Wineandbarrels med ny vækstplan
Stor succes i Nordeuropa har givet virksomheden mod på at ekspandere sin markedsandel til Europa og på sigt resten af verden
Wineandbarrels, der er specialiseret i vinudstyr, har ansat ny bestyrelsesformand med henblik på at styrke virksomheden i den forestående ekspansion. Og det er ingen ringere end Hans-Christian Højsgaard, der nu skal varetage formandsposten i Wineandbarrels bestyrelse.
”Jeg glæder mig meget til samarbejdet med Jakob Dau, teamet og bestyrelsen i Wineandbarrels. Det er en spændende familiejet virksomhed med en rigtig god base for international ekspansion i et livsstilssegment, der vokser i Europa. Med et bredt produktsortiment, stærke brands som PeVino, en innovationskraft, der bygger på bæredygtighed og en kundeservice i top, er Wineandbarrels rigtig godt positioneret til den vækstrejse, vi skal ud på i de kommende år,” siger Hans-Kristian Højsgaard.
Som bestyrelsesformand for det britiske auktionshus Bonhams, bestyrelsesmedlem for D’Angleterre og tidligere direktør i Georg Jensen og Timex Group har Hans-Christan Højsgaard stort kendskab til luksusvaresektoren. Og med hans mere end 35 års ledelseserfaring har Wineandbarrels fundet, hvad de har søgt.
”Vi har aktivt søgt efter en topkvalificeret international erhvervsprofil med ekspertise inden for luksussegmentet. Hans-Kristian Højsgaard er den helt rette til at løfte vores forretning til nye højder og accelerere vores vækst med sin imponerende karriere og ledelsesmæssige bedrifter i Asien, Europa og USA. Hans store knowhow og omfattende netværk vil åbne døre globalt og skabe en spændende fremtid for vores virksomhed,” fortæller stifter og administrerende direktør i Wineandbarrels Jakob Dau.
Ambitiøs vækstplan
Hans-Kristian Højsgaard og Jakob Dau har lagt en plan for Wineandbarrels internationale ekspansion, der om fem år skal vise en femdobling af omsætningen. I år forventes denne at runde 100 millioner kroner. Det svimlende beløb skræmmer dog ikke den nye bestyrelsesformand.
”Selv i et marked præget af fragmentering ser jeg store muligheder for vækst, og jeg er ikke bange for at drømme stort. Jeg ser det som yderst realistisk, at vi kan ramme målsætningen om at mangedoble vores omsætning og indtjening inden udgangen af årtiet,” forklarer Hans-Christian Højsgaard.
Virksomheden, der tæller 55 ansatte, forhandler både produkter af egen produktion og øvrige unikke kvalitetsprodukter. Bæredygtighed er en vigtig faktor i vækststrategien, og her kommer Wineandbarrels allerede godt fra start: Deres PeVino Imperial Eco er verdens mest energieffektive vinkøleskab. Og netop bæredygtigheden koblet med det skandinaviske design bliver fokuspunkter i ekspansionsplanen.
”For at sætte turbo på væksten er det afgørende at omfavne nationale forskelle, samtidig med at brandets identitet bevares konsekvent på tværs af lande. Mens omkring 80 procent af strategierne kan ensartes på tværs af landegrænser, er det de sidste 20 procents markedstilpasning, der virkelig skal give os den nødvendige konkurrencefordel. Det kræver en indgående forståelse af de kulturelle nuancer inden for distribution, kundeservice og sprog,” siger Hans-Kristian Højsgaard.
IDL