man arbejder med tingene, hvad man gør, og hvad tankerne bag det er”, siger han.

Vi er nødt til at genanvende materialer - også i detailbranchen - i dag. Vi er nødt til at tænke energivenligt, spare papir, bruge energibesparende lyskilder, og reducere mængden af emballage. Det er et godt, let og ikke mindst synligt sted at begynde.

Klaus Samsøe

Vil man producere bæredygtigt, er det et stort regnestykke, man skal i gang med, og elementer som transporten, hvor meget strøm, der bruges til fremstillingen og meget mere er en del af det samlede billede. Og så taler Klaus om såvel den æstetiske holdbarhed som den funktionelle holdbarhed, der naturligvis også er en del af hele bæredygtighedstanken.

”Ikke mindst i designbranchen betyder det meget, at designet til boligen holder”, siger han, "for der bruges lige så meget energi på at lave produkter, der ikke holder, som der bruges på at lave produkter, der holder! Og forbrugerne vil faktisk gerne betale for kvalitet”, slår Klaus fast og kalder fast fashion og fast furniture og design for fast food uden næring.
Klaus Samsøe ser en klar tendens til, at de unge forbrugere i dag er mere miljøbevidste og at de sætter bæredygtigheds-barren højt. Netop derfor handler det for detailhandlerne også om at bruge den tendens og signalere en holdning. Og han mener for så vidt ikke, man som detailhandler skal se så meget på omkostningen ”for miljøtiltag, der kan signalere en holdning i forhold til forbrugeren, er ikke en driftsomkostning men en markedsføringsudgift”, mener han.

”Morgendagens forbrugere er inspirerede af personligheder som f.eks. den unge klimaforkæmper Greta Thunberg, og bæredygtighed bliver et issue. Derfor skal detailhandlen også være visionære, og de skal signalere en bæredygtig profil, der kan være med til at løfte butikken ind i en mere miljøvenlig fremtid”.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023