Upcycling har aldrig set så godt ud som det gør i dag
Det siger Mikael Eydt, CEO og medstifter af Beyond Leather Materials og Leap®; et materiale, der ligner læder til forveksling, men som er et vegan-certificeret next-gen materiale med 89 pct. biobaseret indhold skabt af æbleaffald hentet hos europæiske juice- og ciderproducenter.
”Vores holdning er helt grundlæggende, at produkter enten skal genbruges eller glide tilbage i naturen, og at der er skønhed i affald. Vi elsker en udfordring, og at gøre det umulige muligt holder os i gang”. det siger Mikael Eydt, CEO og medstifter af Beyond Leather Materials.
Det var også baggrunden for, at han og Hannah Michaud grundlagde Beyond Leather Materials i 2017. Egentlig begyndte udviklingen af Leap, et læderalternativ fremstillet af æbleaffald, som et studieprojekt, og derfor har man også fra begyndelsen været dedikeret til at skubbe til grænserne for materialevidenskab og skabe next-gen materialer ved at udnytte teknologi og principper for cirkulær økonomi.
”Fra begyndelsen har det været vigtigt for os at arbejde med et råmateriale, der ikke kan bruges som fødevarer, og derfor faldt vi over æbleaffald. Hvert år produceres der fire tons æbleaffald. Noget af det benyttes til dyrefoder, men det meste smides væk. Leap (som LEftover APples) bruger rester af æbler fra æblejuice- og ciderproducenter og omdanner dem til et next-gen, holdbart materiale. Hver kvadratmeter Leap sparer ca. 1,8 kg æblemasse fra at ende på lossepladsen, og dermed har vi én løsning på to problemer – at reducere madspild og samtidig skabe et bæredygtigt læderalternativ”, fortæller Mikael Eydt. Ydermere er der også en klimagevinst at hente. Leap udleder ca. 90% mindre CO2 i produktionen end dyrelæder og dermed er der en besparelse på klimakontoen.
"Ved at bruge kasseret, europæisk æbleaffald sigter vi mod at bidrage positivt – hjælpe æblejuice- og ciderproducenter med at reducere deres affaldshåndteringsomkostninger og forhindre æbler i at ende på lossepladser. Den tilgang giver os mulighed for at skabe et innovativt alternativ til dyrebaserede materialer", forklarer Mikael.
I foråret lancerede Beyond Leather Materials sit første produktkatalog med Leap i fem forskellige farver og fire forskellige strukturer, og allerede nu har man en produktionskapacitet på godt 100.000 kvm. Mikael Eydt er dog sikker på, at produktionen allerede inden for et år, er fordoblet.
Kapacitet, pris og kvalitet
Rigtig mange start-ups arbejder med next-gen materialer, og der mangler ikke ideer til innovation. Men som Mikael Eydt slår fast: ”Der er ikke mange next-gen materialer, hvor kapacitet, pris og kvalitet hænger sammen, og det gør det faktisk med Leap”.
Leap er 89 pct. biobaseret. Fibrene er meget korte i æbleaffaldet. Det giver styrken i materialet, mens den naturgummi, det mikses med, giver elasticiteten. På bagsiden er der lagt Tencel, der har det mindste CO2-aftryk af den type materialer, og der er lagt en topcoat på, der gør materialet vandresistent.
”Et 100 pct. biobaseret materiale holder ikke så lang tid, derfor giver det mere mening at fremstille et 89 pct. biobaseret produkt, der så kan holde 20 år”, forklarer Mikael, og mens vi taler, viser han en række eksempler på Leap og på produkter; tasker, punge og andet, der er fremstillet af materialet, og man kan bemærkelsesværdigt nok faktisk slet ikke hverken se eller mærke forskel på traditionelt læder og Leap.
Udviklingen af Leap har stået på igennem seks år. ”Men nu giver vi den gas”, fastslår Mikael, og missionen er at affald skan gøres smukt, og at markedsføre Leap som det next-gen materiale, det er.
”Men vi er også i en transformation, for lige nu går vi fra at være produktudviklere med fokus på research og udviklingen til at være leverandører med fokus på salg og supply chain, og det er to forskellige historier, der skal fortælles”.
Mikael understreger, at man naturligvis fortsat vil udvikle og innovere, men at det nu også handler om at få kunder, der vil bruge Leap i deres produktion. ”Vi har 3000 potentielle kunder i vores database; mennesker, der har vist interesse for vores udvikling og storytelling, og vores produktion i Tyskland har en kapacitet på 4 mio. kvm., så der er masser af udviklingspotentiale”, lyder det.
Mikaels fornemmelse er, at de brands, der vil bruge Leap, også vil bruge historien om materialet fremstillet af æbleaffald, og at det kan give ekstra værdi til det færdige produkt. Men han mener dog ikke kun, at Leap skal bruges til high end produkter.
”Det ligger på et prispunkt, hvor det kan bruges til rigtig mange ting”, siger han, ”og vi vil gerne være med overalt; fra køkkenfronter til designprodukter, fashion, små lædervarer, møbler, boligindretning og selv bilindustrien har vist interesse for Leap”.
Målet er, at man om fem år har minimum en kapacitet på 1 mio. kvm., og at man har fået opbygget en teknologi, der kan arbejde med affald fra andre fødevareproduktioner.
Og Mikael mener ikke, det er et urealistisk mål. ”Både design-og modevirksomheder kigger ind i at skulle leve om til en række krav til CO2 aftryk og bæredygtighed, og samtidig er det vigtigt, at have fortællingen om materialerne på plads, og det er Leap et rigtig godt bud på”.
På vejen ud fra kontoret, går turen forbi de mange produkter, der siden begyndelsen er blevet produceret af Leap. Fra de første spæde forsøg til produkter, der i dag sættes i produktion, og vi går videre ned i et mindre produktionsområde, hvor man kan fremstille mindre mængder og teste nyt af. Her er det bemærkelsesværdige duften. For det er ikke maskinolie, der hænger i luften, men den dejligste duft af æbler.
Mikael fortæller, at han er 6. generation af en familie, der driver et hotel i Tyskland, og at hans livsbane faktisk lå fast. Han læste økonomi og hoteldrift, og fordi hans mor er dansk, tog han til Danmark for at læse et semester. Men der skete det, der ofte sker, han mødte sin partner og kommende kone. ”Så nu hænger jeg fast her, og det er jeg glad for”, slutter han med et smil.