Tingenes Internet vil give fysiske butikker fornyet konkurrencekraft

Ny rapport fastslår, at detailbutikker, der anvender teknologien Tingenes Internet også kaldet Internet of Things oplever 88 pct. øget effektivitet, bedre kundeoplevelser og ikke mindst markant bedre lønsomhed.

Forbrugere handler mere og mere på nettet og mindre i de fysiske butikker, men Internet of Things (IoT) giver fornyet konkurrencekraft til de fysiske butikker samt et bedre samspil mellem online/offline, konkluderer en ny rapport. 

Butikkernes brug af IoT-løsninger som fx personlige mobile enheder, der guider forbrugeren igennem butikken og hjælper med at finde og foreslå de rette produkter baseret på brugerens smag, skaber en forbedret kundeoplevelse og i sidste ende øget indtjening. Rapporten er udarbejdet for Aruba, en verdensomspændende udbyder af netværksløsninger til virksomheder.

Og detailbutikkerne er på vej, for allerede i 2019 vil 79 pct. af de adspurgte detailvirksomheder have implementeret IoT-teknologi, og der er bred enighed (77 pct.) om, at teknologien vil komme til at forandre branchen. 

Ved hjælp af IoT kan detailbutikkerne fx overvåge lagerbeholdningen, spore forbrugernes adfærd og anbefale produkter i købssituationen. Butikkerne vil derudover gennem dataanalyse kunne optimere deres drift og forudsige, hvilke produkter og services, der skal tilbydes hvilke kunder. 

”Vi har eksempelvis hjulpet Home Depot, der er en amerikansk byggemarkedskæde, med at tilføje en IoT-funktion i deres app, hvor kunder let kan lokalisere et produkt i de store butikker. Resultatet er øget effektivitet og hastighed for både kunder og personale i butikkerne,” fortæller Morten Gransøe, landechef hos Aruba i Danmark. Morten Gransøe venter samme tendens i de danske butikker inden for de næste par år.

Rapporten bekræfter også, at 81 pct. af de virksomheder, der i dag har integreret IoT-teknologi, oplever en forbedret kundeoplevelse, og 74 pct. oplever samtidig en forbedret lønsomhed. 

I detailbranchen bruges IoT særligt til monitorering og vedligeholdelse (68 pct.) og til lokationsbaserede services (57 pct.), hvor kunderne fx kan få en bestemt service eller oplysning baseret på, hvor de befinder sig fysisk.  De mest anvendte IoT-enheder i detail- og distributionsbranchen inkluderer stregkodescannere, personlige mobilenheder samt smarte lydanlæg, tv og højttalere.

Internet of Things er dog ikke uden risici

Størstedelen af de virksomheder (84 pct.), der arbejder med IoT, har også oplevet et sikkerhedsbrud. Sikkerhedsudfordringen er derfor også en af de centrale barrierer for mange virksomheder, når beslutningen skal træffes om at begynde at anvende IoT-løsninger. 

”IoT i detailbranchen har et enormt potentiale, men det er helt afgørende at have den rette sikkerhedsløsning omkring teknologien for at reducere risici, som er relativt høje på dette område. Heldigvis findes der flere muligheder, men ved den indledende implementering skal sikkerhedsforanstaltningerne tænkes ind i både budget og valg af løsning,” siger Morten Gransøe.

Detailbutikker kan fx reducere risici og sårbarhed forbundet med IoT og samtidig anvende forbrugerdata ved hjælp af en løsning som Aruba ClearPass – en netværksløsning der sikrer adgangen til det kablede og trådløse netværk samt logger adgang til netværket. På den måde kan brugerdata indhentet fra forbrugeres interaktioner i butikker og online hjælpe de forretningsdrivende med bedre at forstå deres kunder og dermed optimere deres forretning. 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023