Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Kalejdoskop

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop.

KALEJDOSKOP

Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig? 

Vi fornemmer stadig en stor efterspørgsel på danske brands inden for design. De store danske brands som HAY, Muuto, &Tradition, Menu og Ferm Living er stadig nogle af vores bedste leverandører, og de er i stadig fremgang hos os. Så længe leverandørerne formår at følge med udviklingen og hele tiden kommer med spændende nye produkter i takt med tiden, så tror jeg kun tendensen udvikler sig og breder sig yderligere til udlandet, hvor dansk design har en stor berettigelse.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Vi fornemmer en klar opdeling imellem kunderne i markedet, dem der sætter pris på dansk design og har forståelse for, at prisniveau og kvalitet hænger sammen. Og samtidig er der en stor mængde kunder, der er mere optaget af et bæredygtigt perspektiv, brugen af materialer, genanvendelse af møbler og omformning af produkter med forskellige gode ideer.

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

Vi tror på, at for at kunne fastholde fremtidens kunde, er det nødvendigt at arrangere events, der skaber tilhørsforhold til den fysiske butik, og som øger kendskabsgraden med en positiv og indirekte salgsfacon. Ligeledes at udøve en personlig og vedkommende kundeservice, der er i øjenhøjde med kunden, med en ekspertise inden for sit fag og med evnen til at skabe ideer og løsninger for kunden. 

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

Vi tror meget på oplevelsesdesign, hvor kunderne oplever at blive inspireret eksempelvis på tværs af interesse og fagområde. I Kalejdoskop kan man derfor også gå i vores Café Orangeriet og nyde kaffe eller mad og opleve huset som gæst på en helt anden afslappet måde som kunde. Vi tror på, at det i fremtiden bliver endnu mere vigtigt at arbejde kreativt med sit eget brand som forretning, for derved at skabe differentiering over for øvrige konkurrenter på markedet.

Hvad gør I for at udvikle jeres butik?

Vi er i konstant kontakt med vores leverandører omkring nyheder og tendenser, og vi besøger både messer i ind- og udland. Ligeledes er den daglige kontakt med vores kunder og deres efterspørgsel med til at holde os opdateret på trends og tendenser, specielt skabt via de sociale medier. 

Dagligt får vi henvendelser fra nye spændende leverandører, der tilbyder samarbejder, som vi tager stilling til, og så prøver vi hele tiden at arbejde med vores udstilling i udtryk og indretning, således at vores kunder får en spændende og ny oplevelse, når de kommer i vores bolighus.   

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023