Tik tak tik tak...
Lyden, der nok for mange vækker minder om et lille, måske rundt, måske kvadratisk vækkeur stående på natbordet ved siden af sengen som en trofast påmindelse om, hvad klokken er, at vi burde stå op eller måske endda sove videre. Men også som en påmindelse om en simplere tid, da vi blot lod et vækkeur om at vise os klokken fremfor en smartphone med utallige andre informationer, ventende på os.
Vi befinder os i en tid, hvor alt der kan være elektronisk, også er det. Vi kan endog fjernstyre vores huse, vores biler, alle vores maskiner fra kaffemaskinen til køleskabet. For ikke at tale om vores smartphone. Den kan vi bruge til nærmest hvad som helst, og i nogle tilfælde kan den opfattes som vores forlængede arm, når vi bruger den til at være sociale med vores venner. Vi overvældes konstant af informationer og nyheder, inputs fra vores elektroniske devices, og så kan det faktisk virke helt rart og som et velkomment friskt pust, at få et objekt inden for husets fire vægge, der ikke fortæller os andet, end hvad klokken er, og at nu er det tid til at stå op.
Samtidig taler det rigtig godt ind i den trend, der er opstået som modsvar på alt vores teknologiske udstyr og hang til hele tiden at være online. Digitalt detox er det helt hotte lige nu, og der udbydes alt fra kurser, bøger, workshops til rejser, der skal hjælpe os med at finde tilbage til kernen, os selv eller hvad det er, vi søger. Der findes flere og flere fortalere for at vi skal holde fri fra vores telefoner og det elektroniske liv, især når vi holder fri fra jobbet og kommer hjem til familien. Og så er der dem, der mener og forsker i, at de elektroniske devices har en negativ indvirkning på vores helbred på grund af stråling. Set i lyset af alt dette er det nemt at blive overbevist om, at vi i hvert fald bør holde vores søvn uforstyrret, og måske endda gå så langt som at definere soveværelset som en mobilfri zone?
Vi sælger noget så kedeligt som vækkeure
Sådan lyder det fra folkene bag den danske virksomhed Axelco Line. Men det er nu ikke et hvilket som helst vækkeur, og for designinteresserede kunne det godt give anlæg til et lille smil på læben at genkende en oldie but a goodie i sin reneste form.
Her er tale om noget så delikat som et designikon og endda ikke bare et enkelt et af slagsen, men faktisk en hel serie af vækkeure og andre ikoniske produkter. I et design-historisk perspektiv kan man tale om et ikonisk brand. Det er selvfølgelig Braun, der er tale om, og en serie af vækkeure udsprunget af et af de oprindelige Braun ure designet af den tyske designer Dieter Rams (f. 1932).
Herhjemme er det den danske virksomhed Axelco Line, der står for distributionen af de klassiske Braun ure og vækkeure.
Axelco Line blev startet tilbage i 1993 af Michael Rasmussen, og et par år senere kom Jørgen Nissen til. I 2010 indledte de samarbejdet med Braun omkring salg af ure, og introducerede de klassiske armbånds- og vækkeure på det danske marked. Kunderne var dengang primært urbutikker, men senere kom isenkræmmerne til og i dag sælger design- og interiørbutikkerne også de klassiske designvækkeure.
Vi er ude at opsøge alle vores kunder. Vi starter dog ikke fra scratch i og med, at vi har Braun, og Braun er jo et kendt brand. Og Jørgen og Michael, der har været med i mange år, har lagt et godt fundament, som vi kan bygge videre på, lyder det fra Michael Eggert Rasmussen, der kom til virksomheden i 2017 og er ansvarlig for salg af særligt Braun til isenkram-, design- og interiørbutikker samt stormagasiner.
Når folk spørger, hvad laver du nu, og jeg svarer, jamen, jeg sælger noget så kedeligt som vækkeure. Bliver der trukket på smilebåndet. Men ja, noget så kedeligt som et vækkeur. Men vi sælger mange rigtig mange!, lyder det bekræftende fra Michael Eggert Rasmussen, når han beskriver den rejse, Axelco Line er på. En rejse, der også er på vej ud over det danske lands grænser:
Vi har ansat en mand med erfaring fra branchen, der skal tage sig af Norge og Sverige. Det er jo store, store markeder, og der er ingen tvivl om, at når der kommer hul på det, bliver det godt. Han har allerede fået en virkelig god start, og det tegner meget lovende. Det betyder også, at så er der mulighed for at investere, fortæller Michael.
