Brug hjernen…

…når du skal have kunderne i indkøbsmode. Hjerneforsker Thomas Ramsøy fortæller, at jo flere beslutninger, man kan få kunderne til at træffe ubevidst jo bedre.

Hjernen vejer 1,5 kg. Det er 2 pct. af kropsvægten, men hjernen bruger 25 pct. af kroppens energiforbrug. Da det er de bevidste beslutninger, der kræver energi, handler det om at få forbrugeren til at føle sig bedre tilpas, og jo flere beslutninger, en forbruger kan træffe på autopilot, jo bedre. Det fortalte Thomas Ramsøy på Dansk Mode & Textils Topmøde 2018.
Thomas Ramsøy er tidligere hjerneforsker og neuropsykolog, nu CEO i Neurons Inc., der arbejder med neuromarketing, og hvor kundelisten bl.a. tæller Google, Facebook, Lowe’s og Tesco.

”Der findes ikke et center i hjernen for design eller for penge, et mobilcenter eller et webshopcenter. Hjernen er udviklet til helt andre formål, og derfor; jo mere vanerelateret en handling er, jo mere loyal bliver kunden”, forklarer Thomas Ramsøy.

Han fortæller bl.a. om Peak End-reglen, der går ud på, at en god afslutning på et besøg i en butik vejer tungt i en forbrugers helhedsvurdering af shoppingoplevelsen. Derfor handler det i høj grad om at have fokus på forbrugerens rejse igennem butikken; stofligheden, tyngden, duften og måden forbrugeren møder produkterne på.

”Vi arbejder med en four power model”, fortæller Thomas Ramsøy.
Den første power er ”Stopping power”. Man skal få kunden til at stoppe op og ikke mindst fastholde opmærksomheden. Bl.a. ved at skabe kontraster eller bevægelse omkring det, man vil have kunderne til at blive opmærksomme på.
Herefter følger ”Transmission power”, der handler om tilgangen til det kommercielle budskab. Kan forbrugeren forstå reklamen eller brandingen? Og her lyder rådet, at man aldrig tager en tv-reklame og bruger den direkte på SoMe. Det fungerer ikke.

Herefter handler det om ”Persuation power”; reagerer forbrugerne positivt og får de positive associationer og får du skabt et behov. Har man en stærk mærkevare, har den stærke relationer. Kunderne enten elsker eller hader den, og når man dertil, er der også større sandsynlighed for, at kunderne ser den. ”En forbruger skal kun bruge et millisekund på at afgøre, om vedkommende kan lide produktet og hvor meget, man vil betale for det, og så skal man være sig bevidst om, at en dårlig oplevelse skaber kognitivt og emotionelt stress, der hæmmer købsprocessen”.

Thomas Ramsøy fortæller om en undersøgelse, hvor to grupper smagte den samme vin. Den ene gruppe fik fortalt, at vinen kostede 500 kr. Den anden gruppe fik fortalt, at vinen kostede 50 kr., og aktiviteten var klart størst i gruppen, der fik at vide, at vinen kostede 500 kr. de kunne bedre lide vinen, og forventningerne var større. ”Så kan vi skabe supernormale stimuli, skaber vi altså også større opmærksomhed”.

Sidst gælder det ”Locking power”; det forbrugeren husker, når vedkommende forlader butikken, og det, der gør, at butikken er ”top of mind”, slutter Thomas Ramsøy.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023