Bæredygtig, dansk designvirksomhed får et yderligere løft
Den aarhusianske designvirksomhed LIND DNA hviler ikke på dette års 3. Gazelle-kåring i træk. Virksomheden har netop åbnet dørene til sit nye, arkitektoniske domicil i Viby. Planen er, at det skal fungere som et kreativt designhus med plads til udvikling, workshops og åbent-hus-dage for offentligheden.
”Vi vil skabe et designhus, hvor LIND DNA er omdrejningspunktet, og hvor vi håber at kunne samle yngre, upcoming og interessante designvirksomheder, som vi kan samarbejde og sparre med på flere fronter”. Det fortæller Preben Lind, der er indehaver af LIND DNA og designer af produkterne.
”LIND DNA er inde i en utrolig positiv udvikling, der har gjort, at vi var vokset ud af vores eksisterende lokaler. Det tog vi konsekvensen af, og byggede vores eget, nye domicil kun to kilometer fra motorvejen og tre kilometer fra Aarhus centrum og med masser af gratis parkeringspladser”.
Preben Lind står selv bag tegningerne af det nye byggeri med hjælp fra en nærtstående arkitekt, og i dag er de 51 medarbejdere flyttet ind i 728 kvm nye kontorer og 3000 kvm lager og montageproduktionshaller.
Selve byggeriet står i fire etager, og Preben Linds ambition er, at de to øverste etager skal udvikle sig, så der skabes et designhus, hvor kreative unge virksomheder kan leje sig ind og være en del af et fællesskab, hvor man samarbejder om alt fra messebesøg til events og andre kreative tiltag, og hvor man kan trække såvel udenlandske som danske indkøbere og arkitekter til både contract-, hospitality- og detailbranchen til Aarhus.
”Vi vil med andre ord skabe et hus, hvor det er en oplevelse at komme, hvor man kan se ting og inspirere hinanden”.
Preben Lind er ikke i tvivl om, at det nye domicil giver medarbejderne i LIND DNA mulighed for at være meget mere effektive. ”Hertil kommer, at vi selvfølgelig kan tilbyde meget bedre forhold for vores ansatte, og netop dét, at kunne skabe værdi for både vores ansatte og for vores kunder er rigtig vigtigt for os”.
I det nye domicil findes også 700 kvm showroom, hvor man har integreret en café, og hvor forbrugere såvel som professionelle fagfolk er velkommen til at komme forbi og se produkterne.
”Vi leverer produkter til flere kendte restauranter, og dem vil vi bl.a. bruge til at holde arrangementer med for kunder og samarbejdspartnere. Vi har jo ikke investeret tid og penge i byggeriet for kun at holde åbent 37 timer om ugen. Vi har investeret for at kunne skabe værdi for både kunder, ansatte og forbrugere”.
Byggeriet ligger i et område lige i udkanten af Aarhus, Business Park Syd, som man er ved at udvikle. Og det er Preben Linds håb, at kommunen vil skele lidt til, hvilken type virksomheder, der placerer sig der, så der forhåbentlig kan skabes et kreativt designmiljø.
Allerede nu har man fået et samarbejde op at køre med Peugeot, der også ligger i området. ”Det handler om at tænke ud af boksen”, lyder det fra Preben Lind.
LIND DNA ekspanderer
LIND DNA har mange planer på ekspansionsfronten. ”Vi er et af branchens hurtigst ekspanderende firmaer lige nu, og vi er ikke længere helt små”, siger Preben Lind med et smil.
Således bevæger LIND DNA sig nu ud i møbler. ”Vi tager springet stille og roligt. Vi har konceptet og historien, og vi har den bæredygtige tilgang. Læderet, vi bruger til dækkeservietter, bruger vi også i dag på småmøbler, og til januar er vi klar med en serie møbler, som vi præsenterer på den internationale møbelmesse, imm i Køln”.
Ud over at bæredygtigheden ses i produkterne, tænker LIND DNA bæredygtigheden ind i dagligdagen. Det gælder den måde, huset er isoleret på, de materialer, der anvendes og renovationssystemet med mere. ”Det skal selvfølgelig være forsvarligt både sikkerhedsmæssigt og økonomisk, og det skal fungere”.
I dag sælger virksomheden sine produkter til 50 lande verden over, men ifølge Preben Lind kan bæredygtighed ikke bære succesen alene.
”Hvert eneste af vores produkter er designet og produceret med velovervejede, og bevidste valg gennem hele produktionsprocessen”, fortæller Preben Lind. ”Det er i virkeligheden vores regulære materialer, der er vores designsignatur. Materialer som OEKO-TEX certificeret recycled læder, europæisk stål, uld og europæisk eg.”
Internationalt ser Preben Lind en tydelig tendens til større opmærksomhed omkring bæredygtige materialer, men det er designet, der bærer LIND DNA’s succes fremfor bæredygtighed.
Bæredygtigheden er et add on til designet
”Det er tydeligt at se når vi er i udlandet, at det er designet, der fanger kundernes interesse. Når vi fortæller om vores recycled læder, der er OEKO-TEX certificeret, betragtes det som et interessant add on til designet”, konstaterer Preben Lind, og fortsætter ”derfor er det vigtigt at skubbe til grænsen mellem æstetik, funktionalitet og bæredygtighed med sit design. Når den treenighed går op i en højere enhed, så mærker vi at markedet responderer positivt både i Norden, i Europa og ude i verden.”
”Bæredygtigheden i sig selv betragtes i dag som et helt naturligt element inden for design”, fortsætter Preben Lind. ”Ser man på de nye, yngre virksomheder, der træder ind på designscenen med innovative produkter, så er designet helt naturligt baseret på genanvendelse af plastik og fiskegarn eller materialerne er biobaserede som eksempelvis majs, bambus, sukkerrør og tang. Derfor er det ikke i sig selv et sælgende argument, at design er bæredygtigt, det er blot sund fornuft og respekt for klodens ressourcer”.
LIND DNA designer og producerer selv sine produkter primært i Aarhus med brug af lokale leverandører. Sortimentet er for længst udvidet i bredden, og består i dag af interiørprodukter til både borddækning, entre, stue, køkken, badeværelse og soveværelse samt produkter til hotel- og restaurationsbranchen.
”Vi har valgt at fastholde vores produktion lokalt i Danmark, og ser det som en unik styrke. Blandt andet fordi det gør os fleksible, så vi kan levere inden for kort tid og dermed tilpasse os markedet. Desuden kan vi selv kontrollere vores eget aftryk på miljøet og vi kan reducere transporten af vores produkter. For os er det indlysende og vigtige parametre, som vi ikke ville være herre over på samme måde, hvis vi eksempelvis producerede i Asien”, fastslår Preben Lind.
I det nye domicil i Viby skal virksomheden, der henter cirka 90% af sin omsætning i udlandet, håndtere nye vækstmål via en spritny og forbedret webshop samt et netværk af udenlandske agenter, forhandlere og kunder. ”Vi har valgt at foretage et digitalt løft med en forbedret webshop, og en infrastruktur, der kan følge med den stigende digitale efterspørgsel fra ind- og udland”, udtaler Preben Lind. ”Det er vi gearet til nu, men det nye domicil”.