Ambiente 2015: Mere international end nogensinde

Ambiente var denne gang mere international end nogensinde før. Trends og nye produkter inden for Living, Dining og Giving sektioner og et imponerende program af begivenheder definerede messen.

I fem dage præsenterede 4.811 udstillere fra 94 lande deres nye produkter til det globale forbrugermarked på hele 328.500 kvadratmeter. Alt i alt lagde 135.000 indkøbere fra 152 lande vejen forbi Frankfurt. Og i år var 53 pct. af indkøberene ikke fra Tyskland – hvilket er mere end nogensinde.

Top ti-listen over besøgende tæller Italien, Frankrig, Holland, Storbritannien, Spanien, USA, Schweiz, Kina Tyrkiet og Polen. Og der var en stigning i antallet af besøgende fra vigtige europæiske forbrugsvaremarkeder, såsom Danmark, Frankrig, Portugal og Spanien.

Living Sektionen havde en større internationalitet og besøgerstandard. I forhold til sidste år steg antallet af tilfredse besøgende med én procent til 97 pct. - det er det højeste antal nogensinde.

”Ambiente forbliver den vigtigste messe i verden for os. Her når vi vores tyske og internationale kunder. For os er dette års Ambiente en kæmpe succes – trods den skepsis vi havde. Humøret var fantastisk, og vi bød ikke kun flere besøgende velkommen, men modtog også flere ordrer”, lød det fra Manfred Morthorst, CEO hos IHR.

Farvel USA, Benvenuto Italia!
Dette års Ambiente-partnerland var USA, og amerikansk produktdesign blev hædret i en specialpræsentation lavet af den Brooklyn-baserede designer Scott Henderson.

Næste års partnerland er også allerede meldt ud, nemlig Italien. Således vil messen i 2016 bære mottoet ”La dolce vita”.

Living Trends på Ambiente 2015
I fem dage blev der i ”Living” sektionen udstillet nye ideer og produkter til hjemmet; fra små møbel items til accessories til hjemmet; belysning, boligtekstiler og dekorative objekter og dufte, og fokus var klart på boligen som steder, man slapper af, genoplader de indre batterier og får et break fra hverdagens stress.

Bæredygtighed
High-end markedet for accessories til hjemmet har fokus på Fair Trade og håndlavede items. Producenterne sikrer, at produktionen sker under ansvarlige forhold, de betaler god løn og tager sig ofte af de ansattes familier i produktionslandene.

Produktionsmetoder og materialernes oprindelse er transparente for køberne, og de er vilde med håndlavede items med unik karakter. Håndprintede tekstiler, mundblæst glas, håndlavet keramik, håndsyede items, metal og træ er meget populært. Traditionelt håndværk bliver genoplivet og integreret i moderne design. Det fungerer og er tidsløst og holdbart.

Naturlige materialer dominerer
Naturlige materialer – ikke mindst i træ – spiller en vigtig rolle. Træ med hele dets originale skønhed dominerer design til boligen, ligegyldigt om det er råt eller slebet og poleret. Marmor og messing er også på hitlisten.

Mobilitet og lethed
Mange producenter søger inspiration i tradition og tilbyder nye muligheder til de digitale nomader i form af små møbel-items. Møbler, der er lette at samle, ses uden at der dog gives afkald på det solide og robuste håndværk. 

Derudover spiller stabling, fleksibilitet og lethed en vigtig rolle. De nye reoler, borde, opbevaringsstativer og stole er lette at flytte og passer ind i alle hjem – takket være deres ofte delikate konstruktion og stilrene design.

Den digitale livsstil inspirerer også til fancy og dekorative ideer. Højtalere er gemt væk i og bag skulpturelle objekter i alle former. Puder i stærke farver dekorerer sofaer og lænestolene, når de ikke er i brug. 

Trends mod nostalgi
Billedmarkedet viser en klar trend mod nostalgi i form af billedlærredets genopståen: En ny forståelse af historiske illustrationer boomer.

Derudover er multifunktionalitet blevet meget populært. Billedmagneter med eller uden memo boards er på mode. LED-oplyste billeder og Buddha i alle afskygninger er storsælgende i wellness sektoren.

Farvespektret er blege pasteller
Den fremherskende stemning i stuen er præget af dæmpede farver. Et hint af Skandinavien karakteriserer den nuværende trend.

Pastelskygger, såsom blå, lilla, mint og frosty grøn er på on-trend paletten sammen med de stadig meget dominante hvide og grå toner, der kreerer en fin balance mellem nordisk tradition og de nuværende trends. 

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023