Detailhandlen skal sende bæredygtige signaler

"Bæredygtighed er min metier i livet", det siger Klaus Samsøe, der har arbejdet med bæredygtighed i 30 år. Han mener, bæredygtighed handler om troværdighed og om at informere, og han mener, detailhandlen skal sende bæredygtige signaler til forbrugeren nu! For de unge forbrugere sætter bæredygtigheds-barren højt.

Klaus Samsøe har designet og sælger muleposer af kasserede, genanvendte tekstiler fra De Forenede Dampvaskerier. Han mener, emballage er et af detailhandlens største problemer. ”Og hvorfor ikke vende et problem til en måde at sende et positivt signal om miljøbevidsthed på”, siger han. Og butikkerne kan endda få eget logo på poserne..

Klaus Samsøe har arbejdet med bæredygtighed i næsten 30 år, og han er ikke i tvivl om, at detailhandlen skal have en større miljøvenlig synlighed, hvis de skal fange de unge forbrugere. .

"Detailbranchen er nødt til at arbejde med bæredygtighed! Der er sket rigtig mange positive tiltag igennem de seneste år, pressen taler meget om bæredygtighed, der er fokus på emballageproblematikken, og Mette Frederiksen meldte forleden ud, at man vil forbyde udlevering af gratis engangsplastposer”. Det siger Klaus Samsøe, der var blandt de allerførste i Danmark til overhovedet at tænke bæredygtigheden ind i produkter såvel som i detailbranchen helt tilbage i begyndelsen af 90erne, da han startede tøjmærket Samsøe Samsøe.

I dag har Klaus Samsøe to tøjmærker Pullover og Leftover, hvor han arbejder med bæredygtighed.  Når det gælder Leftover sker det udelukkende med brugen af kasserede materialer fra De Forenede Dampvaskerier, som han har samarbejdet med siden 2002.  Med materialer herfra har han nu startet en produktion af muleposer, som detailhandlen kan bruge til at sende et signal til forbrugerne om bæredygtige værdier.

Klaus Samsøe er desuden idémanden bag Really, der i dag fremstilles af Kvadrat.

Really upcycler kasserede tekstiler og skaber nye råmaterialer, der udfordrer design-, møbel- og arkitekturindustrien til at gentænke deres brug af ressourcer.  

”Vi er nødt til at genanvende materialer - også i detailbranchen - i dag. Vi er nødt til at tænke energivenligt, spare papir, bruge energibesparende lyskilder, og reducere mængden af emballage. Det er et godt, let og ikke mindst synligt sted at begynde”, mener Klaus, der ud over at se det som en nødvendighed også ser det som en måde at sende et signal til kunderne om virksomhedens miljøbevidsthed.

”Og netop i denne tid, hvor forbrugerne – ikke mindst de unge – tænker mere og mere over bæredygtighed og miljøvenlighed, kan det faktisk godt betale sig for detailhandlen at tænke i de baner”, mener han. Og kan man samtidig koble det sammen med en god historie, man kan fortælle forbrugerne, er det helt klart et stort plus.

Netop derfor begyndte Klaus faktisk også at producere muleposerne i genanvendte, kasserede materialer primært duge, tjenerforklæder, viskestykker og forklæder fra en lang række restauranter. Og er man heldig, kan man faktisk få en pose, hvor det står inden i, hvor tekstilet kommer fra.
”Alle muleposerne er syet i danske fængsler. En arbejdsopgave, der vil kunne tilgodese den enkelte indsattes kvalifikationer. Samtidig fremstilles de i Danmark, så vi har en mindre CO2-udledning, end hvis de blev syet i udlandet”.

Bæredygtighed er min metier
Da Klaus Samsøe startede det velkendte modebrand Samsøe Samsøe i begyndelsen af 90erne, købte han stofferne i Peters Restsalg, bl.a. kasseret stof fra Hummels produktion. Han designede cardigans, der solgte super godt, og det bragte ham videre til at sy bukser af kasserede hørlagener fra 2.
Verdenskrig. ”Danskerne forstod det ikke rigtigt, men det gjorde japanerne til gengæld, så det blev også en stor succes”. Igennem årene har Klaus haft flere udstillinger bl.a. i Øksnehallen og i Nikolaj Kirke af kunst fremstillet af genbrugte materialer, og i det hele taget har han bare valgt, at bæredygtighed er vejen at gå.

”Det er blevet min metier i livet, og det var også baggrunden for, at jeg eksperimenterede med at skabe nye råmaterialer af kasserede tekstiler. Det, der senere blev til Really, og som Kvadrat i dag videreudvikler”, siger Klaus, der dog stadig er medejer af Really.

Der er mange om buddet
I takt med at bæredygtighed bliver et ”mode-ord”, er der også flere og flere om buddet, og Klaus mener derfor, man skal være opmærksom på ”greenwashing”, og at man både som detailhandler og som producent skal holde sin sti ren og vide, hvad man arbejder med.

”Bæredygtighed handler også rigtig meget om en troværdighed omkring det, man laver. Derfor er det vigtigt, at man informerer om, hvordan man arbejder med tingene, hvad man gør, og hvad tankerne bag det er”, siger han.

Vi er nødt til at genanvende materialer - også i detailbranchen - i dag. Vi er nødt til at tænke energivenligt, spare papir, bruge energibesparende lyskilder, og reducere mængden af emballage. Det er et godt, let og ikke mindst synligt sted at begynde.

Klaus Samsøe

Vil man producere bæredygtigt, er det et stort regnestykke, man skal i gang med, og elementer som transporten, hvor meget strøm, der bruges til fremstillingen og meget mere er en del af det samlede billede. Og så taler Klaus om såvel den æstetiske holdbarhed som den funktionelle holdbarhed, der naturligvis også er en del af hele bæredygtighedstanken.

”Ikke mindst i designbranchen betyder det meget, at designet til boligen holder”, siger han, "for der bruges lige så meget energi på at lave produkter, der ikke holder, som der bruges på at lave produkter, der holder! Og forbrugerne vil faktisk gerne betale for kvalitet”, slår Klaus fast og kalder fast fashion og fast furniture og design for fast food uden næring.
Klaus Samsøe ser en klar tendens til, at de unge forbrugere i dag er mere miljøbevidste og at de sætter bæredygtigheds-barren højt. Netop derfor handler det for detailhandlerne også om at bruge den tendens og signalere en holdning. Og han mener for så vidt ikke, man som detailhandler skal se så meget på omkostningen ”for miljøtiltag, der kan signalere en holdning i forhold til forbrugeren, er ikke en driftsomkostning men en markedsføringsudgift”, mener han.

”Morgendagens forbrugere er inspirerede af personligheder som f.eks. den unge klimaforkæmper Greta Thunberg, og bæredygtighed bliver et issue. Derfor skal detailhandlen også være visionære, og de skal signalere en bæredygtig profil, der kan være med til at løfte butikken ind i en mere miljøvenlig fremtid”.

Relateret indhold

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023