Vi er produktudviklingsafdeling og sourcing-partner

Vi er en ekstra ressource - et alternativ til egne medarbejdere, eller vi fungerer som produktudviklingsafdelingens forlængede arm. Det siger Jan Helmer Freij, der er CEO i Global Design Partner, som igennem 10 år har skabt et stort netværk af fabrikker og samarbejdspartnere i Europa og Østen, der kan hjælpe design- og interiørvirksomheder med at være mere agile og få produceret bedst og til den rigtige pris.

Global Design Partner har indrettet et nyt showroom, der også fungerer som shop. Foto: Pia Finne

”Vi er en produktudviklingsvirksomhed der hjælper med at bringe en design-idé til markedet, og som står for hele processen indtil varen ligger på kundens lager. 

Global Design Partner er med andre ord en ekstra ressource - et alternativ til at ansætte nye medarbejdere i en verden som er foranderlig og i konstant turbulens”, siger Jan Helmer Freij, der er CEO i Global Design Partner, og som igennem de sidste mange år og i eget virke de sidste +10 år har skabt et stort netværk af fabrikker og samarbejdspartnere i Europa og Østen.

”Vi fungerer som virksomhedens forlængede arm i forhold til at kigge på eksisterende eller nye produkter. Oftest hvis man vil udvide med nye indsatsområder, men ikke ønsker at binde dyr kapital i kapacitetsomkostninger, eller blot vi have et tilbud som alternativ til nuværende producent. Vi kan træde til med det samme, og kan agere hurtigt i forhold til at finde de rigtige producenter, og få analyseret økonomi og tidsperspektiv, og dermed hjælper vi design- og interiørvirksomheder med at være agile og finde den rigtige producent til opgaven til den rigtige pris”. 

I showroomet er det muligt for samarbejdspartnere at se de forskellige materialer, der kan arbejdes med. Foto: Pia Finne

Dermed skal samarbejdet med Global Design Partner ikke anskues som et fordyrende led i produktudviklingen og produktionen af et nyt produkt.

”Vi er i højere grad en sparringspartner og leverandør, som kan være en stor hjælp for virksomhederne i disse tider, og spare på interne ressourcer. Vi tager ansvaret for produktion, og står på mål for at finde de rigtige fabrikker for dermed sikre, at kvaliteten er i orden, og at produktet produceres under de rigtige forhold. Herudover sørger vi også for at varen er emballeret rigtigt i forhold til alle forskrifter, vi laver droptest og sikrer at artiklerne overholder gældende krav, og vi hjælper med at sørge for at transportere varen fra produktion til virksomhedens lager”.  

Vi sidder i Global Design Partners kontor på Frederiksberg der også fungerer som materiale showroom, og her kan man mødes og drøfte projekterne igennem med kunderne. Her har man også mulighed for at se på forskellige materialer fra prøver på træsorter til sten, glas, kork, porcelæn mv. 
Og Jan Helmer Freij har virkelig noget at have sin ekspertise i. Han har været i design- og interiørbranchen siden 1998, han er supply-chain uddannet, og har arbejdet med indkøb og logistik. Han har tidligere været ansvarlig for indkøb i Royal Scandinavia, og han har arbejdet hos Royal Copenhagen og Georg Jensen, hvor han var med til tidligt at åbne deres kontor i Kina. Sidenhen som en del af Direktionen hos Rosendahl hvor Jan var med ved etablering af Rosendahl Design Group. Her var ansvarsområdet i en længere årrække, at stå for produktudviklingen ”idé til hylde”.

I 2013 – for lidt over 10 år siden – blev Global Design Partner startet op, ud fra et ønske om at bruge sin viden og netværk, og siden har han hjulpet en lang række store og mindre, kendte og veletablerede samt nystartede designvirksomheder med at styre processen netop fra første streg ”idé” til varen ligger på lager.

Vi går langt

Jan Helmer Freij fortæller, at man lægger et stort arbejde i at etablere et stabilt netværk i produktionslandene, om det er i Europa eller i Østen, og han fortæller, at det kræver mange kilometer på landevejene af personalet at besøge alle fabrikker og produktionsfaciliteter. Vi starter kun produktion op når vi har besøgt og godkendt stedet. 

Frederik Bagger en af de de virksomheder, Global Design Partner samarbejder med bl.a. om produktion af karaflen. Foto: Pia Finne

Der er jo mange hensyn, der skal tages: Vægt, fragt, emballage og selvfølgelig produktion og materialer med meget mere. For nogle produkter kan det bedst betale sig at producere i Europa, men for andre er det en fordel at rykke produktionen til Østen. Men det betyder også, at vi skal kende brandets DNA samt kundens krav og ønsker, så vi ved præcis hvad vi skal arbejde ud fra”.

