Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel Kop & Kande
Skab oplevelser og få flere kunder! Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande.
Kop & Kande
Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.
Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig?
Vi oplever en forandring og en moderat optimisme. Forbrugernes adfærd ændrer sig i takt med konjunkturer og digitalisering, boligsalget har det strålende, og salget af køkkener boomer. Forbrugerne er digitale, de er dygtige til at orientere sig om alt fra nyheder til gode tilbud, og de lader sig inspirere fra bl.a. de sociale medier. Det stiller krav til os som retailere såvel som til vores leverandører. At være tilgængelig 24/7, at have det store udvalg, at servicere og rådgive kunderne, have de attraktive tilbud og i det hele taget skabe gode kundeoplevelser i alle kontaktflader med kunden. Mens vi for få år tilbage mærkede en stor efterspørgsel på køkkenmaskiner og funktionelle redskaber til køkkenet og rolige, afdæmpede farver, oplever vi nu en bredere efterspørgsel på andre typer af produkter som vaser, glas, stel, sengetøj mm. og flere farver på paletten.
Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?
Generelt set, ja. Forbrugerne er helt med på, hvad der er godt design, og de sætter pris på æstetikken og den gode historie. Når der skal laves en ønskeliste, er det i høj grad designklassikere, der kommer på. Men mange danskere er også tilbudsjægere og elsker at gøre en god handel. Så derfor er der også en stor villighed til at købe design til nedsat pris. Vi ved, at mange gerne venter med at købe en bestemt designvare til den kommer på tilbud. Så svaret er både ja og nej.
Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?
Vi skal skabe oplevelser. Give ekstraordinær kundeservice. Have det store udvalg. I det hele taget have overskuddet til at gå det ekstra skridt for kunden. Desuden skal kunden have adgang til varerne 24/7, og de services, der følger med, og vi skal bestræbe os på at få skabt disse oplevelser på alle platforme. Herunder også de digitale. Omnichannel er et vigtigt redskab til dette, men dybest set skal forbrugeren ikke tænke i online eller offline, det skal bare fungere, uagtet om de er i butikken, på mobilen eller noget helt tredje.
Hvordan ser fremtidens design og interiørbutik ud?
Den skal være inspirerende og levende. Man skal kunne opleve en god atmosfære og et højt serviceniveau. For nogle koncepter vil et mindre udvalg sikkert give mening, hvor de så til gengæld er meget store online. Vi vil opleve meget mere fokus på at gøre det nemt og effektivt for kunderne. Men der vil også være et behov for personlig rådgivning. At se kunden som unik. Vi kan google os til alt og søge om anbefalinger fra øst og vest, men behovet for at kunne se, røre og prøve varen vil også være der. At få aktiveret sanseapparatet. Målrettede tilbud og services, som præcist passer til kunden på det rette tidspunkt, er også afgørende for at skabe succes som retailer.
Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?
Det handler om at skabe forståelse for omnichannel og udnytte de muligheder, omnichannel giver butikkerne. Men også om at skabe oplevelser, lokal forankring og nærhed i mødet med kunden.
Vi kommer til at arbejde mere bevidst med indretning og digitale muligheder, så vi netop får fjernet barriererne mellem off- og online i mødet med kunden og tilføjet endnu mere værdi.
Læs også:
Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel