Vi vil skabe sammenhæng og sanselighed

Skagerak Flagship Store i København vandt Designbaseprisen 2016. Huset danner rammen om en fantastisk atmosfære, der forener salget af produkter med hjemlig hygge, oplevelser og events. ”Vores mål er at blive blandt Københavns Top 5 ”must see”-designdestinationer i løbet af de kommende år”, siger adm. direktør Jesper Panduro.

”Vi har en holdning til alt. Fra det vand, vi serverer for kunderne til den musik, der spilles i butikken. For os handler det om at skabe sammenhæng og sanselighed samt om at skabe et hus, hvor funktionen rækker langt ud over salg. Vi vil skabe et hus, der lever, hvor produkterne brandes i samspil med kunst, kultur og mad, og hvor vi kan være med til at skabe oplevelser, der harmonerer med vore værdier”. Det fortæller adm. direktør og ejer af Skagerak Jesper Panduro en torsdag morgen, hvor vi netop sidder i de rammer, der ligger til grund for, at Skagerak Flagship Store på Indiakaj i København vandt Designbaseprisen 2016, og dermed også en nominering til gia Awards, der uddeles af International Home + Housewares Show i Chicago.

Vi sidder ved et stort langbord, der strækker sig ned igennem butikkens salgslokale sammen med direktør for Skagerak Stores, Lotte Grebe, og de to er enige om, at målet er, at blive blandt Københavns Top 5 ”must see”-designdestinationer i løbet af de kommende år.

Og man må sige, de er godt på vej.

Skagerak Flagship Store fungerer naturligvis som en butik, der som en hvilken som helst anden forretning har salgsmål, der skal opfyldes. I forretningen findes primært Skageraks egne møbler og tilbehør, men også udvalgte andre varer har fundet vej til hylderne inden for designområder, hvor Skagerak ikke selv er aktive.

”Men vi betragter i høj grad butikken som et brandingværktøj”, forklarer Jesper Panduro, og således har man taget skridtet fuldt ud og ansat en eventmanager, der sørger for, at butikslokalerne bruges til alt fra foredrag af forfattere, musikere med videre under overskriften ”Skagerak Talks” til kunstevents, en pop-up planteskole og eksempelvis besøg af en kendt kok i forbindelse med Copenhagen Cooking.

”I princippet er der ingen grænser for, hvad butikslokalerne kan bruges til, så længe eventen harmonerer med vores brand-værdier. Præcis som når vi arbejder med designere, der skal skabe produkter til Skagerak. Her handler det også om at have et fælles værdigrundlag – et fundament, der kan bygges videre på”.

Et arbejdende hus

Skagerak Flagship Store er et arbejde hus på alle fronter. Arbejdende fordi det rummer såvel butikken som eventafdelingen og Skageraks marketingafdeling samt virksomhedens kommunikationsmedarbejder, ligesom det agerer showroom for Skageraks forhandlere, og arbejdende fordi det hele tiden er i bevægelse og i udvikling. Og ambitionen er at få endnu flere mennesker ud i huset.

”I kraft af de forskellige events, vi holder, forventer vi, at flere mennesker kommer til at kende huset, og på den lange bane naturligvis at det får endnu flere forbrugere til at købe produkterne”, fortæller Lotte Grebe.

Endnu et mål med huset er også at få kontakt til en bredere og yngre målgruppe, og det er allerede godt på vej til at lykkes.

Skagerak Flagship Store blev transformeret til et moderne designhus af to omgange. I efteråret 2014 renoverede man 1. salen og haven, og i efteråret 2015 renoverede man stueetagen, og siden har man klart ramt en yngre målgruppe, der besøger huset, opholder sig i huset og oplever huset.

”Vi kan komme op på 1. salen, så sidder der nogle unge mennesker og læser i et magasin i en af vore indretninger. Og det er lige det, vi gerne vil opnå: At huset bliver hyggeligt og rart at være i”, lyder det fra Lotte Grebe.

Møblerne og tilbehøret præsenteres netop, så de indbyder til afslapning og hygge. Der skabes rum i rummet; en spiseplads med langbord, et stueområde med sofaer og stuebord, en garderobe med knager, hylder og spejl med videre. Og alt er levende og dynamisk.

”Det skal være sådan, at kunder, der kommer jævnligt, får en ny oplevelse hver gang, og at de føler sig som gæster i huset”.

Indretningen og ommøbleringerne i Skagerak Flagship Store sker i et samarbejde mellem Lone Hedegaard, der er ansvarlig for indretningen af butikkerne, Lotte Grebe og All the Way to Paris designstudio.

