Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Bahne

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Benjamin Røpke, CEO i Bahne.

BAHNE

Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig?

”New Nordic” er nok ikke så nyt mere, men vi elsker de trendskift, der sker, fordi de giver plads til nye produktkategorier og de tendenser, som forbrugerne ønsker. Her gælder det som detailbutik om at kunne omstille sig. Der sker løbende en helt naturlig udvikling i forbruget - og som et konkret eksempel har det stort set været umuligt at sælge en sort tallerken i 10 år, mens vi nu næsten ikke kan holde dem hjemme.

Vi tror på kvalitativ produktudvikling på færre nyheder løbende over året frem for kvantitative ”linje-udvidelser” i håbløse mængder to gange om året. 

Online salg er nok det, der har ændret markedet mest over de sidste fem år, og hvis man som detailbutik stadig fastholder, at det er en ”døgnflue”, skal man nok til at kridte skoene. Online salg har gjort markedet meget transparent og helt klart gjort forbrugerne væsentligt stærkere. De kan købe, hvad de vil, hvornår de vil – og til den bedste pris. 

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

De skal få skabt en spændende og innovativ butik med et fedt sortiment og fylde den med oplevelser, forkælelse og ikke mindst god kundeservice. Hertil kommer alle de elementer, som online salg ikke kan konkurrere på som lyd, duft, følelse - og vigtigst af alt den sociale del. Hvis du laver en fed butik ud fra ovenstående principper og hele tiden udvikler den, skal kunderne nok komme. Husk at få de sociale medier og online med.

Her skal det dog understreges, at personalet i butikkerne altid har og altid vil være den vigtigste parameter til succes.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Ja.

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

Vi tror, at fremtidens butik skal være et oplevelsesunivers, som både gennem indretning, lyd, duft og sortiment omstiller sig efter kundernes behov i en grad, der ikke er set før. Vi tror også, at sammensmeltningen mellem detail og online bliver større, end vi i dag kan forestille os. 

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Vi lytter til vores personale og vores kunder og følger dem tæt. Vi fornyer indretningen og opdaterer butiksnettet løbende, selvom det indebærer store investeringer. Vi udfordrer leverandørerne, så de holder fokus på produktudviklingen – og vi arbejder hårdt med online og sociale medier.

I Bahne har vi stort fokus på, at vores personale er den vigtigste del af udviklingen. Vi gør alt, hvad vi kan for at skabe en sund kultur og en attraktiv livsstilsarbejdsplads med god energi og højt humør.

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

<p>Vi tror på kvalitativ produktudvikling på færre nyheder løbende over året frem for kvantitative ”linje-udvidelser” i håbløse mængder to gange om året. </p>

Benjamin Røpke

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023