Virksomhedsledere: Ryk branding op på ledelsesniveau

Benyt krisetiden til at fokusere indsatsen for brandingstrategien.

I krisetider handler det om at fokusere på virksomhedens brandingstrategi. På nødvendigheden af at prioritere udvikling på et solidt fundament - og fortsat se langsigtet. For manges vedkommende navigeres lige nu på ukendt grund, men det åbner spændende muligheder for at forberede en styrket position i fremtiden.


”Men det er vigtigt at koble forretningsstrategi med en stærk branding og visuel iscenesættelse af brandet med henblik på at styrke identitet og positionering og ved at forankre brandet bedre via større ejerskab i topledelsen”. Det siger Uffe Buchard og Lene Nygaard, der står bag et nyt koncept, Progress & Change, hvor kreativ direktør og rådgiver Uffe Buchard er garant for internationalt branding udsyn og kreativ tyngde, mens ledelsesrådgiver Lene Nygaards erfaring med forretningsudvikling i det private erhvervsliv, skal sikre koblingen mellem forretning, organisering og brand-identitet. Målet er et samarbejde, hvor virksomheder kan få et konkret rådgivningstiltag, kaldet Progress & Change Sessions baseret på en simpel proces, der udmunder i inspiration til forandring og konkrete udviklingsforslag.

Uffe Buchard og Lene Nygaard står bag et nyt koncept, Progress & Change..

Kreativitet skal kobles til forretning
”Vi oplever, at de stærkeste og mest langtidsholdbare indsatser sker, når ansvaret for virksomhedens identitet forankres og gennemsyres via en topledelse, der sætter retning for brandet. Alt for ofte, overlades arbejdet med at skabe den rette positionering til den enkelte kampagneindsats eller til den enkelte medarbejder i marketingafdelingen. Derved opstår der ofte en slingrekurs, især når der er udskiftning i personalestaben og en ny ansvarlig i marketing, skal sætte sit aftryk. Og lige præcis derfor vil vi gerne hjælpe med at sætte positionering på dagsordenen i direkte dialog med ledelsen”, fortæller initiativtager og kreativ direktør hos Darling Creative Studio, Uffe Buchard.


Under arbejdet med flere fælles projekter i og omkring designbranchen, har Uffe Buchard mødt Lene Nygaard, som gennem mange år har arbejdet med udvikling, brand building og ledelsesrådgivning. De to forskellige profiler har set en stor styrke i at kunne koble strategisk forretningsforståelse, kommunikation og kreativ iscenesættelse bedre sammen til gavn for flere virksomheder - typisk i designorienterede virksomheder inden for livsstilssegmentet. 


Lene Nygaard konstaterer: ”Jeg synes ofte, der opstår en kløft mellem det, der sker i ledelseslokalet, når vi drøfter udvikling eller opstart af nye forretningsområder – og den kreative eksekvering af en strategi. Mange gange bliver strategiarbejde og forventningerne hertil for langhårede, og det ender som en halvhjertet plan eller en flot præsentation, som bliver for generel og uvedkommende. Alternativt bliver en simplificeret udgave af arbejdet skudt videre til de kommercielle led i organisationen, som ubevidst griber opgaven for letbenet an. Og det er simpelthen så ærgerligt”. Det kombineret med en stor udskiftning i marketing- og PR-afdelingerne har skabt grobund for samarbejdet mellem Uffe Buchard og Lene Nygaard, og de har en forhåbning om, at virksomheder kan udnytte krisetiderne til at fokusere virksomhedernes brandingstrategi og dermed styrke den langsigtede kommunikationsindsats.

Mødtes i skabelsen af nyt designbrand
De to nye samarbejdspartnere mødtes første gang i forbindelse med tilblivelsen af det nye interiørbrand Warm Nordic, hvor Lene Nygaard arbejdede som direktør og konceptudvikler for virksomhedens ejer Frantz Longhi. Her blev Uffe Buchard tilknyttet i en proces omhandlende kuratering af materialer og farvevalg i produktudviklingen, eksekvering af strategiske samarbejder samt udvikling af en visuel skabelon til foto, som organisationen efterfølgende kunne arbejde videre med på egen hånd. Efterfølgende er flere langsigtede udviklingsprojekter kommet til og styrken i deres forskellighed og samspil er blevet bekræftet.


”Lene er rigtig god til at sætte sig i virksomhedens sted og diskutere ud fra en kommerciel vinkel, fordi hun selv har været mange år på ”kundens side”. Og så er hun god til at udvikle og mægle mellem det kreative og det rationelle, så det bliver nemmere for alle at finde fælles fodslag. Hun har en kolossal berøringsflade på tværs af brancher og evner at gøre komplekse tanker ligetil”, roser Uffe Buchard. 


Lene Nygaard supplerer: ”Uffe ved meget om meget. Og så er han ude i verden, hvor de fleste andre ikke kommer. Han ser, fornemmer og suger til sig fra alverdens modeuger, hoteller, rejsedestinationer og modetendenser - og er god til at koble det med historie og relevans for virksomheden så resultatet bliver overbevisende, inspirerende og langsigtet. Han har en sikkerhed i sine kreative valg, som få. Og så tænker jeg, at mange måske ikke er klar over, hvor ligefrem og indsigtsfuld Uffe er at arbejde med”. 

Hvem har gavn af Progress & Change Sessions?
De to vurderer, at det nye tiltag typisk vil være relevant for virksomheder, der har brug for at arbejde målrettet med branding eller re-branding og som vil sikre, at det visuelle udtryk hænger sammen med de forretningsmæssige valg og det organisatoriske ståsted. Eller til de virksomheder, hvor ledelsen går med tanker om at lancere et helt nyt brand eller opdyrke et nyt forretningsområde.


”De enkelte til- og fravalg, der tages i relation til brandet, påvirker virksomheden dybt på tværs af alle led. Det kan ikke udelukkende kamufleres i årets trendfarve eller med en taktisk kampagne. Et grundigt identitetsarbejde påvirker direkte ind i produktudvikling, indkøb, logistik, salg og kundeservice samt marketing på tværs af alle platforme. Dertil og ikke mindst berører det virksomhedens grundlæggende værdisæt. Dette stiller store krav til et tydeligt fundament samt en fælles forståelse internt i virksomheden, så man ikke risikerer tabte bolde og individuelle tolkninger”, fortæller Lene Nygaard.


”Jeg har god erfaring med at stille krav om involvering fra alle parter via et jordnært og relationsbaseret arbejde, der udføres med realisme og respekt for den virksomhed, jeg arbejder med. Det fungerer bedst i direkte dialog med øverste ledelse og det vil klart styrke helheden og virksomhedernes egen involvering, hvis vi kan konkretisere beslutninger med en kreativ og tydelig iscenesættelse af brandet, så virksomheden i forlængelse af processen kan ’se sig selv vakt til live’ via Uffe Buchards stærke sans og evne”, siger hun, og Uffe Buchard afslutter: ”Vi ser det som essentielt at indgå i den direkte dialog med den øverste ledelse i designorienterede virksomheder, så vi reelt kan inspirere og flytte noget i fællesskab. Min erfaring er, at det gøres bedst ved ærligt at udfordre hinanden i processen. Vi er åbne for den konstruktive dialog og håber, at flere kan se værdien i, at Lene og jeg står side om side i dette tiltag”.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023