Brug hjernen…

…når du skal have kunderne i indkøbsmode. Hjerneforsker Thomas Ramsøy fortæller, at jo flere beslutninger, man kan få kunderne til at træffe ubevidst jo bedre.

Hjernen vejer 1,5 kg. Det er 2 pct. af kropsvægten, men hjernen bruger 25 pct. af kroppens energiforbrug. Da det er de bevidste beslutninger, der kræver energi, handler det om at få forbrugeren til at føle sig bedre tilpas, og jo flere beslutninger, en forbruger kan træffe på autopilot, jo bedre. Det fortalte Thomas Ramsøy på Dansk Mode & Textils Topmøde 2018.
Thomas Ramsøy er tidligere hjerneforsker og neuropsykolog, nu CEO i Neurons Inc., der arbejder med neuromarketing, og hvor kundelisten bl.a. tæller Google, Facebook, Lowe’s og Tesco.

”Der findes ikke et center i hjernen for design eller for penge, et mobilcenter eller et webshopcenter. Hjernen er udviklet til helt andre formål, og derfor; jo mere vanerelateret en handling er, jo mere loyal bliver kunden”, forklarer Thomas Ramsøy.

Han fortæller bl.a. om Peak End-reglen, der går ud på, at en god afslutning på et besøg i en butik vejer tungt i en forbrugers helhedsvurdering af shoppingoplevelsen. Derfor handler det i høj grad om at have fokus på forbrugerens rejse igennem butikken; stofligheden, tyngden, duften og måden forbrugeren møder produkterne på.

”Vi arbejder med en four power model”, fortæller Thomas Ramsøy.
Den første power er ”Stopping power”. Man skal få kunden til at stoppe op og ikke mindst fastholde opmærksomheden. Bl.a. ved at skabe kontraster eller bevægelse omkring det, man vil have kunderne til at blive opmærksomme på.
Herefter følger ”Transmission power”, der handler om tilgangen til det kommercielle budskab. Kan forbrugeren forstå reklamen eller brandingen? Og her lyder rådet, at man aldrig tager en tv-reklame og bruger den direkte på SoMe. Det fungerer ikke.

Herefter handler det om ”Persuation power”; reagerer forbrugerne positivt og får de positive associationer og får du skabt et behov. Har man en stærk mærkevare, har den stærke relationer. Kunderne enten elsker eller hader den, og når man dertil, er der også større sandsynlighed for, at kunderne ser den. ”En forbruger skal kun bruge et millisekund på at afgøre, om vedkommende kan lide produktet og hvor meget, man vil betale for det, og så skal man være sig bevidst om, at en dårlig oplevelse skaber kognitivt og emotionelt stress, der hæmmer købsprocessen”.

Thomas Ramsøy fortæller om en undersøgelse, hvor to grupper smagte den samme vin. Den ene gruppe fik fortalt, at vinen kostede 500 kr. Den anden gruppe fik fortalt, at vinen kostede 50 kr., og aktiviteten var klart størst i gruppen, der fik at vide, at vinen kostede 500 kr. de kunne bedre lide vinen, og forventningerne var større. ”Så kan vi skabe supernormale stimuli, skaber vi altså også større opmærksomhed”.

Sidst gælder det ”Locking power”; det forbrugeren husker, når vedkommende forlader butikken, og det, der gør, at butikken er ”top of mind”, slutter Thomas Ramsøy.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

26.12.2024Designbase.dk

Ny taskforce til kamp mod ulovlige produkter online

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023