Tingenes Internet vil give fysiske butikker fornyet konkurrencekraft
Ny rapport fastslår, at detailbutikker, der anvender teknologien Tingenes Internet også kaldet Internet of Things oplever 88 pct. øget effektivitet, bedre kundeoplevelser og ikke mindst markant bedre lønsomhed.
Forbrugere handler mere og mere på nettet og mindre i de fysiske butikker, men Internet of Things (IoT) giver fornyet konkurrencekraft til de fysiske butikker samt et bedre samspil mellem online/offline, konkluderer en ny rapport.
Butikkernes brug af IoT-løsninger som fx personlige mobile enheder, der guider forbrugeren igennem butikken og hjælper med at finde og foreslå de rette produkter baseret på brugerens smag, skaber en forbedret kundeoplevelse og i sidste ende øget indtjening. Rapporten er udarbejdet for Aruba, en verdensomspændende udbyder af netværksløsninger til virksomheder.
Og detailbutikkerne er på vej, for allerede i 2019 vil 79 pct. af de adspurgte detailvirksomheder have implementeret IoT-teknologi, og der er bred enighed (77 pct.) om, at teknologien vil komme til at forandre branchen.
Ved hjælp af IoT kan detailbutikkerne fx overvåge lagerbeholdningen, spore forbrugernes adfærd og anbefale produkter i købssituationen. Butikkerne vil derudover gennem dataanalyse kunne optimere deres drift og forudsige, hvilke produkter og services, der skal tilbydes hvilke kunder.
Vi har eksempelvis hjulpet Home Depot, der er en amerikansk byggemarkedskæde, med at tilføje en IoT-funktion i deres app, hvor kunder let kan lokalisere et produkt i de store butikker. Resultatet er øget effektivitet og hastighed for både kunder og personale i butikkerne, fortæller Morten Gransøe, landechef hos Aruba i Danmark. Morten Gransøe venter samme tendens i de danske butikker inden for de næste par år.
Rapporten bekræfter også, at 81 pct. af de virksomheder, der i dag har integreret IoT-teknologi, oplever en forbedret kundeoplevelse, og 74 pct. oplever samtidig en forbedret lønsomhed.
I detailbranchen bruges IoT særligt til monitorering og vedligeholdelse (68 pct.) og til lokationsbaserede services (57 pct.), hvor kunderne fx kan få en bestemt service eller oplysning baseret på, hvor de befinder sig fysisk. De mest anvendte IoT-enheder i detail- og distributionsbranchen inkluderer stregkodescannere, personlige mobilenheder samt smarte lydanlæg, tv og højttalere.
Internet of Things er dog ikke uden risici
Størstedelen af de virksomheder (84 pct.), der arbejder med IoT, har også oplevet et sikkerhedsbrud. Sikkerhedsudfordringen er derfor også en af de centrale barrierer for mange virksomheder, når beslutningen skal træffes om at begynde at anvende IoT-løsninger.
IoT i detailbranchen har et enormt potentiale, men det er helt afgørende at have den rette sikkerhedsløsning omkring teknologien for at reducere risici, som er relativt høje på dette område. Heldigvis findes der flere muligheder, men ved den indledende implementering skal sikkerhedsforanstaltningerne tænkes ind i både budget og valg af løsning, siger Morten Gransøe.
Detailbutikker kan fx reducere risici og sårbarhed forbundet med IoT og samtidig anvende forbrugerdata ved hjælp af en løsning som Aruba ClearPass en netværksløsning der sikrer adgangen til det kablede og trådløse netværk samt logger adgang til netværket. På den måde kan brugerdata indhentet fra forbrugeres interaktioner i butikker og online hjælpe de forretningsdrivende med bedre at forstå deres kunder og dermed optimere deres forretning.