90 år med komfort, kvalitet og design
En tidlig morgen står en ung indendørsarkitekt i Aalborg og polerer det sidste lag lak på en stol, han selv har tegnet. Han sætter sig, mærker hvordan ryggen hviler i den præcise vinkel, og nikker tilfreds. For Vermund Larsen handlede møbler aldrig kun om, hvordan de så ud – det handlede lige så meget om, hvordan de føltes.
Foto: Vela
Historien om Vermund Larsen tager sit afsæt i begyndelsen af 1930’erne, hvor han efter overstået militærtjeneste var overbevist om, at en militær karriere ikke var noget for ham. I stedet købte han i 1935 et nedlagt jernfirma i Aalborg og ændrede navnet til Vermund Larsen. Til at begynde med fremstillede han mindre jernvarer, men gik hurtigt i gang med at producere møbler i stål. Allerede få år efter gik han i gang med at tegne og fremstille træmøbler – en kollektion, som i de kommende år voksede og blev til de klassiske møbler, der nu sælges under navnet VERMUND.
En pioner i ergonomi
Fra første dag var hans mål at skabe stole, der kunne bruges i timevis uden at belaste kroppen. Han skar, sleb og eksperimenterede med polstring, ryglæn og sædehøjde, mens han studerede kroppens naturlige bevægelser. Resultatet var møbler, der ikke bare var smukke, men som inviterede til at blive brugt – igen og igen.
Vermund Larsen. Foto: Vela
I slutningen af 1940’erne og især i løbet af 1950’erne voksede kendskabet til Vermund Larsens stole hurtigt, og de blev en del af hverdagen på både kontorer og i private hjem. Men der var en ny tanke, der begyndte at spire. Hvad nu, hvis man kunne bruge den samme viden om ergonomi til at hjælpe mennesker med særlige behov?
Vermund Larsen var en af den slag mennesker, som hele tiden får nye ideer – man kan kalde ham en Ole Opfinder-type. I 1944 fik han patent på en børnesikret vindueshaspe, som desuden ikke kunne underbores og derfor var tyverisikret. Men hans mest kendte opfindelse er nok, da han som den første anvendte en gasparton til højdeindstilling på kontorstole. Det er en opfindelse, som i dag er standard i kontorstole verden over.
Fra komfort til livskvalitet
I 1960’erne tog virksomheden et afgørende skridt. Under navnet VELA – en forkortelse af VErmund LArsen – begyndte man at udvikle funktionelle arbejdsstole og hjælpemidler til børn og voksne med funktionsnedsættelser. Her handlede ergonomien ikke kun om komfort, men om at give brugerne større selvstændighed og livskvalitet. Det kunne være den præcise justerbarhed, der gjorde det muligt for en person at lave mad selv, eller hjulene, der gav frihed til at bevæge sig mellem arbejdsstationer.
Vermund Larsen gik bort i 1970, men hans vision lever videre gennem tre brands: VELA (hjælpemidler), VELA Medical (kliniske stole) og VERMUND (designmøbler). I dag er VELA en international frontløber inden for specialdesignede stole, der bruges på hospitaler, i rehabiliteringscentre og i private hjem verden over. Men arven fra Vermund Larsen – håndværket, kvaliteten og øjet for detaljer – er stadig fundamentet.
Tilbage til rødderne
I 2012 blev VERMUND etableret som et subbrand til VELA. Fra virksomhedens arkiver fandt man de originale tegninger frem – klassiske stole fra 1950’erne og 60’erne – som blev sat i produktion. I 2024 foretog man en gennemgribende rebranding, hvor de klassiske møbler fiknyt liv i form af opdaterede farver, materialer og størrelser. I den forbindelse skabte man tre sideløbende kollektioner:
· Classic: Tættest på originalernes formsprog.
· Modern: Opdateret med nutidens farver og materialer.
· Vision: Med bæredygtige valg som OEKO-TEX-certificerede tekstiler, genbrugsmaterialer, og læderalternativet LEAP – et dansk materiale fremstillet af restaffald fra æblemostproduktion.
Foto: Vela
I dag står en VERMUND-stol som et bevis på, at godt design kan leve i generationer. Det er ikke bare et møbel, men et stykke dansk designhistorie, der er skabt til at blive brugt – og til at holde.
Når Vermund Larsen i år markerer sit 90-års jubilæum, fejrer man ikke kun en virksomhed. Man fejrer historien om en mand, der satte sig for at skabe noget bedre, og som aldrig gav slip på sin overbevisning om, at design skal tage udgangspunkt i mennesket. En filosofi, der stadig – 90 år senere – sidder lige i ryggen.