SUR/reality; nye kreative horisonter
Med det inspirerende tema SUR/reality udforsker Maison&Objet og Peclers Paris fra 16.-20. januar 2025 den produktive vitalitet i en ny surrealisme. Det handler om fantasi, forvrængning, tilfældighed, humor og poesi, og om at konstruere en fortælling om nye kreative landskaber og produktioner, der er lige så overraskende, som de er ønskværdige.
I en kompleks og kaotisk verden er dagdrømme alternative virkeligheder, der gennem deres originalitet, finurlighed og opfindsomhed tilbyder andre virkeligheder, der er eskapistiske og ofte jublende. Hverdagen sættes på standby, og på Maison&Objet, der finder sted fra 16.-20. januar 2025, tager SUR/reality trenden form i uventede objekter og drømmeagtige omgivelser, der inviterer til at give slip, og adresserer forbrugernes nyfundne appetit på det mærkelige og det overraskende.
Den surrealistiske bevægelse blev født for 100 år siden med bl.a. Magritte og Dali. De skabte særlige æstetiske koder, der siden er blevet universelle, er som er fast forankrede i den moderne verden.
SUR/reality fremhæver den livlige aktualitet i surrealismens kreative processer. Det uvirkelige og det absurde viser sig at være utrolige designværktøjer, der afslører drømmeagtige verdener, der appellerer mere til følelserne og det ubevidste end til fornuften.
Denne neo-surrealisme fremmaner frit det falske og det bizarre og inviterer os til at lege med det digitale og de uendelige tilfældige digressioner, der er muliggjort af AI. At stille spørgsmålstegn ved virkeligheden og vække nysgerrighed gennem en form for abnormitet inviterer os til at genoprette forbindelsen til vores instinktive kreativitet. De måder, hvorpå det fantastiske kan bringes til live i en til tider alt for fast etableret orden, åbner op for rige og frugtbare kreative felter.
"Vi ønskede at tage en meget mere nutidig tilgang til surrealismen ved at undersøge dens eksplosion af udtryksformer og se langt ud over hundredårsfejringen. Denne evne til at genintroducere et fantastisk element og ruske op i den etablerede orden er et ekstremt rigt og frugtbart udgangspunkt for at forestille sig nye former for virkelighed, og Sur/Reality afslører nye læsninger af dette univers", lyder det fra Charlotte Cazals og Brune Ouakrat fra Peclers Paris.
Sur/Reality af Francois Delclaux
"Surrealismen får mig straks til at tænke på Magritte, der fremmaner et væld af velkendte billeder. I dag er der en klar forbindelse til en ung samtidskunstscene, især til tegningens genopblussen. Jeg ser den surrealistiske ånd stadig til stede i denne æstetik af 'collage', et princip om akkumulation, overlejring og teleskopering. Hvis jeg skulle forsøge at formalisere temaet, ville jeg tænke på øjet, der findes i Magritte, Dali, Bataille og Man Ray. Det øje, som giver en forbindelse mellem virkeligheden, dens repræsentation og vores psykoanalytiske 'selv', forekommer mig igen at være en central, samlende figur."
Poesien i boligen
Med Sur/Reality tilføjer objekter krydderi til det hverdagsagtige. Når de er poetiske, inviterer de os til at dagdrømme, og når de er drilagtige, er de utroligt effektive humørløftere. Der er en slags improviseret frihed i designprocessen. Objekterne bryder fri af normativ rationalitet, bevæger sig væk fra teknologiens pragmatiske påbud og understøtter i stedet et behov for dagdrømme og
eskapisme. De er et bindeled mellem det almindelige og det fantastiske.
Surrealismen er en del af dens referencer og kreationer. En blød chaiselong, der hviler på et ædelmetal-parallelepiped og spejle, der forvrænges til subtile kurver eller sofistikerede krumninger.
Sur/Realisme og det digitale
Hvordan kan vi i det 21. århundrede genoverveje automatisk skrivning og drømme gennem de nye teknologiers prisme? Dette "tankediktat i fravær af al kontrol udøvet af fornuften", der er så kær for surrealisterne, minder om den udforskende brug af software som Midjourney, hvor tusindvis af billeder kolliderer og åbner op for uventede kreative muligheder.
Den nye form for automatisk skrift giver anledning til nye referencepunkter, der skabes ved hjælp af digital teknologi, men som vil gøre det muligt for os at genoverveje vores virkelige konstruktioner.
