Succesfuld Formland
Formland blev afviklet med succes – både udstillerne og de godt 8000 besøgende var tilfredse med såvel den nye sammensætning af udstillerne, inspirationen og de nye områder, det denne gang blev introduceret.
Generelt var der tilfredshed med Formland Autumn 2023. og det gælder fra både udstillerne og de godt 8000 besøgende, der gæstede messen.
Ét kan man i hvert fald sige; der var blevet gjort en stor indsats fra Messecenter Hernings side for at give Formland et løft og et nyt udtryk. Posen var blevet rystet, der sås nye udstillerkonstellationer, og der sås nye inspirerende områder bl.a. Outdoor og Formland Cirkular Days. Og det fungerede. Så at det kun er begyndelsen på mere tema-opdelt messekoncept, der fremadrettet skal introduceres bredere i flere af segmenterne på Formland, er godt.
”Der sker forandringer i de besøgendes måde at handle på. I dag er indkøbene ikke limiterede til to gange om året. Der kan købes ind løbende på nettet. Det betyder også, at messen i meget højere grad skal inspirere. Det er her, man kommer for at møde menneskene bag brandet og opleve brandets DNA i et miljø, der understøtter, hvem de er, og ikke nødvendigvis for at se alle farver og modeller i produktsortimentet. Det betyder på den lange bane, at flere udstillere vil nytænke deres udtryk, og i højere grad vil bruge standen til at brande sig”, forklarer Flemming Andersen.
Han er ikke tvivl om, at messekonceptet skal være i konstant udvikling, så messerne også har deres berettigelse på den lange bane, og det det i høj grad handler om at give de besøgende oplevelser, de kan tage med hjem ud over selvfølgelig de mange spændende nyheder fra udstillerne, som kan komme på hylderne i butikkerne til efteråret og julehandlen.
Det, efterhånden har gjort Formland kendt over det mest af Nordeuropa, nemlig trendområderne, fungerede også denne gang. Både FlyHelsteds Grounded – The Element of living, Anette Eckmanns nye Salon d'Amour, der er et område skræddersyet til events og workshops samt Danske Dekoratører, GREENHOUSE og WHOSAIDTRASH, der lå side om side med Circular Formland Days og som bl.a. gav de besøgende butikker gode ideer til, hvordan de kan arbejde med reuse og upcycling både i udstillingerne i butikkerne og i produktsortimentet, hvor nyt og gammelt ofte spiller hinanden gode.
Besøgende fra 28 lande
På messen var der besøgende fra 28 lande, og med deres ordrer, netværk og kommunikation i bagagen vender udstillerne nu hjem fra MCH Messecenter Herning med leads samt nye og styrkede relationer i bagagen.
Udstillerne på Formland Autumn 2023 oplevede god stemning og nysgerrighed blandt både nye og eksisterende kunder. og at udstillerne fremhæver Formland som en messe, der samler branchen, glæder administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.
”Formland er en messe med en stærk historik, der er præget af både tradition og fornyelse. Det gælder både udstillere og aktiviteter. Derfor glæder det os meget, at både mangeårige og nye udstillere har fået et positivt udbytte af messen og fremhæver messens evner til at eksponere og til at skaffe både handler, kundeemner samt nye og styrkede relationer”, siger Georg Sørensen og glæder sig over bekræftelsen af messemediets styrke:
”Tak til de 422 udstillere og 8.016 besøgende fagfolk for sammen at have skabt den helt særlige Formland-stemning i hallerne, hvor udstillerne igen havde gjort sig umage og skabt et helt unikt branchemødested.
Fra design til gastronomi
Formland Autumn 2023 favnede bredt - dels branchemæssigt, da der foruden design og interiør var plads til både livsstil, fashion, gastronomi og outdoor, dels størrelsesmæssigt, idet de besøgende på messen fandt både nye brands på vej frem og for længst veletablerede virksomheder. Blandt sidstnævnte hørte Rosendahl Design Group, der er fast inventar på Autumn-udgaven af Formland og igen havde nogle gode og på flere måder udbytterige dage.
”Fremmødet har været rigtig flot, og der har været stor interesse for vores produkter - vi har mærket en mere positiv vibe end tidligere på året, og så har vi også haft overraskende mange oversøiske besøgende, hvilket vi er rigtig glade for. Ud over de mange gode dialoger med kunder har vi også som altid nydt at møde kollegaer fra branchen - det kan virkelig også noget, og det har helt føltes som en family reunion”, konstaterer CEO i Rosendahl Design Group Henrik Rosendahl, der har et tæt og mangeårigt forhold til Formland og af flere årsager sætter pris på messen.
