Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Kop & Kande

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande.

Kop & Kande

Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig?

Vi oplever en forandring og en moderat optimisme. Forbrugernes adfærd ændrer sig i takt med konjunkturer og digitalisering, boligsalget har det strålende, og salget af køkkener boomer. Forbrugerne er digitale, de er dygtige til at orientere sig om alt fra nyheder til gode tilbud, og de lader sig inspirere fra bl.a. de sociale medier. Det stiller krav til os som retailere såvel som til vores leverandører.  At være tilgængelig 24/7, at have det store udvalg, at servicere og rådgive kunderne, have de attraktive tilbud og i det hele taget skabe gode kundeoplevelser i alle kontaktflader med kunden. Mens vi for få år tilbage mærkede en stor efterspørgsel på køkkenmaskiner og funktionelle redskaber til køkkenet og rolige, afdæmpede farver, oplever vi nu en bredere efterspørgsel på andre typer af produkter som vaser, glas, stel, sengetøj mm. og flere farver på paletten.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Generelt set, ja. Forbrugerne er helt med på, hvad der er godt design, og de sætter pris på æstetikken og den gode historie. Når der skal laves en ønskeliste, er det i høj grad designklassikere, der kommer på.  Men mange danskere er også tilbudsjægere og elsker at gøre en god handel. Så derfor er der også en stor villighed til at købe design til nedsat pris. Vi ved, at mange gerne venter med at købe en bestemt designvare til den kommer på tilbud. Så svaret er både ja og nej. 

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

Vi skal skabe oplevelser. Give ekstraordinær kundeservice. Have det store udvalg. I det hele taget have overskuddet til at gå det ekstra skridt for kunden. Desuden skal kunden have adgang til varerne 24/7, og de services, der følger med, og vi skal bestræbe os på at få skabt disse oplevelser på alle platforme. Herunder også de digitale. Omnichannel er et vigtigt redskab til dette, men dybest set skal forbrugeren ikke tænke i online eller offline, det skal bare fungere, uagtet om de er i butikken, på mobilen eller noget helt tredje. 

Hvordan ser fremtidens design– og interiørbutik ud?

Den skal være inspirerende og levende. Man skal kunne opleve en god atmosfære og et højt serviceniveau. For nogle koncepter vil et mindre udvalg sikkert give mening, hvor de så til gengæld er meget store online. Vi vil opleve meget mere fokus på at gøre det nemt og effektivt for kunderne. Men der vil også være et behov for personlig rådgivning. At se kunden som unik. Vi kan google os til alt og søge om anbefalinger fra øst og vest, men behovet for at kunne se, røre og prøve varen vil også være der. At få aktiveret sanseapparatet. Målrettede tilbud og services, som præcist passer til kunden på det rette tidspunkt, er også afgørende for at skabe succes som retailer. 

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Det handler om at skabe forståelse for omnichannel og udnytte de muligheder, omnichannel giver butikkerne. Men også om at skabe oplevelser, lokal forankring og nærhed i mødet med kunden.

Vi kommer til at arbejde mere bevidst med indretning og digitale muligheder, så vi netop får fjernet barriererne mellem off- og online i mødet med kunden og tilføjet endnu mere værdi.

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023