Succes på Maison&Objet
Maison&Objet er for alvor tilbage efter Covid-pandemien. Denne gang var alle sejl sat til. Der var stort fokus på trendområderne, messens opbygning fungerede, og udstillerantallet er stort set tilbage på samme niveau som i rekordåret 2020, og messens repræsentanter er tilfredse, og ser fremad mod messen til efteråret 2024.
Med hele 2.516 forskellige brands oplevede Maison&Objet en stigning på 9% i det samlede antal udstillere sammenlignet med januar 2023. Heraf var mere end 60% internationale brands.
”Vi er tilfredse. Vi er næsten på samme niveau i antallet af udstillere som ved rekordmessen i 2020. På besøgsfronten er vi 1 pct. bagefter 2020 og 15 pct. foran sidste års januarmesse”. Det siger Alexandra Iftimiciuc, International Market Manager, der fortæller, at man har gjort en stor indsats for at booste oplevelsen, og ikke mindst for at skabe innovation, som detailhandlerne kan bruge i deres butikker. Hun slår også fast, at man frem mod efteråret 2024 og foråret 2025 vil arbejde yderligere med layoutet, så det skaber så god mening som overhovedet muligt for de besøgende.
Et af de områder, er for alvor vokser, er wellness-området, der få dagens lys for første gang i september 2023. Allerede nu er der 80 udstillere i området. ”Vi bruger meget energi på at finde frem til, hvor markedet vækster, og lige nu ser vi et wellness område i vækst – også i design- og interiørbutikkerne”, fastslår Alexandra
Hun afslører desuden, at Maison&Objets Rising Talents i efteråret skal findes blandt skandinaviske designer.
”Vi vil gerne skabe en øget synlighed omkring Maision&Objet i Norden, og vi mener,at Rising Talents konkurrencen kan bidrage til det”.
Det var ikke kun på udstillerfronten, at Maison&Objet oplevede vækst. Det samme var tilfældet for besøgstallet, som steg 5% i forhold til januar 2023. Der var også flere besøgende fra Frankrig og det samme var tilfældet for eksportmarkeder udenfor Europa, som steg med 25%, hvoraf USA steg med 8%. Den største vækst var i besøgstallene fra Asien, hvor der var en stigning på hele 83%, drevet af Japan, som udgjorde 52%.
Derimod oplevede Maison&Objet et fald på 9% i forhold til besøgende fra Europa, hvilket kan ses i relation til den komplekse økonomiske situation, som mange europæiske lande befinder sig i. Ved messens afslutning var der en næsten ligelig fordeling mellem franske og internationale besøgende (58% fra Frankrig, 42% fra andre lande).
De tre typer af besøgende, der kom flest af på messen, var indretningsarkitekter, fagfolk inden for hotelbranchen og detailhandlere, som især ledte efter innovative produkter med respekt for naturen.
TECH EDEN
Temaet or 2024 er TECH EDEN, der kunne ses i både Interior, detailhandel og hospitality.
I forlængelse af sidste års tema "ENJOY!", formidler TECH EDEN en drømmeagtig optimisme gennem form og farve, denne gang med fokus på en futuristisk ny verden af velvære.
"Maison&Objet er mere opmærksom end nogensinde på sine kunder og deres behov og positionerer sig i hjertet af branchens nøgleudfordringer nu og i fremtiden, ved at forbinde kreativitet, innovation og miljøansvar. Vores ambition er at illustrere alle de muligheder, der er tilgængelige for boligindretnings-, design- og livsstilssektoren, og aktivt støtte dens udvikling”, siger Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison & Objet.
"TECH EDEN"-temaet er udviklet i samarbejde med det kreative trendbureau Peclers Paris, der ser det som en mulighed for at "fremhæve den dybe udvikling i forholdet mellem videnskab og natur og projicere det ind i en bæredygtig og ønskelig fremtid".
Peclers søger at bringe substans og poesi til begrebet fremskridt og præsenterer et progressivt koncept beriget af scenografiske fortolkninger, til tider beroligende, til tider energigivende, altid inspirerende.
Fortællingen, der forener en futuristisk utopi med nye virkeligheder, indgik i messens aktiviteter inden for indretning og design, kunst og kunsthåndværk, detailhandel, indretning og hospitality.
Ønsket i den nye generations fortælling er ikke længere at genvinde rummet, men snarere et oprindeligt paradis og en tilbagevenden til en vild eksistens ophøjet af videnskabelige fremskridt. Da samfundsmæssige kriser og spændinger forstærker vores behov for at føle os godt tilpas i vores eget hjem, reagerer banebrydende teknologier med nye services inspireret af naturen og tilbyder en sofistikeret version af den. Teknologien spiller også en væsentlig rolle i fremtiden og i trenden.
"Vi går i gang med en fusion mellem vores naturlige miljø og teknologi. Denne nye naturlige epoke, Antropocæn, lider under ubalancer forårsaget af misbrug af teknologi og hensynsløs brug af planetens ressourcer, hvilket skal justeres. Det er gennem fysik, videnskabelige fænomener og de rigtige teknologier, at designere vil være i stand til at udvikle bæredygtige og afbalancerede løsninger. I en tid med kunstig intelligens, hvor mange objekter kan designes og produceres automatisk, er det eneste spørgsmål, hvordan vi ønsker at bebo dette world...”, siger Jean-Louis Frechin, direktør og grundlægger af NoDesign.net, samt forfatter, lærer ved École Camondo i Paris og specialist i digitalt design og innovation.
