Danskerne elsker impulskøb

Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb. Her er det særligt de fysiske køb, som bliver købt uden research, viser en ny undersøgelse foretaget af DI Handel

Foto: 123RF.com

Danskerne elsker impulskøb: 38% af alle køb sker uden forudgående research. Her er det særligt de fysiske køb, som bliver købt uden research. På tværs af produktkategorier, er der ligeledes store forskelle i graden af impulskøb, hvor særligt køb af tøj, sko og tilbehør sker impulsivt.

DI Handels nye undersøgelse af omni-channel i detailhandlen, som er foretaget i samarbejde med Epinion, viser en række spændende indsigter i danskernes indkøbsmønstre på tværs af fysiske og online kanaler. Udover at afdække danskernes købskanaler, er research fasen for over 9.200 forskellige køb også blevet afdækket, og det gemmer ligeledes på nogle interessante indsigter.

Danskerne elsker at impulskøbe

Knap 4 ud af 10 (38%) af alle køb af non-food varer og produkter var uden forudgående research. Andelen er nogenlunde stabil på tværs af regioner og svinger mellem 37% og 39%. Dykkes der ned i andelen på tværs af generationer, er der dog nævneværdige forskelle, hvor særligt millennials skiller sig ud. Her er det nemlig blot 34% af alle køb, som er impulskøb. Til sammenligning er det for Gen Z, Gen X og Boomers mellem 37 og 39% af alle køb, som er impulskøb. Med andre ord, kunne det indikere, at millennials har en tendens til at være mere velovervejet i deres køb.  

Det er dog særligt når impulskøb i fysiske butikker sammenlignes med online køb, at de store forskelle bliver udpenslet. Her gør det sig nemlig gældende, at knap hvert andet køb (46%) i fysiske butikker er impulskøb, mens det for online kun udgør hvert fjerde køb (27%).

”Detailhandel med fysiske butikker er vigtigt for Danmark, og vi kan se i vores resultater, at de fysiske butikker fortsat dominerer dansk detailhandel. Impulskøbsniveauet i fysiske butikker viser, hvorfor kundestrøm er så vigtig for dem. Uden kundestrøm vil fysiske butikker simpelthen dø, fordi en stor del af salget i fysiske butikker ikke er drevet af vores rationale, men af alle vores sanser som lugt, syn, føle og høre. Selvfølgelig køber vi også impuls på nettet, men her er det kun den visuelle sans, som webshops kan påvirke under købsprocessen pt.” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel.

Det er dog ikke kun på tværs af fysiske og online kanaler, at det er forskel i graden af impulskøb. Undersøgelsens resultater viser nemlig også, at impulskøbsniveauet varierer betydeligt afhængigt af hvad vi køber.  

Knap hvert andet køb af tøj, sko og tilbehør er impuls

Med en andel på 46% af danskernes køb af ”tøj, sko og tilbehør”, som har været impulskøb, er det således den produktkategori, som har det højeste impulskøbsniveau. Det er skarpt efterfulgt af ”apotek, helse og skønhed” på 44%, samt ”legetøj, hobby og kultur” på 40%. Omvendt er impulskøbsniveauet for ”elektronik” på 20% og derfor er den produktkategori, hvor køb med research fylder mest. Altså er der en forskel på hele 26 procentpoint i andelen af impulskøb mellem ”tøj, sko og tilbehør” og ”elektronik”.

Forskellene i impulskøbsniveauet kan også hænge sammen med hvor kompliceret produktet er og hvor dyrt det er. Undersøgelsen viser nemlig, at vi i snit bruger 531 kr. på impulskøb i fysiske butikker og 582 kr. på impulskøb online. Når vi derimod researcher købet inden, er forbruget i forbindelse med det seneste køb også betydeligt højere. Her bruger vi nemlig 834 kr. i fysiske butikker og 771 kr. online pr. køb. Forbruget i fysiske butikker er dermed 57% højere, når der researches, sammenlignet med når det er impulskøb. For online er der derimod en lidt mindre forskel på 32%.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023