Brancheprofilen: Hun øger kendskabet til Stelton og RIG-TIG
Stelton er et veletableret designbrand, mens RIG-TIG er et ungt brand med et stort vækstpotentiale. Vi har taget en snak med PR & Communications Manager Rikke Kristiansen om hendes arbejde med de to brands.
Kan du kort beskrive, hvad dit arbejde går ud på, og hvad der er det bedste ved dit job?
Kort fortalt går mit arbejde ud på at øge kendskabet til Stelton og RIG-TIG og skabe opmærksomhed omkring nye og eksisterende kollektioner gennem diverse PR-aktiviteter, sociale medier og aktivering af vores mange dygtige forhandlere. At arbejde med både et ungt og et veletableret brand giver nogle forskellige muligheder og udfordringer i hverdagen, som er spændende at arbejde med. Derudover er noget af det bedste ved mit job, at jeg på daglig basis har mulighed for at arbejde med både visuel og skriftlig kommunikation, og så er jeg er en udadvendt person, så jeg sætter pris på at have en bred ekstern kontaktflade.
Hvordan har Stelton udviklet sig som virksomhed gennem årene?
Selv har jeg kun været med på rejsen i halvandet år, men Stelton blev etableret i 1960, så virksomheden har eksisteret i mange år, og der er sket meget. Overordnet er Stelton jo gået fra at være forhandler og producent af gængse køkkenartikler som sovseskåle, æggebægre og serveringsfade i rustfrit stål i 1960’erne til at være et veletableret og respekteret designfirma kendt for sin tidløse og nordiske designstil. Dengang var målgruppen den praktisk orienterede husmor og prisfokuserede kroejer, i dag er det den designbevidste kvinde eller mand, der gerne ofrer lidt flere penge på et produkt af høj kvalitet.
Det var pga. en familierelation, at Stelton i 1967 kunne lancere det første designsamarbejde med den velkendte arkitekt Arne Jacobsen, som med Cylinda-line kollektionen i høj grad var med til at kickstarte virksomhedens rejse til det designbrand, det er i dag. Det samme gælder for EM77 termokanden, som blev designet af Erik Magnussen i 1977. Michael Ring overtog virksomheden i 2004, og siden da har fokus været på at udvikle nye og spændende kollektioner, der matcher Steltons DNA, i form af nye designsamarbejder med internationale designere og arkitekter samt introduktion af andre materialer end stål. Næste år fylder Stelton 60 år, hvilket naturligvis vil blive fejret med forskellige aktiviteter og nye spændende produkter.
Hvilke af efterårets nyheder har du været mest spændt på at se ude i butikkerne?
Min personlige favorit fra vores AW19 kollektion er den nye champagnekøler og isspand designet af den britiske arkitekt Norman Foster. Et tidløst design i høj kvalitet, og i mine øjne den smukkeste champagnekøler/isspand man pt. kan finde på markedet.
Hvilket Stelton eller RIG-TIG produkt, tror du, bliver den helt store julesællert i år?
Der er allerede nu noget, der tyder på, at Theo-kollektionen, som netop er kommet i en ny sandfarve, godt kunne blive en bestseller til jul. Vi har fået overvældende mange positive reaktioner efter lanceringen, og prismæssigt ligger produkterne på et attraktivt niveau.
Men vi ser også et meget større fokus på miljøet end for blot et halvt år siden, så mon ikke også vores genanvendelige termokopper og drikkeflasker fra både Stelton og RIG-TIG kommer til at klare sig godt de næste par måneder. Prismæssigt passer disse produkter i hvert fald perfekt til både advents-, værtinde- eller mandelgaven.
Om Rikke Kristiansen
Stilling:
PR & Communications Manager, Stelton & RIG-TIG.
Uddannelse:
BA (hons) International
Marketing, LSBU, London.
Tidligere jobs:
Head of Marketing & Business Development, Room Copenhagen 2012-2017.
Brand Manager, Plast Team 2011-2012 .
Business Development Manager, Opinion Leader, England 2009-2010.
Marketing Executive, Weber Shandwick, England 2007-2009.