WMF rebrandes

“Feel perfection” er det nye WMF-slogan, der underbygges med en ny mærkevarekommunikation og et nyt visuelt udtryk. Målet er at tale direkte til de kvalitetsbevidste, køkkenpassionerede forbrugere med et design, der skiller sig ud, et større fokus på den digitale kommunikation og en større synlighed i de fysiske butikker, siger Groupe SEB Nordics business director.

WMFs nye visuelle kommunikation. WMF, Groupe SEB.

“WMF skal rebrandes på tværs af landegrænser”. Det fortæller Erik Halse, der er business director premium hos Groupe SEB Nordic A/S, som overtog forhandlingen af WMF i Norden i 2018, efter at man overtog den globale forhandling i 2017.

“Vi er fortsat i det spor, Thuesen Jensen havde lagt med en distributionsstrategi centreret om specialhandlen”, fortæller Erik Halse.

Platformen var dermed etableret, retningen har været klar fra begyndelsen, og den forfølges i alle lande. Det betyder, at WMF fremadrettet skal være Groupe SEB’s premiumbrand på gryder og pander i koncernen som supplement til den allerede eksisterende portefølje, der tæller OBH Nordica, Tefal, Jamie Oliver og Krups. 

WMF bliver Groupe SEB's premium brand inden for gryder og pander. Foto: WMF, Groupe SEB.

“Vores forskellige mærker henvender sig til forskellige målgrupper, og dermed er mærkernes fokus forskelligt”, fortæller Erik Halse. 

“Når det gælder WMF, er forbrugeren en person, der har fokus på køkken og på at lave mad med produkter af høj kvalitet. Og så har WMF bestik. Det har de andre brands ikke”.

Erik Halse fortæller, at WMF-hjemmemarkedet er Tyskland, Østrig og Schweiz, og hvor man her har det store, fulde sortiment, arbejder man i Norden med den del af sortimentet, der matcher markedet. 

“Men vi er at finde i alle de væsentlige hovedgrupper; gryder, pander, klassisk køkkentøj, spisebestik, køkkenknive og forskellige former for små køkkenudstyrsting som redskaber, målebægre og vin- og barudstyr”.

Som noget relativt nyt har WMF også bevæget sig ind på SDA-markedet med produkter til madlavning og ”small kitchen appliances” som brødristere og kaffemaskiner. ”Dog er vores fokus stadig på køkken og på dét at lave mad”, lyder det.

Både internationalt og i Norden har WMF således tre ben at stå på.

WMF i en premium positionering
I Norden arbejder man med WMF, som man arbejder med de øvrige brands i porteføljen. Dog findes der internt en lille afdeling, der kun tager sig af WMF for netop at sikre, at mærket får lov til at leve sit eget liv. 

”Og ikke mindst for at sikre, at vi fastholder premium-positioneringen i forhold til den måde, vi driver det på. Selvfølgelig benytter man sig rent teknisk af resten af organisationen, når det gælder salgsaktivitet og backoffice”, fortæller Erik Halse.

I forhold til forhandlerne, repræsenterer de key account managers, der besøger kunderne med WMF, også andre brands i produktporteføljen. “For WMF retter sig mod godt 25 procent af forbrugermarkedet”, fastslår Erik Halse, der videre fortæller, at WMF står frem med selvstændige præsentationer, markedsføring og udtryk.

Han ser det som en styrke i forhold til samarbejdet med kunderne, at Groupe SEB kan tilbyde hele paletten, så man rammer forskellige forbrugerprofiler og forskellige prissegmenter. 

“Dermed kan vi hjælpe vores kunder med at have et differentieret mærke- og vareudbud i butikkerne, og det er der rigtig mange kunder, der sætter pris på. Vi har hele spektret, og vi har ekspertisen i kategorien, og det gør det muligt for dem, at drive kategorien bedst muligt”.

Erik Halse ser også en klar tendens til, at mange forhandlere kigger på leverandørbasen. 

“Det er dyrt og besværligt at håndtere mange leverandører, derfor går de ofte efter leverandører med en bred palet”.

Erik Halse, Business Director Premium hos Groupe SEB, som overtog WMF i Norden i 2018. Foto: WMF, Groupe SEB.

WMF har fundet sin plads hos os
Erik Halse slår fast, at WMF nu har fundet sin plads hos Groupe SEB og hos kunderne.

“Pladsen i markedet er faktisk den store udfordring. Det er en super dynamisk branche, og der sker mange ting i markedet med nye mærker, der kommer ind og disrupter hele universet i forhold til for 10-15 år siden”.

Derfor mener han også, det er her, WMF og Groupe SEB har den største opgave, og det er her, det nye visuelle udtryk kommer ind i billedet.

“Da Groupe SEB overtog WMF skulle man beslutte, om vi skulle revolutionere eller evolutionere. Vi valgte at evolutionere, og nu tager vi næste skridt i den udvikling med en ny mærkevarekommunikation og et nyt visuelt udtryk, som i højere grad skal underbygge mærkets premium-positionering og adskille os fra bredden i markedet”.

Differentieringen sker i form af et nyt visuelt udtryk; nye farver og nyt billedmateriale, der skal underbygge WMF-identiteten samtidig med, at kvalitetsudtrykket i kommunikationen øges. Også sloganet skiftes ud til ”feel perfection”, der støtter op om den ultimative kulinariske oplevelse.

“At lave mad sammen og hygge sig er det, alle signalerer, og det er ikke længere stærkt nok i forhold til at kommunikere premium. Nu handler det om perfektion”.

Processen er lige begyndt i Tyskland, i marts er WMF-hjemmesiden ændret, og herefter tilbydes forhandlerne nyt content til hjemmesiden samt skiltemateriale og illustrationer. 

“Så i løbet af 2. kvartal begynder vi den proces, der skal understrege, at WMF er et premium-mærke i Skandinavien”, lyder det fra Erik Halse.

Målet med den nye strategi er at tale endnu mere direkte til målgruppen. Den primære målgruppe er defineret som “demanding indulgers” – det vil sige passionerede mennesker, der går op i såvel selve produktet som i slutresultatet. Den sekundære målgruppe er “Beauty seekers” – mennesker, der vælger et produkt for designets skyld.

“Ambitionen er naturligvis at tale direkte til de to målgrupper med den nye visuelle strategi”, lyder det.

WMFs nye visuelle kommunikation. Foto: WMF, Groupe SEB.

Designet skiller sig ud

WMF-designet skiller sig ud. “Der har været arbejdet meget med designet, der har været en integreret del af produktudviklingen fra begyndelsen. Det betyder, at det er skitseret og defineret, så man sikrer, at designelementerne bliver en del af processen”, siger Erik Halse, og forklarer, at det ofte er produktingeniører, der begynder processen med fokus på funktionaliteten og produktionsprocesserne.

Herefter kobles designerne på. “At tingene sker sammenhængende, er en del af designfilosofien bag WMF”, fastslår han. For det betyder også, at man kan se den røde tråd i formerne, linjerne, farverne og materialerne i kollektionen.

Den overordnede plan med den nye kommunikationsstrategi for WMF er naturligvis synlighed. 

“Forbrugerne skal have øjnene endnu mere op for WMF. Vi vil være mere aktive på de sociale medier og i den digitale kommunikation i det hele taget. Den nye hjemmeside er oppe at køre, og nu opdateres vores synlighed i de fysiske butikker. Vi lægger flere penge og mere energi i kommunikationen til forbrugerne, og med den øgede indsats, vores key account managers vil gøre på kædeniveau og i butikkerne, tror vi på en god relancering af WMF i fremtiden”, slutter Erik Halse.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023