Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Kop & Kande

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande.

Kop & Kande

Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig?

Vi oplever en forandring og en moderat optimisme. Forbrugernes adfærd ændrer sig i takt med konjunkturer og digitalisering, boligsalget har det strålende, og salget af køkkener boomer. Forbrugerne er digitale, de er dygtige til at orientere sig om alt fra nyheder til gode tilbud, og de lader sig inspirere fra bl.a. de sociale medier. Det stiller krav til os som retailere såvel som til vores leverandører.  At være tilgængelig 24/7, at have det store udvalg, at servicere og rådgive kunderne, have de attraktive tilbud og i det hele taget skabe gode kundeoplevelser i alle kontaktflader med kunden. Mens vi for få år tilbage mærkede en stor efterspørgsel på køkkenmaskiner og funktionelle redskaber til køkkenet og rolige, afdæmpede farver, oplever vi nu en bredere efterspørgsel på andre typer af produkter som vaser, glas, stel, sengetøj mm. og flere farver på paletten.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Generelt set, ja. Forbrugerne er helt med på, hvad der er godt design, og de sætter pris på æstetikken og den gode historie. Når der skal laves en ønskeliste, er det i høj grad designklassikere, der kommer på.  Men mange danskere er også tilbudsjægere og elsker at gøre en god handel. Så derfor er der også en stor villighed til at købe design til nedsat pris. Vi ved, at mange gerne venter med at købe en bestemt designvare til den kommer på tilbud. Så svaret er både ja og nej. 

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

Vi skal skabe oplevelser. Give ekstraordinær kundeservice. Have det store udvalg. I det hele taget have overskuddet til at gå det ekstra skridt for kunden. Desuden skal kunden have adgang til varerne 24/7, og de services, der følger med, og vi skal bestræbe os på at få skabt disse oplevelser på alle platforme. Herunder også de digitale. Omnichannel er et vigtigt redskab til dette, men dybest set skal forbrugeren ikke tænke i online eller offline, det skal bare fungere, uagtet om de er i butikken, på mobilen eller noget helt tredje. 

Hvordan ser fremtidens design– og interiørbutik ud?

Den skal være inspirerende og levende. Man skal kunne opleve en god atmosfære og et højt serviceniveau. For nogle koncepter vil et mindre udvalg sikkert give mening, hvor de så til gengæld er meget store online. Vi vil opleve meget mere fokus på at gøre det nemt og effektivt for kunderne. Men der vil også være et behov for personlig rådgivning. At se kunden som unik. Vi kan google os til alt og søge om anbefalinger fra øst og vest, men behovet for at kunne se, røre og prøve varen vil også være der. At få aktiveret sanseapparatet. Målrettede tilbud og services, som præcist passer til kunden på det rette tidspunkt, er også afgørende for at skabe succes som retailer. 

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Det handler om at skabe forståelse for omnichannel og udnytte de muligheder, omnichannel giver butikkerne. Men også om at skabe oplevelser, lokal forankring og nærhed i mødet med kunden.

Vi kommer til at arbejde mere bevidst med indretning og digitale muligheder, så vi netop får fjernet barriererne mellem off- og online i mødet med kunden og tilføjet endnu mere værdi.

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023