Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Kalejdoskop

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop.

KALEJDOSKOP

Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig? 

Vi fornemmer stadig en stor efterspørgsel på danske brands inden for design. De store danske brands som HAY, Muuto, &Tradition, Menu og Ferm Living er stadig nogle af vores bedste leverandører, og de er i stadig fremgang hos os. Så længe leverandørerne formår at følge med udviklingen og hele tiden kommer med spændende nye produkter i takt med tiden, så tror jeg kun tendensen udvikler sig og breder sig yderligere til udlandet, hvor dansk design har en stor berettigelse.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Vi fornemmer en klar opdeling imellem kunderne i markedet, dem der sætter pris på dansk design og har forståelse for, at prisniveau og kvalitet hænger sammen. Og samtidig er der en stor mængde kunder, der er mere optaget af et bæredygtigt perspektiv, brugen af materialer, genanvendelse af møbler og omformning af produkter med forskellige gode ideer.

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

Vi tror på, at for at kunne fastholde fremtidens kunde, er det nødvendigt at arrangere events, der skaber tilhørsforhold til den fysiske butik, og som øger kendskabsgraden med en positiv og indirekte salgsfacon. Ligeledes at udøve en personlig og vedkommende kundeservice, der er i øjenhøjde med kunden, med en ekspertise inden for sit fag og med evnen til at skabe ideer og løsninger for kunden. 

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

Vi tror meget på oplevelsesdesign, hvor kunderne oplever at blive inspireret eksempelvis på tværs af interesse og fagområde. I Kalejdoskop kan man derfor også gå i vores Café Orangeriet og nyde kaffe eller mad og opleve huset som gæst på en helt anden afslappet måde som kunde. Vi tror på, at det i fremtiden bliver endnu mere vigtigt at arbejde kreativt med sit eget brand som forretning, for derved at skabe differentiering over for øvrige konkurrenter på markedet.

Hvad gør I for at udvikle jeres butik?

Vi er i konstant kontakt med vores leverandører omkring nyheder og tendenser, og vi besøger både messer i ind- og udland. Ligeledes er den daglige kontakt med vores kunder og deres efterspørgsel med til at holde os opdateret på trends og tendenser, specielt skabt via de sociale medier. 

Dagligt får vi henvendelser fra nye spændende leverandører, der tilbyder samarbejder, som vi tager stilling til, og så prøver vi hele tiden at arbejde med vores udstilling i udtryk og indretning, således at vores kunder får en spændende og ny oplevelse, når de kommer i vores bolighus.   

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023