Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Bahne

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Benjamin Røpke, CEO i Bahne.

BAHNE

Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig?

”New Nordic” er nok ikke så nyt mere, men vi elsker de trendskift, der sker, fordi de giver plads til nye produktkategorier og de tendenser, som forbrugerne ønsker. Her gælder det som detailbutik om at kunne omstille sig. Der sker løbende en helt naturlig udvikling i forbruget - og som et konkret eksempel har det stort set været umuligt at sælge en sort tallerken i 10 år, mens vi nu næsten ikke kan holde dem hjemme.

Vi tror på kvalitativ produktudvikling på færre nyheder løbende over året frem for kvantitative ”linje-udvidelser” i håbløse mængder to gange om året. 

Online salg er nok det, der har ændret markedet mest over de sidste fem år, og hvis man som detailbutik stadig fastholder, at det er en ”døgnflue”, skal man nok til at kridte skoene. Online salg har gjort markedet meget transparent og helt klart gjort forbrugerne væsentligt stærkere. De kan købe, hvad de vil, hvornår de vil – og til den bedste pris. 

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

De skal få skabt en spændende og innovativ butik med et fedt sortiment og fylde den med oplevelser, forkælelse og ikke mindst god kundeservice. Hertil kommer alle de elementer, som online salg ikke kan konkurrere på som lyd, duft, følelse - og vigtigst af alt den sociale del. Hvis du laver en fed butik ud fra ovenstående principper og hele tiden udvikler den, skal kunderne nok komme. Husk at få de sociale medier og online med.

Her skal det dog understreges, at personalet i butikkerne altid har og altid vil være den vigtigste parameter til succes.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Ja.

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

Vi tror, at fremtidens butik skal være et oplevelsesunivers, som både gennem indretning, lyd, duft og sortiment omstiller sig efter kundernes behov i en grad, der ikke er set før. Vi tror også, at sammensmeltningen mellem detail og online bliver større, end vi i dag kan forestille os. 

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Vi lytter til vores personale og vores kunder og følger dem tæt. Vi fornyer indretningen og opdaterer butiksnettet løbende, selvom det indebærer store investeringer. Vi udfordrer leverandørerne, så de holder fokus på produktudviklingen – og vi arbejder hårdt med online og sociale medier.

I Bahne har vi stort fokus på, at vores personale er den vigtigste del af udviklingen. Vi gør alt, hvad vi kan for at skabe en sund kultur og en attraktiv livsstilsarbejdsplads med god energi og højt humør.

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

<p>Vi tror på kvalitativ produktudvikling på færre nyheder løbende over året frem for kvantitative ”linje-udvidelser” i håbløse mængder to gange om året. </p>

Benjamin Røpke

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023