Danskerne finder inspiration på nettet og handler lokalt
Ifølge en ny undersøgelse fra Eniro Danmark finder knap halvdelen af den danske befolkning inspiration til køb på nettet, men ender med at købe varerne i butikkerne.
Selvom e-handlen bliver mere og mere markant, er der endnu håb for de fysiske butikker. En ny undersøgelse fra Eniro Danmark viser, at 45 procent af danskerne finder inspiration til køb af varer på nettet, men ender med at købe varerne i fysiske, lokale butikker. Det skriver detailfolk.dk.
Det er derimod kun hver femte dansker, der gør det omvendte altså finder inspiration i fysiske butikker og handler på nettet.
Når det kommer til digitaliseringen, handler det imidlertid om, at forretningerne gør internettet til en medspiller.
Læs også: Kunderne foretrækker stadig fysiske butikker
Undersøgelsen nuancerer billedet af, hvad den fortsatte digitalisering og de unge digitale forbrugere betyder for de fysiske butikker i lokalområderne. Internettet er ikke en modspiller, men kan være en afgørende medspiller hvis forretningerne forstår at udnytte mulighederne rigtigt, siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef hos Eniro Danmark.
Undersøgelsen viser desuden, at det især er de unge mellem 18 og 36 år, der har en tendens til at kigge på nettet, men handle i fysiske butikker.
Det viser, at købsmønstrene blandt de digitale unge ikke nødvendigvis er ensbetydende med de fysiske butikkers død. Det er klart, at digitaliseringen og nethandlen giver et vist pres på de fysiske butikker, men det er muligt at vende udviklingen til sin fordel, siger Kristoffer Apollo.