Black Friday slog rekord på nettet
Salget på Black Friday blev endnu større og slog rekord på internethandel.
Dankortsalget på selve Black Friday nåede dog ikke rekorden fra 2017, men det samlede salg for Black Friday-tilbud henover weekenden voksede.
I år på Black Friday udgjorde et samlet Dankortforbrug 1,94 mia kr. Det er et fald på 8 % i forhold til 2017.
”Det er formentlig et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage”, siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets og ansvarlig for Dankort til FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel).
Nets’ tal viser også, at netbutikkernes høje forventninger til Black Friday 2018 blev indfriet. Det samlede Dankortforbrug på nettet steg og landede på 326 mio. kr.
Adm. direktør i FDIH siger:
”Jeg er glad, men jeg er ikke overrasket. Generelt stiger forbruget mere på nettet end i den fysiske detailhandel, og så et det bare nemmere for forbrugeren at handle hjemme fra sofaen fremfor at stå i kø i de fysiske butikker sådan en dag”.
Niels Ralund hæfter sig ligeledes ved, at forbruget vil vokse endnu mere i takt med, at butikkerne kan hæve pengene, når de får sendt pakkerne, og at Dankortet står for ca. 60 % af alle betalinger på nettet.
”Hvis det holder, så runder vi en onlineomsætning på over en halv milliard kroner i alt til Black Friday. Det er voldsomt, og det er også en stor cadeau til de mange netbutikker, der har knoklet for at blive klar til dagen og give forbrugerne nogle hammergode tilbud”.
Ikke kun fredag
Mange butikker valgte i år at udvide deres tilbud, så de foruden fredag også var gældende i weekenden og nogle tilfælde også i dagene op til fredagen.
”Danskerne har ikke brugt færre penge på Black Friday, men de har brugt dem over flere dage, og de har især brugt dem på nettet”, siger Niels Ralund.
MobilePay Online vinder mere og mere frem
En af de vigtige konklusioner fra Black Friday er, at betalinger via smartphones virkelig har slået igennem. MobilePay Online omsatte for 228 mio. kr. fordelt på 314.616 transaktioner. Det er en omsætningsstigning på 93 % i forhold til Black Friday 2017.
”Det er en uhyre interessant udvikling. Vores analyser har de sidste år vist en stor stigning i mobilbetalinger, og nu slår Black Friday en tyk streg under, at mobilen snart erstatter kort og kontanter”, forklarer Niels Ralund.