Overraskende tendens: Det har corona gjort ved dit middagsbord

Hos Imerco, oplever de, at danskerne under corona som aldrig før har gået op i borddækning. Salget i denne kategori er nemlig i størstedelen af kædens mere end 160 butikker det seneste år steget til overraskende nye højder – og det er især stel og glas i flotte farver og med mønstre, der hitter.

Smukke glas, matchende tallerkner, eksklusivt bestik og en dug til at samle hele udtrykket. Som aldrig før går danskerne op i at skabe de helt rigtige rammer for middagen – om det er til store fester eller små intime middage med de nærmeste. Det oplever Imerco, der med mere end 160 butikker på landsplan ret overraskende kan berette om eksplosiv vækst i salget af særligt kategorier inden for borddækning. Det seneste år er salget af bare fx guldbestik steget med hele 16 % oveni en stor vækst i forvejen, ligesom salget af lys og lysestager er eksploderet.

Administrerende direktør i Imerco, Frederik Brønnum.

”Det er ret interessant at opleve, at danskerne den seneste tid i langt højere grad end tidligere efterspørger de små detaljer, der kan gøre borddækningen til noget helt særligt – om det er de helt rigtige glas, bestik, lys eller servietter. På lokalplan er det ikke ukendt, at et salg på en kategori i en periode kan stige til nye højder, men at opleve, at det er en landsdækkende efterspørgsel, er virkelig interessant,” fortæller Frederik Brønnum, der er administrerende direktør i Imerco og fortsætter: ”Især oplever vi, at der er en stigende interesse for farvede glas og tallerkner med mønstre, som mikses på kryds og tværs, hvilket jo tyder på, at vi simpelthen tør mere med borddækningen nu end tidligere”.

Vi gør noget særligt ud af vores ”bobler”
En stigende interesse for flotte borddækninger og stramme restriktioner i forhold til forsamlinger er umiddelbart ikke noget, man skulle tro kunne gå hånd i hånd ¬– men det har vist sig at være det perfekte makkerpar. Flere lokale butikschefer hos Imerco kan nemlig berette, at den stigende interesse for borddækning hos kunderne især har været et ønske om at gøre noget særligt ud af middagen derhjemme med den nærmeste ”boble” – når nu det sociale liv det seneste år primært har været inden for hjemmets fire vægge.

”Det er sjovt at opleve, hvordan vi danskere er fantastisk gode til at omstille os i krisesituationer som den, vi har været igennem siden nedlukningen i marts sidste år. Vi går ikke i sort, men sadler om og får det bedste ud af situationen – det kan man da ikke andet end at beundre”, fortæller direktør Frederik Brønnum, der også kan berette, at Imerco på grund af det stigende salg har valgt at opruste borddæknings-kategorien med flere farver, mønstre og gennemførte detaljer til bordet.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023