Vi griber altid tingene an fra en skæv vinkel
Hos Penny Lane i Aalborg serveres frokost på farveglade tallerkener, der sælges i butikken, og caféens kunder sidder blandt delikatesser, brugskunst og design. Atmosfæren er hyggelig og afslappet, og succesen er stor.
Kunderne sidder midt i butikken og nyder en frokost eller en kop kaffe med hjemmebag, og på hylderne står brugskunst og gaver samt delikatesser, som Lisa Søgaard har udvalgt, og som ikke fås overalt. Stemningen i Penny Lane i Aalborg er hyggelig og afslappet, og det er netop den atmosfære, Lisa Søgaard søgte at skabe, da hun for godt seks år siden overtog butikken og caféen.
Det er meget vigtigt for mig, at kunderne, hvad enten de køber en gave, delikatesser eller en frokost, får en oplevelse. Butik, bageri, café og nu også vores nye créperie hænger sammen, og kunderne kan bevæge sig rundt imellem afdelingerne, forklarer Lisa Søgaard, der er uddannet kok.
Hun og hendes mand, der ligeledes er kok, driver desuden en anden lignende café og butik, Abbey Road, og en kombineret restaurant og microbryggeri, Søgaards Bryghus.
I Penny Lane er alt til salg, som Lisa Søgaard siger med et smil. Det fine porcelæn fra Pip Studio, der serveres mad på i caféen, findes således også til salg på hylderne i butikken. Og ud over de delikatesser, kaffe og te samt brugskunst og gaver, der står på hylderne, laver hun sin egen pesto og marmelade, der også sælges i butikken.
Det er vigtigt for Lisa, at de ting, hun sælger i butikken, er ting, man ikke lige finder i den nærmeste kædebutik, og hun tager gerne rundt på messerne i Europa for at finde de specielle ting.
Jeg besøger messerne i Danmark og i udlandet, og så henter jeg inspiration i de byer, jeg besøger; Frankfurt, Stockholm eller Paris. For der er rigtig meget at hente ved at kigge på butikker, fortæller hun.
Konceptet er udviklet
Da Lisa overtog Penny Lane var det en kombineret vin- og delikatessebutik. Den var superlækker, men der var ikke kunder nok til den, så jeg udviklede den til det, den er i dag.
Og kunderne er superglade for butikken, og de er rigtig glade for den hyggelige, afslappede atmosfære, der er.
I Penny Lane er der plads til 80 besøgende ved bordene, der står i selve caféen og i det, som Lisa kalder Privaten på 1. sal, hvor besøgende kan hygge sig i bløde sofaer og lænestole.
Så selv om der er plads til mange mennesker og mange ting, er der mange afdelinger og kringelkroge, så det virker ikke så stort.
Créperiet er som nævnt det, der senest er kommet til.
Egentlig var planen, at vi skulle lave italiensk is, men da vi havde været på et 14 dages kursus i det, var jeg blevet klogere. Det skulle vi ikke i gang med. I stedet tog vi på en studietur til Bretagne, smagte på crépes og kiggede os omkring, hvorefter min mand tog et fem dages intensivt kursus i at lave crépes. Og det har været en stor succes, fortæller Lisa.
Generelt holder hun af at gribe tingene an fra en skæv vinkel. Og det er ofte det, kunderne godt kan lide. Vi forsøger at være anderledes og at have de ting og den mad, der ikke fås så mange andre steder. Og så er målet at skabe en butik og en café, som jeg selv synes, det er sjovt at besøge.