Faye Toogood er årets designer
Her handler det ikke om "surrealisme", men en meget reel tilstedeværelse: Faye Toogood er blevet kåret som Designer of the Year 2025 af Maison&Objet. Den britiske designer stræber efter at "forene det kunstneriske med hverdagen for at gøre landskabet i vores liv mindre ordinært" med eklektiske produktioner til design- og modeverdenen. Landskaber inspireret af hendes stringente, poetiske og avantgarde-arbejde, produktionerne i hendes atelier og hendes strålende samarbejder med førende udgivere af genstande og møbler vil antage en ny form på januar-udgaven af udstillingen.
Hospitality; en smag for det teatralske
I Hospitality- verden spiller Sur/Reality ikke kun på overraskelser, men også på en blanding af veletablerede påvirkninger, en kunstnerisk antikonformisme, hvor luksus kommer til udtryk i det irrationelle.
Grundlæggeren af Uchronia-kollektivet, skaberen af bemærkelsesværdige nye spillesteder og producent af "altomfattende oplevelser", vil bringe sit friske perspektiv og erfarne ekspertise fra sine mange projekter til det nye What's New? In Hospitality, der blev lanceret i januar 2024. Gennem et udvalg af produkter og dedikerede scenarier vil han give et indblik i fagfolks behov inden for kunsten at underholde, samt praktiske løsninger.
"Sammen med Peclers Paris fortsætter vi vores arbejde både med at tyde forbrugernes forventninger i en konstant skiftende kontekst og med at identificere håndgribelige stilistiske tendenser, der vil generere nye forretninger. Inspiration, kuratering og løsninger forbliver den dydige triade, der former fortolkningen af temaet på messen gennem et nøje kurateret udvalg af produkter og innovative scenografier", siger Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet, og hun slår videre fast:
"Mens vi fejrer hundredåret for denne totale æstetiske bevægelse, afslører Maison&Objet sin indflydelse på moderne skabelse i design- og dekorationsverdenen. Det er en invitation til at udforske meget inspirerende fantasi- og drømmeverdener, til at komme væk fra det hele, til at dagdrømme og udforske nye alternative virkeligheder takket være teknologier som AI", konkluderer Mélanie Leroy.
Sur/Reality vil være en rød tråd gennem messen, iscenesat af Maison&Objets kuratorer og akkompagneret af Talks, og temaet vil ligeledes gennemsyre hele Maison&Objets økosystem, fra valgene på MOM-platformen til Paris In The City-arrangementerne.
Maison&Objet omstrukturer
Maison&Objet Paris fejrer til januar 30 års succes med en omorganisering af sine januar- og september-udgaver for dermed at skabe to komplementære events til besøgende, der leder efter nye og eksklusive produkter på tværs af alle områder af living segmentet. Samtidig lanceres Women&Design by Maison&Objet.
Det betyder, at messerne redesignes med forskelligt indhold, så man fremadrettet bedre matcher de forandrede behov, der ses hos indkøbere og besøgende.
"Vi forstærker den tydelige styrke, der ligger i hver af vores to udgaver for at tage en endnu mere specialiseret tilgang. Ved at forfine vores 'in', 'off' og 'online' tilbud tilbyder vi et mere effektivt valg til alle besøgende med interesse i design-, dekorations- og livsstilsfællesskabet i forhold til deres behov", siger Mélanie Leroy, administrerende direktør for SAFI, Maison&Objet, MOM og Paris Design Week.
Januar omdefinerer sig selv som en Collectible Design-udgave til ekstraordinære boligprojekter, og målet at tilbyde et specifikt sortiment, der dækker behovene indenfor premium hospitality-sektoren. I hjertet af Signature-sektoren vil der således være et dedikeret et udstillingsområde til et udvalg af møbler i begrænset oplag og unikke udgaver. Omkring 20 designere vil være udstillet i en capsule, der er designet til at afspejle den unikke og bemærkelsesværdige karakter af deres kreationer.
Messen i januar vil også styrke sit fokus på mode- og boligudstyrsmarkedet målrettet de 300.000 distributører i det internationale community, der er på udkig efter tidløse, bæredygtige produkter samt på yderligere kreativitet til at differentiere deres sortimenter.
I september intensiverer messen sin rolle som stedet, hvor den nye og innovative kreative scene, der drives af unge designere og de off-events, får lov til at folde sig ud på messen og på Paris Design Week.
I september vil der desuden blive sat fart på Cook&Share understøttet af øgede investeringer, og endelig vil man i september lancere Women&Design by Maison&Objet, med det formål at identificere, fremme og facilitere dialog mellem kvinder fra hele verden, der driver innovation, omdefinerer standarder og har stor indflydelse på dekoration, design og indretning i living-segmentet, lyder det.