Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Stilleben

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft.

Foto: Line Thit Klein.

STILLEBEN

Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig? 

“Vi oplever, at kunderne i stigende grad efterspørger unika-produkter og godt håndværk. Og at man i højere grad køber ting for at beholde dem – ikke for at skifte dem ud igen. Endelig kan vi også mærke en tendens til, at kunderne nøje håndplukker deres køb og sammensætter tingene på deres egen måde i et personligt univers. Det kan fx være, at man køber kopper fra et brand og tallerkener og mælkekande fra et andet brand. Det er meget i tråd med Stillebens filosofi – at sætte ting sammen og skabe et personligt udtryk. Det er også det, der ligger i ordet stilleben.” 

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

“Ja, i høj grad. Vi oplever, at rigtig mange af vores kunder sætter pris på godt design og derfor også er villige til at betale for det. Det kan være en håndlavet tekande, som vi har forelsket os i og fået hjem fra Japan, en one of a kind-vase, som der kun findes en af, eller eksklusive tekstiler produceret i Italien. Det er naturligvis en balancegang, for vi har mange forskellige kundetyper og tilbyder derfor produkter i mange forskellige prisklasser. Fra print til unikaværker og fra hånddrejet til formstøbt keramik… Der er altid et alternativ, hvor alle kan være med.” 

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

“Vi tror på, at kunderne skal have en oplevelse, som de kan tage med hjem. I januar valgte vi at udvide med butikken Stilleben No. 22 i Frederiksborggade 22, hvor vi har fået mulighed for at skabe endnu flere oplevelser for vores kunder ved at præsentere dem for endnu mere af Stilleben-universet. I den nye butik kan kunderne komme hele vejen rundt i hjemmet - fra soveværelset og køkkenet til arbejdsrummet og spisestuen. Man kan slå sig ned i en stol og bladre i en af vores mange designbøger, købe planter til stuen eller få en snak med en af vores ansatte om den helt rigtige malingfarve til væggen. Og så er der noget spændende på vej i den nye butik, som vi endnu ikke kan løfte sløret for… Endelig mener vi også, at godt personale er en vanvittig vigtig investering. Stort set alle vores butiksansatte har en baggrund inden for design. Det betyder, at de i den grad forstår vores produkter og derfor kan give den bedste service videre til kunderne, men også at mange af vores kunder “kender” de ansatte og er fortrolige med dem. Nogle af vores butiksansatte har været hos os i syv år. Den personlige kontakt er vigtig – derfor arbejder vi også rigtig meget med vores webshop i forhold til, at kunderne kan mærke vores stemme i alle tekster, men også i forhold til at fortælle historierne om vores designere og kunstnere og de produkter, de skaber, så kunderne får den samme info, som de får i vores butikker.”

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

“Flere oplevelser, som kunderne kan tage med hjem – og muligheden for at folde et helt univers ud. Og så tror vi på, at personalet er med til at gøre den helt store forskel.”

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

“Vi har altid lagt vægt på at finde produkter, som ikke forhandles andre steder i Danmark. Vi synes, det er vigtigt, at vores kunder kan finde noget helt særligt hos os - og så er det i øvrigt også det, der tænder vores gnist. Vi gør også meget for at fortælle historierne om vores produkter, at komme et spadestik dybere. I foråret afholdt vi bl.a. et event med kunstneren Monika Petersen i vores nye butik i Frederiksborggade, hvor kunderne kunne komme og se hende arbejde og bestille et særligt linoleumstryk. Og så arbejder vi løbende med at få vores designere og kunstnere til at udsmykke nogle af vores vinduer. Det giver også vores kunder en ekstra oplevelse, fordi designeren har sat sit personlige præg på udsmykningen. For nylig lavede Anders Arhøj fra Studio Arhoj en vinduesudstilling med sin nye Tokyo-serie, hvor han fik etableret et stykke af Tokyos rå og hektiske gader ved hjælp af beton, graffiti og klistermærker. Endelig designer og producerer vi også vores egne produkter, som kun forhandles i Stilleben eller i få butikker i verden – fx vores Stilleben Print Collection, som indeholder print af nogle af vores bedst sælgende designere og kunstnere, Stilleben Vintage, som er en kollektion syet i vintagetekstiler, som vi håndplukker rundt omkring i verden, Stillebens egen accessory-kollektion og vores eget stel, som lige nu er ved at blive produceret på en keramikfabrik på Bornholm, som vi for nylig er blevet medejere af.” 

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023