Der er ingen tvivl om, at Axelco Line også benytter sig af trenden omkring digitalt detox i deres salgsarbejde, og taler ind i tendensen om en eventuel mobilfri zone i soveværelset. For det giver da god mening.
Jeg tror faktisk, at vores største konkurrent er mobiltelefonen. Egentlig ikke så meget de andre konkolleger i branchen, for de har ikke Braun vækkeurene. Det er mere smartphonen, vi er oppe imod, og det er den historie, vi fortæller, når vi er ude, siger Michael og fortsætter:
Jeg tror, vi i fremtiden får et mere sundt forhold til vores elektroniske hjælpemidler, og der er vækkeuret, jo bare et smaddergodt alternativ til at blive vækket og tjekke, hvad klokken er, uden at blive bombarderet med arbejdsmails, mødeindkaldelser, nyheder, vejrudsigten etc. For ikke at tale om alle mulige opdateringer fra vores venner og bekendte på de sociale medier, lyder det fra Michael.
Men det kræver en tilstedeværelse ude i butikkerne for at kunne være med på denne bølge af, hvad man måske kan kalde mere simple gadgets, der med blot en eller få funktioner fuldt ud kan dække vores behov.
Men som Michael forklarer, er de også rigtig godt repræsenteret ude i butikkerne med det rigtige sortiment på de rigtige placeringer, så potentialet er der, og det går også rigtig godt for Axelco Line. Branchen bakker os op. Men vi skal virkelig arbejde for det, og vi er ikke kommet sovende til det, lyder det fra Michael, og Jørgen supplerer med Absolut ikke, der er ikke nogen, der har foræret os noget.
Braun er på hylden som mærkevaren og den bedste måde, du kan beskytte din mærkevare på, er ved at du har noget i prisklasserne under, forklarer Jørgen. Her har Axelco Line også et stort sortiment af mærket Trident, som de selv importerer og sælger til butikkerne. Sortimentet af ure og vækkeure er både de klassiske analoge og de nyere digitale og nogle radiostyrede udgaver fra både Braun og Trident.
Rams ramte plet
Hvad er det, der gør at et vækkeur med mere end 50 år på bagen i vores moderne tider, stadig kan være populære og sælge så godt?
Braun taler særligt til den yngre, meget mærkevare-fikserede generation, og så er der noget ved det flotte design og historien, der tiltaler, fortæller Michael Eggert Rasmussen.
Dieter Rams design er netop verdenskendt for sit minimale udtryk og fokus på brugervenlighed, desuden er flere af hans designs blevet udråbt som ikoner og tidløse klassikere.
Den tyske designer blev ansat hos Braun i 1955 som 23-årig, og i 1961 blev han designchef og havde denne stilling indtil 1995. Her var han med til at transformere det klassiske brand med en helt ny æstetik og et minimalt, men funktionelt design, der skabte overskrifter, og han fik etableret sig selv som en af de vigtigste og mest indflydelsesrige industrielle designere i det 20. århundrede.
Mindre, men bedre som er en fortolkning af det noget fortærskede Less is more ordsprog, var en betegnelse, som Dieter Rams tillagde de ting, han designede for især Braun i 1950 og 60erne. Godt nok sagde han Weniger, aber besser og faktisk var det ikke blot en betegnelse for hans design, men mere en generel livsindstilling og roden til en dengang ny designretning, som siden har været inspiration for utallige designere og deres produkter, såsom Apples Jonathan Ive.
Tik tak Tiden går, ja den løber vel egentlig fra os, og til trods for utallige elektroniske hjælpemidler har vi svært ved at følge med. Derfor vægtes roen, det simplere liv, gerne med færre produkter og deciderede elektroniske pauser, hvor vi kan slappe af og koble fra altså lige indtil vækkeuret ringer og byder os velkommen tilbage til hverdagen.