WMF indtager Norden
Historien om Groupe SEB går mere end 150 år tilbage, men fra begyndelsen har der været fokus på funktionelt køkkenudstyr. I dag har koncernen opnået stærke positioner i hele verden gennem et bredt, varieret produktsortiment og en ekstraordinær brandportefølje med eksempelvis Tefal, Krups, OBH Nordica og senest WMF. Her er tale om en verdensomspændende business med mere end 33.000 medarbejdere på tværs af 150 lande fra hele verden. Vi har taget en snak med Guillaume Lasnier, der er Groupe SEB’s Country Manager i Danmark og Erik Halse, Premium Business Director og ansvarlig for WMF i Norden.
Kan I fortælle lidt om jeres nye struktur i Groupe SEB?
Strukturen i Groupe SEB er udbygget i forlængelse af, at WMF nu er integreret i vor forretning, hvor vi har et team af key account managers, der varetager kædekontakten samt et team af kørende distriktschefer, som plejer kontakten til butikkerne. Herudover har vi en lokal kundeservice- og marketingfunktion, mens logistik og finans er samlet for hele Norden.
Fordelen ved mange produkter og mærker er, at vi kan tilbyde vore kunder en bred portefølje.
Hvordan har man styr på så bredt et produktsortiment, som Groupe SEB dækker over?
Groupe SEB har rigtig nok en stor portefølje af mærker, men mange af dem er lokale for at kunne optimere tilstedeværelsen på det lokale marked med produkter og mærker, der passer bedst netop dér. I Danmark og Norden har vi fokus på vore internationale mærker Tefal, Krups og WMF, og supplerer så med det lokale mærke OBH Nordica, hvor vi også lokalt er en del af udviklingen af OBH Nordica produkterne for at kunne tilpasse os bedst muligt til det lokale marked.
Hvilke fordele giver det jer, at arbejde med så mange produkter på tværs af brands?
Fordelen ved mange produkter og mærker er, at vi kan tilbyde vore kunder en bred portefølje, der dækker langt de fleste kategorier af produkter inden for vore områder med køkkengrej, køkkenudstyr, el-apparater og lign. Det betyder også, at vi er i stand til at dække alle prispunkter og har produkter til enhver pengepung og smag.
Er der nogen ulemper?
Ulempen ved den store portefølje er, at det hurtig bliver komplekst, men det opvejes helt klart af fordelene.
Hvilke fordele giver det jeres kunder, at I repræsenterer så bredt et produktsortiment og brandportefølje?
Som udgangspunkt sikrer vor internationale base og størrelse, at vi hele tiden kan lancere nye og innovative produkter på markedet, og dermed også bidrage til at drive de forskellige produktkategorier og samtidig sikre, at de fortsat efterspørges af forbrugerne på linje med en lang række nyheder, der gør branchen og forretningsområdet interessant.
Fordelen for vore kunder er endvidere, at vi kan tilbyde hele paletten af produkter i langt de fleste kategorier og under forskellige mærker, således at vi kan tilbyde markedet den nødvendige differentiering samt har produkter til alle kundetyper.
Hvad betyder det, at I har fået et brand som WMF med i porteføljen?
WMF er nyt i porteføljen fra i år, og skal videreudvikles som et Premium mærke, der således giver Groupe SEB adgang til et mere Premium-orienteret segment, som udgør 20-25% af prisstigen. Fordelen er så endvidere, at vi nu kan tilbyde forhandlerne mærker, produkter og sortimenter, der dækker hele spektret af produkter til enhver kundetype.
Er der noget særligt, de danske forhandlere skal vide omkring WMF?
Vigtigst at vide om WMF er, at WMF er et meget stærkt mærke på hjemmemarkedet i Tyskland, og at Groupe SEB har købt det for at videreudvikle det og gøre det endnu stærkere i Danmark samt at fastholde positionen som et Premium-mærke, der forhandles i de specialiserede isenkramkæder og stormagasiner.