Vi ser mulighederne
Hos Witt A/S i Gødstrup uden for Herning har de skabt et miljø, der inspirerer, overrasker og giver plads til nytænkning. ”Innovation, knowhow, godt design og høj kvalitet er nøgleordene,” fortæller salgsdirektør Henrik Buur. ”Og en høj puls!”
Den høje puls mærker man med det samme, man træder ind i virksomheden. Oprindeligt hed distributionsvirksomheden i Gødstrup ’Witt Hvidevarer’, men tiden er løbet fra navnet. ’Witt World’ kalder medarbejderne deres stadigt voksende arbejdsplads, hvor golfvogne transporterer dem fra administrationsbygningen til lageret eller omvendt. Det er sagt mest i sjov, men der er noget om snakken, for Witt har i den grad fået vokseværk, både hvad angår størrelse og produktsortiment.
Vores bedste ambassadører er butikkernes personale, så derfor er vi altid mere end friske på at stille op til morgenmøder eller andet...
Henrik Buur
Witt blev etableret i 1993 af Allan Witt i en garage i Herning. I dag står vi foran en stor administrationsbygning, der ligger ned til Gødstrup Sø, og vi har udsigt til både showrooms og et arkitektbygget designhus indrettet med unik møbelkunst fra hele verden. Lidt længere væk ligger lagrene, og i samme område ligger WittClinic, der tilbyder skønhedsbehandlinger og vakuumterapi samt pop-up restauranten Dining in the Dome, hvor der serveres gourmetmad med fokus på velsmag.
Manden med de mange ideer
Man er ikke i tvivl om, at Allan Witt er en mand med visioner og masser af ideer, og en mand, der konstant leder efter nye veje at gå – men hele tiden med fokus på sundhed og trivsel og med et kæmpe hjerte for godt købmandskab. ”Det er værdier, som Allan har givet videre til alle medarbejdere i virksomheden. Vi deler succeser såvel som udfordringer, og vi er drevet af visioner og nytænkning”, siger Henrik Buur, der videre fortæller, at der er knap 80 medarbejdere i Gødstrup, og at man i alt tæller godt 120 medarbejdere. ”Vi arbejder primært i Skandinavien. I Norge, Sverige og Finland har vi oprettet egne selskaber med egne salgsteams, der i øvrigt ekspanderer kraftigt, og herudover findes Witt i England og Irland samt på Island og Færøerne”.
Allan Witt er stadig meget aktiv i virksomheden, og ifølge Henrik kommer han med daglige indspark til medarbejderne. ”Allan kaster ideerne op, og så er der andre, der griber dem og fører dem videre ud i livet. Den energi, det skaber, er det, der driver virksomheden”.
Opskriften på succes
Hvad har Witt så stor succes med? Det korte svar lyder, at Witt altid har evnet at spotte nye high-end produkter og kommende trends. Henrik Buur uddyber: ”Virksomheden er drevet af en konstant nysgerrighed overfor hvilke nye og spændende produkter, der findes derude til vores kunder og i sidste ende slutbrugeren. En forudsætning for succes er et godt produktkendskab, og netop dét er en af vores styrker. Henrik Buur tager gerne med ud til butikkerne – store som små. ”Vi lytter meget til vores forhandlere, for de står med slutbrugerne ude i butikkerne”, siger han og slår fast, at Witt bygger på udvikling, dialog og sparring, og han lægger ikke skjul på, at Witt vil være et endnu stærkere brandhouse, end de er i dag.
I 2017 var de største hits robotstøvsugeren Roomba fra iRobot, robotplæneklipperen fra Robomow, kaffe- og køkkenmaskinerne fra Sage, samt ikke mindst Witts egne produkter som omfatter kogeplader, emhætter, slowjuicere, blendere, SousVide og meget, meget mere.
Witt var de første på markedet med slowjuicere – og i det hele taget gør de alt, hvad de kan for at finde anderledes produkter, end dem markedet kender i forvejen. Ligesom de hele tiden er på udkig efter nye produkter, der kan støtte op om de eksisterende.
Fokus på de gode relationer
”Vi sælger naturligvis til detailhandlen, men vi sælger også B2B til bl.a. hoteller og restaurationer”, fortæller Henrik, der videre fortæller, at målet for Witt på det danske marked er at styrke relationerne til detailhandlen. ”Vi er i løbende dialog med vores forhandlere, vi kører kampagner med dem, vi arbejder med produkttræning af medarbejderne og arrangerer demo-arrangementer ude i butikkerne”. Faktisk har Witt to personer ansat, som udelukkende står for demoer. ”Vores bedste ambassadører er butikkernes personale, så derfor er vi altid mere end friske på at stille op til morgenmøder eller andet, hvor vi kan give vores passion for produkterne videre til medarbejderne i butikkerne.” Kædekontorerne og varehusene har Witt også et rigtig godt samarbejde med, og de er stort set repræsenteret i alle kæder og varehuse i Danmark.
Witt World er i sandhed en oplevelse ud over det sædvanlige – og det stopper ikke her. Flere nye produkter i støbeskeen betyder flere nye medarbejdere og mere plads. Witt regner med at medarbejderstaben udvides med ca. 25 personer i løbet af 2018, hvoraf de første 10 allerede er kommet til i løbet af årets første måneder. Witt er i gang med at udvide ’byen’ med fire byggerier, bl.a. helt nye faciliteter for personale og kunder, så de kommer til at råde over i alt 17.000 m2.