Vi sætter funktion over form

”Vi er altid åbne og imødekommende i forhold til nye ideer, og passer de ind i vores profil, finder vi ofte ud af et samarbejde". Sådan lyder det fra Christian og Joachim Brix-Hansen, Brix Design A/S. Og på trods af krisen er virksomheden vokset støt og roligt siden opstarten.

Brødrene Christian og Joachim Brix-Hansen står i dag bag virksomheden Brix Design A/S. Her ses de i showroom’et, der rummer såvel egne brands som de brands, man er distributør af..

I den lille hyggelige by Stege på Møn med den smukkeste udsigt ud over havnen og indsejlingen til byen ligger Brix Design, der i dag ejes af brødrene Christian og Joachim Brix-Hansen.

De hele begyndte med, at Joachim og Christians far Helge Brix-Hansen opfandt JarKey i 1992, fordi hans gigtplagede mor havde problemer med at åbne de mange glas med låg, der findes i den daglige husholdning. I dag – 24 år efter starten af virksomheden – eksporterer Brix Design til 30 lande over hele verden og sortimentet, der selvfølgelig stadigvæk også rummer JarKey, er udvidet med dels en lang række produkter fra Brix Design og dels en række brands, man forhandler, som bl.a. OXO, aerolatte, Chicago Metallic med flere.

”BRIX serien alene rummer over 100 forskellige produkter”, fortæller de to brødre, mens vi sidder i showroomet i virksomheden, der har 11 medarbejdere. Herudover har man outsourcet produktion, emballering, transport, bogføring med mere, og på designsiden samarbejder man med en række eksterne designere, bl.a. danske Marcus Vagnby samt flere såvel danske som internationale designere og opfindere.

”Hver eneste uge bliver vi kontaktet af mennesker, der mener, de har en idé, der passer i vores koncept, nemlig at gøre hverdagen lettere”, lyder det, og når Brix Design står på messerne rundt omkring i verden, kommer designerne forbi.

”Vi er altid åbne og imødekommende i forhold til nye ideer, og passer de ind i vores profil, finder vi ofte ud af et samarbejde”.

Seneste eksempel på det er en ”Nutshucker”, som en australsk fyr har designet, og hvor Brix Design nu står for salget i Europa og Nordamerika.

Funktion over form
Hos Brix Design sætter man funktion over form mere end omvendt.

Gælder det produkterne fra Brix Design, er målet at levere effektive problemløsere eller med andre ord: hverdagens små hjælpere, ikke mindst til de ca. 700.000 mennesker alene i Danmark, der plages af gigt. Blandt ”stjernerne” er naturligvis JarKey, der i øvrigt er at finde på MoMa i New York i en metaludgave, men også TurnKey, der netop er videreudviklet i en ny og endnu bedre udgave, CapKey, der er super til skruepropper med mange flere.

”JarKey er firmaets absolutte nr. 1 produkt. Det har været vist i Goodmorning America, og det er kopieret i i hvert fald 50 forskellige udgaver”, fortæller Joachim Brix-Hansen. Man forsøger at stoppe de mange kopiprodukter, men det koster både fokus og økonomi…

DryerBalls til tørretumbleren er en anden stor succes - og det samme gælder WaterTracker vandflaskerne, der nu fås i hele tre forskellige størrelser, fordi forbrugerne har efterspurgt det.

Vokser støt og roligt
Brix Design vokser støt og roligt. De to brødre Joachim og Christian trådte 100 pct. ind i virksomheden i hhv. 1992 og 1998, og de bygninger i Stege, man overtog i 1997, blev i 2011 udvidet med nabobygningen, så man i dag råder over 4000 kvm lagerplads – bl.a. med plads til at pakke hele containere ud i tørvejr.

En stor del af Brix Design-produkterne produceres i Danmark, visse produktioner er outsourcet til Kina, og atter andre sker i USA.

”Vi producerer der, hvor det giver mest mening. Er der meget manuelt arbejde, er Kina godt, gælder det en højt automatiseret produktion eller en kompliceret produktion, er Danmark fint at producere i – og så giver det en god fleksibilitet i forhold til levering med videre”.

Generelt er måden, Brix Design arbejder på, at overtage produktion og rettigheder til produkter, man fremadrettet kan producere.

OXO har man forhandlingen af i hele Norden, og produkterne har for alvor gået deres sejrsgang i de danske og finske butikker, lyder det. Det gælder mandolinjernene, salatslyngerne, riveredskaber og opvaskebørster.

”Hvor Brix Design i høj grad er innovative hjælperedskaber, er OXO mere målrettet de almindelige forbrugere, der gerne vil have den gode kvalitet og innovationen i eksempelvis avocadoskæreren, mangoskæreren eller spiralizeren til grønsagsspaghetti”.

Helt nyt i Brix Designs portefølje er produkterne fra amerikanske Vinturi, og man er i gang med at lancere bl.a. viniltere til hvidvin, rødvin og spiritus.

Et andet produkt, man forventer sig noget af er Chicago Metallic, der er førende inden for bakeware.

Også aerolatte mælkeskummerne har man haft og har man stadig rigtig fin succes med. Fra den håndholdte mælkeskummer til den fuldautomatiske.

Fremtiden for Brix Design
Spørger man Joachim og Christian Brix-Hansen, hvad fremtiden bringer, er målet fortsat at udvikle sit eget brand, men man er også villig til at opkøbe virksomheder, der kunne være interessante, i branchen – enkeltproduktioner eller hele serier.

Generelt går det fint for virksomheden. Eneste problem netop nu er, at man – som alle andre – er udfordret på valutakurserne.

”Dollarens himmelflugt har ikke været god for os. Den er hård for danskerne, men den er endnu hårdere på det norske og svenske marked”.

Men på trods af det er Brix-brødrene fortrøstningsfulde i forhold til fremtiden, og selv igennem finanskrisen har virksomheden udviklet sig positivt.

”Vi arbejder ikke med det gavesegment, der er meget følsomt overfor prispunkter. Det betyder, at vi ikke er så konjunkturfølsomme, og vi har derfor kunnet udvikle os støt og roligt.

I seneste regnskabsår havde man således et overskud på fire mio. kr. før skat.

”Så trods krisen har vi kunnet opbygge en solid kapital, der i dag gør, at vi kan se os om efter interessante udviklingsmuligheder”, slutter Christian og Joachim Brix-Hansen.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Christmasworld - Messe Frankfurt 7.-11. februar

04.02.2025Designbase.dk

Maison&Objet: Dristig innovation, der inspirerer

03.02.2025Designbase.dk

Blev inspireret til trenden 2025 og forretningsudvikling

30.01.2025Designbase.dk

Ambiente 2025: Et overblik over den moderne livsstil

30.01.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lys, der gør en forskel – Mød brandet Vance Kitira

28.01.2025Formland

Sponseret

Formfuldendt Formland klar til at inspirere branchen

28.01.2025Designbase.dk

Heimtextil 2025: En hyldest til tekstilindustriens modstandskraft og fremtidens interiørdesign

27.01.2025Formland

Sponseret

Formland klar med ny viden og unikke installationer

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Ambiente – Livsstilsbevægelsen

Det er aldrig det samme, der er altid noget nyt. Den førende internationale forbrugsvaremesse er en fantastisk oplevelse! Få et overblik over den globale markedsplads hos Ambiente ved at observere det dynamiske samspil mellem produkter og design, højdepunkter og begivenheder.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023