Spirende optimisme i designbranchen
Udstillerne på Nordens nye designmesse, DesignTrade melder, at der er optimisme at spore i designbranchen. For at styrke messen har man fra messen i august indgået et samarbejde med Træ- og Møbelindustrien.
Efter en række år med krise ser det ud til at lysne - også i designbranchen, som er en af de brancher, der har været hårdt ramt de senere år.
Vi havde rekordstort salg på messens to første dage, og mange internationale og skandinaviske indkøbere var forbi os, fortæller Tine Timm fra Cozy Living efter at have udstillet på Nordens nye designmesse, DesignTrade i Bella Center.
Også den svenske udstiller Miljögården, som har solgt møbler, design og indretning siden 1985, skrev flere ordrer end forventet og er derudover glad for placeringen af messen: DesignTrade ligger centralt i Skandinavien, hvilket er rigtig godt for de af vores svenske kunder, som ikke altid når forbi os i Sverige. Samtidig har vi også fået mange af vores danske kunder tilbage, så vi er meget positive, fortæller daglig leder og medejer Joakim Wihlborg.
En anden, som også ser messens geografiske placering som en fordel, er Christian Vedel Egly, partner hos designvirksomheden Walnut Street: Infrastrukturen til København er god, og messen er lettilgængelig, hvorfor vi også har haft besøg af mange skandinaviske kunder, fortæller Christian Vedel Egly.
Væsentlig handels- og vidensplatform
Det er anden gang, DesignTrade holdes, og fra messeledelsen er der stor tilfredshed med afviklingen: Mange udstillere har haft en rigtig givtig messe med stort salg og mange nye kontakter, hvilket stadfæster DesignTrade som en væsentlig handels- og markedsføringsplatform, hvor relevante indkøbere fra både ind- og udland lægger vejen forbi.
Derudover har der været stort fremmøde til vore foredrag på den nye scene Shoppers Stage, som bekræfter os i, at vi i fremtiden fortsat skal styrke messen som en vidensplatform for designinteresserede, lyder det fra produktchef Rasmus Øland, der fortæller, at DesignTrade januar 2014 havde 233 udstillere og 7024 besøgende.
Samarbejde med Træ- og Møbelindustrien
Netop for at styrke sin profil har DesignTrade indgået et samarbejde med Træ- og Møbelindustrien, som er den danske brancheorganisation for alle typer af virksomheder inden for træ- og møbelindustriens værdikæde og desuden en del af Dansk Industri.
Med det nye samarbejde er der taget endnu et skridt imod at skabe en optimal salgs- og eksponeringsplatform for bl.a. møbeldesignere samt at samle designbranchens aktører og aktivt at være med til at styrke og udvikle Danmark og København som en primær designdestination.
Vi har valgt at indgå samarbejde med DesignTrade, da vi tror på, at en stærk møbelsektion på DesignTrade vil bidrage til at tiltrække flere attraktive besøgende til messen og samtidig igen sætte København på to-do listen for internationale designindkøbere, fortæller branchedirektør hos Træ- og Møbelindustrien, Flemming Larsen. DesignTrades største styrke er, at messen forstår at kombinere en kommerciel salgsplatform med en ambitiøs designprofil, og vi ser DesignTrade som en kvalificeret arvtager til den mangeårige tradition for toneangivende møbel- og interiørmesser i København.
Vi er utrolige glade for vores indgåede samarbejde med Træ- og Møbelindustrien, siger salgs- og marketingdirektør Jacob Schmidt. Det giver os mulighed for at skabe et innovativt udstillingsvindue for den skandinaviske designindustri og samtidig give arkitekter, møbelmæglere, designkonsulenter og andre designinteresserede ét samlet sted at indhente inspiration.
På baggrund af samarbejdet med Træ- og Møbelindustrien vil der være et eksklusivt møbelområde centralt beliggende på messen, når DesignTrade afholdes den 24.-26. august 2014.