”Min erhvervskarriere begyndte jo nærmest på Formland med at bygge stande, da min far stiftede firmaet i 1984, og jeg har vel været her 20-30 gange. Formland er en institution og et samlingspunkt for branchen, og messen har over årene formået at tilpasse sig forandringer og dermed klare tidens tand. Den er kommet for at blive, og den er meget, meget vigtig for os - både strategisk og forretningsmæssigt, men også emotionelt, fordi min og vores tilknytning til messen går så langt tilbage.
Blandt de nye brands, som de besøgende kunne møde på messen, var blandt mange andre Color Stories, der gjorde sig ekstra bemærket ved at vinde Formland-prisen Product of the Year. Den ambitiøse virksomhed fik undervejs bekræftet vigtigheden af at være til stede på Formland og kan efterfølgende næsten ikke få armene ned.
”Det har været nogle fantastiske dage, hvor vi har mødt rigtig mange potentielle kunder, pressefolk, influencere og nysgerrige sjæle i det hele taget. Det har været enormt fint og dejligt, og vi er så glade for at have været med”, fastslår medejer af Color Stories Sussie Frank og sætter nogle ord på betydningen af at være til stede på Formland og ikke mindst at vinde en pris.
”Product of the Year-prisen har givet meget omtale, og vi har fået så mange skulderklap og mødt så mange positive energier. Så selv om vi er nye og små, så er vi fulde af gåpåmod, og nu glæder vi os til det helt essentielle opfølgningsarbejde, der venter os. Vi har knyttet så mange nye bånd, og det er jo også noget af det, Formland kan - at udvide netværket markant.
Tre dages-messe
Naturligvis var der en del snak omkring dem fremtidige Formlandstruktur. Skal den være tre eller fire dage, og hvordan fungerede det med messen fra søndag-tirsdag. For første gang var Imerco City rykket en uge i forhold til Formland, men det gav udstillerne bedre tid til at tage sig af de andre indkøbere, der kom forbi. Så alt i alt; da messen lukkede dørene tirsdag aften, var den overordnede karakter: God.
Formlandtrenden recap:
Trenden – Grounded - The Element of Living
Grounded er, når det helt nære og trygge møder det mere drømmende og lette. Det siger Fly//Helsted, der står bag trendzonen på Formland.
I et univers med grobund i elementerne bliver vrangen vendt ud for at få beskuerne til at se tingene fra en ny vinkel.
Udstillingsformen er legende. Displays, materialer og formsprog bliver visuelle fortolkninger af elementerne, jord, ild, vand og luft, og skaber samspil med de udstillede produkter.
Formsproget er bastant, buttet og kraftigt, med quiltede stoffer og polstrede detaljer i hør, uld og up-cyclede materialer. En kombination af florlette textiler flagrende i vinden, glas og transparente overflader, der reflekterer og skaber nye rum. En tendens, der omfavner det enkle rene udtryk, det ufuldkomne og naturlige, med inspiration fra ny brutalisme og wabi-sabi. Skønheden i det uperfekte.
Med to fortolkninger af tidens farvepaletter, de varme, dybe toner og de kolde, klare nuancer, skaber vi stærke referencer til Moder Jords farveunivers. Materialerne i Grounded er baseret på genbrug, up-cykling, re-cykling og omtanke. Vi ønsker at sammensætte materialerne på nye måder og skabe inspiration til både inventar og produktvalg i din butik.
Vi færdes i en foranderlig verden, som skaber en stigende tendens mod at blive mere "grounded" i vores tilgang til livet. Vi skal lære at navigere i en verden med AI og Metaverse, hvor vi har en naturlig skepsis og usikkerhed over for det ukendte og for, hvordan disse teknologier vil påvirke vores liv og samfund. Tillid og gennemsigtighed bliver stadig vigtigere for os. Vi søger efter mere balance og tryghed.
Vi ønsker at passe på vores Moder Jord. Det afspejler sig i vores behov for at komme tættere på naturen og dens rå og umiddelbare skønhed. Det er meningsfuldt. Vi søger mod det vi kender for at skabe harmoni i vores liv. Det store klimafokus får os til at ønske mere enkle rammer for vores liv for at give plads til det der er væsentligt. Vi forlanger transparens i hele værdikæden og stiller krav til høj kvalitet, godt håndværk, og en ægte historie.
Vi ønsker at passe på vores jord. Det samme gør den unge forbruger.
Verden drejer rundt, og vi skal dreje med.