”Det er en fin konstellation, der kombinerer indretningen med salg og designudtryk”, forklarer Lotte Grebe, og tilføjer, at indretningen og opstillingerne i Flagship Store danner grundlag for indretningen i de øvrige Skagerak butikker i Hørsholm og Køge, ligesom den danner basis for indretningen af shop-i-shops med videre hos Skageraks store forhandlere rundt omkring i verden.

Læs også: Skagerak vinder Designbaseprisen 2016

Vi skal gøre os umage

”Vi skal gøre os umage”, er et mantra hos Skagerak, som man søger at efterleve i alle hjørner af virksomheden. Det betyder, at kunderne i butikken skal føle, medarbejderne er der for dem – selv om det er en travl lørdag formiddag.

”Kunderne skal have en god oplevelse. Vi skal have god kontakt til dem, og har de behov for det, skal vi hjælpe med råd og vejledning. Men det er også helt OK, hvis de bare ønsker at nyde atmosfæren i huset og i haven på egen hånd”, fortæller Jesper Panduro.

For ud over et fantastisk hus har Skagerak Flagship Store også en have, hvor alle havemøbler er anbragt, hvor der er opstillet hyggebænke, og hvor man kan nyde solen.

”Og det kan sagtens være, at vi fremadrettet skal entrere med en restaurant, der kan stå for servering i haven i sommermånederne”, lyder det. Ligesom man i øvrigt også kan købe juletræer i haven, når julen nærmer sig.

Når man bevæger sig fra huset til haven, sker det igennem en havestue, der er indrettet som en grøn transformation fra inderum til uderum.

”Et at vore mål har været at skabe et hus, hvor de besøgende er fokuserede på stemningen og atmosfæren frem for på tilbud. Vi ville med andre ord skabe en Skagerak-oase”.

Således er det også helt bevidst, at man ikke har valgt at rykke butikken ind på Strøget i København men ladet den ligge i den gamle frihavn på Østerbro.

Der er fem medarbejdere i butikken i forskellige aldre og køn, men fælles er en passion for design.

”Man skal brænde for design for at være i butikken, og man skal formå at føre den kærlighed til indretning videre til forbrugeren”, fastslår Jesper Panduro.

I butikken arbejdes med alle Skageraks tre kategorier; Interior, Outdoor og Accessories.

·      Outdoor rummer de velkendte havemøbelklassikere – og nogle nyheder.

·      Interior rummer møbelkollektionen.

·      Accessories er tilbehør til boligen.

Hvert af de tre ben tegner sig for godt en tredjedel af omsætningen. Men hvor Outdoor og Interior har været størst på eksportmarkedet, har Accessories primært været forbeholdt de danske forbrugere. Det har dog udjævnet sig nu, og det falder fint i tråd med Jesper Panduros mål om at blive en global virksomhed. Hans definition på dét er nemlig klar: ”Man er international, når hovedparten af virksomhedens omsætning sker internationalt. Man er global, når man leverer til hele verden. Og det er vi godt på vej til!”

Samtidig er det vigtigt for Jesper, at holde fokus på det gode design, og det laver man ikke om på.

”Det handler om at gøre sig umage”, er hans klare holdning. ”Det, vi laver, er vi gode til. Vore produkter er veldesignede og velproducerede, og at vi gør os umage afspejles også i, hvordan vi opfører os – at vi efterlever de klassiske dyder og udviser respekt for hinanden”.

Designbaseprisen

Netop derfor er Jesper Panduro Lotte Grebe og resten af Skagerak også meget stolte af at have vundet Designbaseprisen 2016.

”Det er mega fedt. Det højner moralen og energien, når man får en ekstern anerkendelse for det, vi godt vidste, vi gjorde godt. Men det betyder meget, at andre også ser det”, lyder det fra Jesper Panduro, ”og at det netop et magasin for ”fagnørder” – sagt på den mest positive måde – der har valgt os til at modtage prisen, er kun endnu bedre”.

Lotte Grebe fortæller videre, at hun har kunnet mærke, at der siden Skagerak Flagship Store fik Designbaseprisen, har været en del flere stylister og designere inde i butikken for at opleve den og se det nye udtryk, der er blevet skabt over de seneste par år.

”Så det er super positivt, og vi er meget glade for det”, slutter hun.

Relateret indhold

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

19.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Unikke stentøjskrus fra Villa Styles

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023