Brancheprofilen: Vi vil give folk en god oplevelse
Anna Knightbridge Niberg-Zehngraff står sammen med sin mand, Carsten, bag Karamel Kompagniet den bornholmske virksomhed med de meget, meget velsmagende karameller.
Hvilke typer af forretninger forhandler jeres produkter?
Når vi skal finde forhandlere, tager vi udgangspunkt i vores egne kvalitetskrav og udgangspunkt i, hvad vi synes er en god oplevelse den gode oplevelse er nemlig et meget vigtigt aspekt for os.
Derudover er hygge, stemning og varme nøgleord, som også skal være at finde hos de forretninger, der forhandler vores produkter. Derfor fokuserer vi på det, der hedder eksklusiv specialvarehandel. Det kan være delikatesseforretninger, interiørbutikker, vinhandlere, blomsterbutikker og hyggelige caféer.
Hjælper I jeres forhandlere med måder, de kan fremvise produkterne på?
Vi har noget PR-materiale i form af bl.a. klistermærker og plakater, som vi sender med i leveringerne. Derudover laver vi produkternes emballage på en sådan måde, at produkterne kan stå for sig selv og være repræsentative på diskene i forretningerne.
Læs også: Brancheprofilen: Vi er innovative og har samtidigt respekt for den danske designtradition
Vi prøver virkelig at tænke fremvisnings-aspektet ind i den måde, produkterne ser ud på i deres emballage. Vores slentrebarer (kommer af verbet at slentre) er f.eks. super flotte at vise frem, synes vi.
Oplever I udfordringer ved at distribuere inden for kategorien delikatesser?
I starten havde vi store problemer med, at vores sendinger forsvandt under levering til forhandlerne. Vi fandt så ud af, at der var en sammenhæng mellem, at der stod navn på sendingerne, og at de forsvandt. De blev simpelthen stjålet.
Tyverierne stoppede heldigvis, da vi fjernede navnet og dermed anonymiserede sendingerne. Til vores store lettelse har vi ikke længere det problem, og vi har nu nogle gode aftaler med vores leverandører.
Hvor finder I inspiration til smagsvarianter og blandinger?
Vi får stor inspiration fra vores udlandsrejser. Vi har vores sanser med os hele tiden, og vi opsøger selv en masse muligheder. Vores medarbejdere er også vigtige brikker i udviklingen af nye smagsvarianter. De er meget nysgerrige, de har lyst til at afprøve kombinationer, og de har mod på at gå nye veje.
Læs også: Brancheprofilen: Jeg nyder at gå på arbejde
Vi har faktisk hele tre produkter, som udelukkende er vores medarbejderes fortjeneste heriblandt vores flødekaramel med Læsø sydesalt. Vi synes, at det er rigtig fedt og meget befriende, at vi også kan sparre med og lytte til vores medarbejdere.
Har I nogen nye smagsvarianter eller blandinger i støbeskeen?
Vi har gang i et spændende projekt, som vi forhåbentlig kan præsentere på Formland til august. Det har nu været undervejs i et års tid, og vi glæder os til at vise det frem. Jeg kan sige så meget, at projektet har noget med karameller at gøre, og at det drejer sig om noget, der smager rigtig, rigtig godt!
Fakta om Anna Knightbridge Niberg-Zehngraff
Stilling: Administrerende direktør hos Karamel Kompagniet
Uddannelse: Uddannet inden for kontor og marketing fra Niels Brock
Tidligere job: Marketingmedarbejder hos Warner Brothers i Tyskland