"Følsomme opdagelsesrejsende omfavner teknologiske fremskridt og bruger dem til at udvikle en forstærket, skræddersyet form for hverdag med det formål at skabe et beroligende, drømmeagtigt miljø. " forklarer Brune Ouakrat, strategisk planlægger og fremtidsforsker, og Charlotte Cazals, designer og trendprognoser hos Peclers Paris.
Trenden på Maison&Objet
What’s New er overskriften på Maison&Objets trendområder.
Her er det blødeste design kombineret med "tech", så der skabes et diskret udtryk med omsluttende materialer, naturlige former og blide farver. Det gælder bæredygtig minimalisme, ansvarlig brutalisme (genbrug og genanvendelse af materialer) og organisk fluiditet.
Hjemmet skal ses som en beroligende puppe, der transformerer hjemmet, adfærd og praksis med fjernarbejde, open source-teknologi og e-handel.
Den stærke nye tendens inden for interiør fortsætter: Den private bolig ses som et tilflugtssted, en beroligende kokon med et venligt, modulært design; Stuen bliver et kontor, mens badeværelset er en stue dedikeret til velvære.
François Delclaux præsenterede What’s New in Retail med teamet: Supersoft med teamer og innovationer, dedikeret til at støtte detailhandlere i de udfordringer, de står over for.
Med udgangspunkt i udstillernes produkter kunne man opleve nøglefærdige merchandisingløsninger til butikken.
”Vi lever i en periode med den ene krise efter den anden, og det kan være svært at vide, hvordan man skal reagere. Når det gælder kreativt design vil en af morgendagens nøgleudfordringer være, hvordan man trygt kan forene og genforbinde den kreative ånd, der bringer os fornyelse med det stadig mere presserende behov for bæredygtighed og ansvarlighed. Disse ansvarsområder tvinger os til at indtage en ny holdning, som den unge generation er fortaler for og tilskynde til udvikling, der er mere cirkulær end lineær”, forklarer François Delclaux.
”Det er begrebet fluiditet, der præsenterer sig her: Flydende i forhold til årstider, køn, tilgange og visuelle udsving mellem materialer, farver og former. Vi finder behovet for fluiditet i centrum af de moderne detailudfordringer, med det nye behov for tilpasningsevne, med hensyn til plads, hvor denne omnichannel-natur bliver normen, sammen med mangefacetterede oplevelser. En butik, en café, en forretning, et sted at gå i dialog og blive informeret, for kundefastholdelse og personalisering. Derfor skal nutidens salgsareal fremkalde følelsen af en helhed. Traditionelle kategorier udviskes og bliver mindre definerede, med slørede grænser. Design kombinerer bæredygtig brutalisme, hvor materialet dikterer formen, med bløde, organiske og rolige former og blid, ikke-påtrængende teknologi”.
Elisabeth Leriches stod bag "What’s New? In Decor" trendrum, der fokuserede på en frisk tilgang til indretning inspireret af temaet og omsat til mønstre, tekstiler, installationer og fordybende indretning.
I tråd med årets tema, TECH EDEN, tilbød hun et dyk ned i drømmeagtig og mystisk naturpræget verden af dristige, sofistikerede mønstre og stærke farver. Det var en forsoning mellem teknologi og natur, der projicerer Eden skabt med indretning som omdrejningspunkt, og med fokus på skoven, havet og ørkenen som de tre undertemaer.
I hjertet af "Hospitality Lab" stod Peclers Paris bag tre biofile, fordybende og fremtidsfokuserede escape pods i sit Trends Forum: Opvågning, aktiv og regenerativ.
Hver af disse afspejlede facetterne af en sektor, der konstant udvikler sig og tilbyder nye tilgange til den gavnlige flugtoplevelse: caféen smelter ind i et velværerum, luksuriøse kurbade dukker op på hotelværelser og tilbyder multisensoriske oplevelser, og ventesteder som lufthavne eller togstationer muterer til sportshaller takket være de nyeste fordybende teknologier.
På trendområdet kunne man opleve en fremadrettet, men konkret udforskning, der præsenterede et udvalg af avantgarde-mærker og talenter for at hjælpe dem med at forstå nye anvendelser og udviklinger i sektoren. En invitation til at fejre glæden ved at bo omkring et overdimensioneret bord og fremvise deres vision om generøsitet og skuespil i en indstilling, der både er højteknologisk og meget i tråd med den franske livskunst. Med hensyn til indretning er gæstfrihed mere end nogensinde i total osmose med boligmarkedet, hvilket gør det muligt for indretningsarkitekter at bevæge sig problemfrit mellem de to.
Den "bæredygtige" rejse er Maison naturligvis også på på tværs af nyheder og brands.
Mélanie Leroy, administrerende direktør for Maison&Objet, konkluderer: "Siden min ankomst for ti måneder siden har vi sammen med alle holdene lagt særlig vægt på at lytte til vores kunder, både udstillere og besøgende, for at finde løsninger, der er tilpasset alles behov. Vores indsats har fokuseret på "premiumisering" af messen, inkorporering af en betydelig mængde nyheder, på inspiration gennem forbedring af lovende markeder og hidtil usete iscenesættelser og på at tilbyde nyttige og anvendelige løsninger til støtte for dem i deres projekter. De første positive resultater opmuntrer os til at fortsætte i denne retning! Som en international benchmark-messe igennem 30 år, forankrer vi os nu mere end nogensinde i fremtiden med den ultimative mission at være forstærkeren af kreativitet og forretning for fagfolk over hele verden inden for indretning, design og livsstil”.
Maison&Objet vil være tilbage fra 5.-9. september 2024.