Nyt uddannelsesforløb: Vi bygger bro mellem retailbranchen og forbrugeren
Kreativiteten er det bærende element i den nye Creative Visual Merchandising-uddannelse, der ikke mindst kan hjælpe de unge mennesker i design- og interiørbranchen på alle komunikationsplatforme.
To årtier tilbage talte man om, at Visual Merchandising skulle afløse dekoration i detailbutikkerne. Det er lykkedes at holde det kommercielle fokus, og derfor er det vigtigere end nogensinde at finde kreativiteten frem på ny, hvor Visual Merchandising er integreret i alle større retailvirksomheder.
I dag har alle tilgang til en stor mængde viden på nettet og det stiller endnu større krav til opfindsomhed, da alle har set og hørt det samme. Så det kreative fokus ligger i højere grad på et teknologisk niveau, når vi taler Interior & fashion og dermed også, når vi taler retail.
Netop derfor lanceres nu et Creative Visual Merchandising uddannelsesforløb med det formål at koble det kreative med det kommercielle og skabe hele kreative universer på både 2- og 3-dimensionelle visuelle kommunikationsplatforme, hvor kreativitet forenet med teknologi og gammelt købmandsskab går nye veje sammen.
Danmarks første Creative Visual Merchandisers
Der er stor efterspørgsel på dygtige og kreative VMere. Det har længe været så vigtigt med den kommercielle vinkel, at det i dén grad er blevet nødvendigt med en ny kreativ tilgang til det kommercielle.
Gennem de seneste 20 år er al kreativitet efterhånden barberet af enhver vinduesdekoration og in-store udstilling. Det er blevet så salgsmindet, at vi i dén grad mangler oplevelser. I dag får forbrugeren så mange indtryk via nettet, at en almindelig vinduesdekoration ikke længere betragtes som en oplevelse i sig selv, hvis ikke vinduesudstillingen har fokus på sanserne, er i bevægelse/har en interaktiv funktion, eller der en form for event, som involverer den forbipasserende. Bliver brugen af den nye teknologi blot en stop-effekt ude på gaden, og har forbrugeren ikke opfanget brand og produkt, er der ikke skabt et grundlag for et salg. Balancen er stadig at holde fokus på varen og salg og via dette få ledt kunden ind i butikken. Dét er essensen i de vinduesoplevelser, en Creative Visual Merchandiser skaber.
Om Creative Visual Merchandising
Hvad:
Creative Visual Merchandising er en ny, ambitiøs og kreativ 1.årig kursusuddannelse.
Hvor:
Kursusuddannelsen udbydes på Dekoratørskolen, hvorfra dekoratører er blevet uddannet siden slutningen af 1960erne, hvor Leo Sommer Andersen startede den første kursuslinje op for dekoratørelever. I dag bliver der ikke uddannet en dekoratør/Visual Merchandiser i Danmark, uden at eleven har sin vej forbi Dekoratørskolen på Svendborg Erhvervsskole.
Hvorfor:
Kursusuddannelsen er blevet skabt på baggrund af et stigende behov. Et behov, der er oppe i tiden, fordi efterspørgslen vokser på mere kreative Visual Merchandisers. Derfor har Dekoratørskolen over det sidste år sat alle kræfter ind på at skabe den mest ambitiøse og stærkeste kursuslinje til dato.
Målet:
Dekoratørskolen ser muligheder for at skabe nye arbejdsområder for dekoratører/Visual Merchandisers på både 2- og 3-dimensionelle visuelle kommunikationsplatforme. Der er i dag et stigende behov for skabe fortryllende universer og udfordrende billeder, ikke bare på fysiske lokationer, men nu også på de sociale medier, og det kræver nye viderudviklede evner indenfor visuel kommunikation. Visual Merchandising online er lige så vigtig en del af salget i dag, hvor dekoratørens/VMerens viden og færdigheder kan komme i spil. På Creative Visual Merchandising vil eleverne lære at udfordre omgivelserne visuelt og fokusere på hele kreative universer.
Hvem:
Bag uddannelsen står Teamkoordinator på Dekoratørskolen, Carina Poomkong Egemose og Käte Hansen, VM Facilitator. De er selv uddannet fra Dekoratørskolen og har begge mange års erfaring med sig; Carina Poomkong Egemose som Dekoratør, VM Manager og International display manager for større virksomheder (Magasin, Illums Bolighus, Georg Jensen og Fritz Hansen). Käte Hansen tidligere VM manager hos IKEA, og er idag selvstændig VM Facilitator og nyansat freelance VM manager for ferm Living, samtidig med rådgivning og workshops for andre virksomheder bl.a. Profil Optik, Salling og webshoppen Helseriet.
Du skal både bruge hoved og hænder
I disse tider er der stort fokus på Danmarks brain capital. Vi skal overleve på idéer. Men hvis vi ikke også kan udføre dem, mister vi noget, mener Carina Poomkong Egemose og Käte Hansen kreatørerne bag Danmarks første kursusuddannelse af Creative Visual Merhandisers.
Her vil unge fra 15. august kunne indskrive sig på kursusuddannelsen, hvor de både lærer at udvikle kreative idéer og udføre dem konkret. I dag kræver det både at være ydmyg over for det klassiske håndværk Dekoration, at have den kommercielle forståelse for salget og kende til og forstå at bruge tidens kommende tendenser. Grafiske skills forenet med teknologi og gammelt købmandsskab er dét, man kan forvente sig af de nyudklækkede Creative Visual Merchandisers.
Før hen var det nok, at dekoratørerne havde stort kendskab til arkitekternes, snedkernes og teatermalernes arbejde for at kunne skabe rum og oplevelse. I dag er det i dén grad vigtigt også at kende grader af designerens, grafikerens, webdesignerens, stylistens, fotografens og trendforskerenes arbejde. Du kan ikke realisere storslåede idéer, hvis ikke du ikke kan se det færdige billede i detaljer og har forståelse, kendskab eller viden til at fuldføre selve projektet og færdigheder til udføre det, fastslår Carina Poomkong Egemose og Käte Hansen.
Det klassiske fag går nu også online
De nye elever lærer de klassiske dekoratørfagligheder kombineret med helt nye online tiltag.
Der er stor fokus på at skabe en rød tråd mellem den fysiske butik og online-delen. Det begreb går under navnet Cross channel. Cross channel handler i høj grad om koordinering af de mange forskellige salgskanaler, sætte kunden i centrum og levere indhold, der er relevant for kunden. Indsatsen er koreograferet, planlagt og personlig. Virksomheden udnytter samspillet af kanalerne som ét samlet billede.
En Creative Visual Merchandiser arbejder med netop forståelse for dette samspil mellem salgskanalerne, han synliggør den visuelle røde tråd via styling af produkter i henholdsvis fysisk butik, website og sociale medier. En Creative Visual Merchandiser er bindeleddet mellem salg og kommunikation og bliver den kreative nyfortolker af designerens budskab. Han analyserer designet for at skabe det rigtige rum og den rette stemning omkring produktet, og hans nytænkende måde gør iscenesættelsen af produktet levende. CVM´eren danner den visuelle tillid mellem forbruger og retail vs e-tail, slutter Carina Poomkong Egemose og Käte Hansen.