Et netværk på 60 fabrikker

Global Design Partner har tilknyttet et netværk på 50-60 fabrikker verden over, der arbejder inden for alle typer materialer, og Jan fortæller, at en af styrkerne helt klart er, at man samarbejder med lokale folk, der både sourcer og sørger for kvalitetskontrol på stedet. ”Vi står i sidste ende som leverandør til kunden og derfor skal vi sikre os at alle parametre er i orden”. 

På mange måder hjælper Global Design Partner derfor sine kunder med at drive en forretning, hvor man i højere grad lægger ansvaret ud. 

”Det betyder også, at man kan satse mere på at gå nye veje og teste af. Får man ikke det forventede salg på det nye produkt, så er der ikke flere omkostninger hos os der er forbundet med produktet som kan lukkes hurtigt ned igen. Vi har en høj grad af fleksibilitet, og vi kan rumme mange opgaver”. 
”Vi har valgt, at vi kun arbejder med leverandører, der er kvalitetsbevidste og har eller er i gang med certificering, og vi bruger QARMA online system til kvalitetssikring. Det betyder, at uanset hvor vi arbejder henne i verden udføres inspektionerne på en ensartet og sporbar måde, hvilket giver kunden en sikkerhed for, at vi fysisk har været på fabrikken og kontrolleret produkterne. Kunden kan selv følge med i inspektionen og se billeder eller video af produkterne og en udfyldt rapport. Det betyder, at man kan sidde på kontoret hjemme i Danmark og følge med og godkende produktet inden afskibning”, forklarer Jan Helmer Freij. 

Han kommer med et andet godt eksempel på, hvordan Global Design Partner arbejder: ”Skal en kunde have produceret en lampe er der ofte mange producenter involveret for at sikre at hver komponent opnår den bedst mulige kvalitet. Skærmen skal produceres et sted, lampedele er andet som kan være træ, stål, osv. Ledninger og elektriske dele et tredje sted, og så skal det hele samles og certificeres. ”Når vi er inde over, afgiver kunden én ordre til én pris, og så er det vores opgave at sikre alle underleverandører”. 

Showroomet ligger på Gl. Kongevej på Frederiksberg. Foto: Pia Finne

Man kan som virksomhed også vælge at tage samarbejdet endnu længere, for kommer man med en idé, kan Global Design Partner hjælpe med at finde den rigtige designer til opgaven og sørge for hele processen fra en stregtegning til et færdigt produkt. Vi har også i mange tilfælde hjulpet med at udvikle lineextensions til eksisterende serier i alternative materialer. Dette varetager vi selv internt og hjælper med tegningsgrundlag og billeder.  

”Vi synes, det er sjovt og spændende at være med på rejsen uanset om virksomheden er stor eller lille, for det er lige så interessant at være med på rejsen og hjælpe en mindre virksomhed med at komme frem”, siger Jan Helmer Freij.

Udvider arbejdsområder

Global Design Partner har netop udvidet sine indsatsområder og kigger lige nu på børne og unge universet.

”Vi er begyndt med de første træartikler som hylder, senge, og uroer i egetræ, og med det segment vil vi også komme til at se en del artikler i recycled materialer i alt fra opbevaring og lamper til børneværelset.

Den større interesse for genbrugs -og organiske materialer i dag betyder også at vores at vi arbejder meget i materialer som glas, FSC certificeret træ, kork med videre, og vi tænker bæredygtighed ind, hvor det kan lade sig gøre, og hvor kunderne er interesseret i det. 

Recycled plast er interessant og i det hele taget affaldshåndterede produkter som genbrugt rustfrit stål og aluminium, ligesom vi ser ind i, hvordan materialerne kan genanvendes efter brug. Vi gør hvad vi kan for løbende at følger med i de nyudviklinger, der sker og i de tendenser, der er på markedet, og at vi selvfølgelig sørger for, at alle produkter, der arbejdes med, lever op til alle gældende compliance krav og certificeringer.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimer din forretning

Detailhandlen står over for unikke udfordringer og muligheder i en tid præget af digital transformation og ændrede forbrugerpræferencer. Det handler det om at være på forkant med de nyeste tendenser og holde øje med den udvikling, der hele tiden sker inden for både forretningsdrift og ledelse. For optimeres forretningen, og forbedres kundeoplevelsen, øges salget og indtjeningen.

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023