Ny guide: Få styr på byttereglerne

Selvom vi synger, at julen varer lige til påske, så vil mange forbrugere bytte julegaver allerede i dagene mellem jul og nytår. Dansk Erhverv har lavet en kort gennemgang af, hvordan byttereglerne egentlig er i henholdsvis fysiske butikker og på nettet.

Foto: 123RF.com

Dagene mellem jul og nytår giver ofte travlhed i butikkerne, når danskerne skal have byttet de julegaver, der ikke ramte helt plet. Men hvordan er det nu lige med byttereglerne, når forbrugerne kommer ind i din butik eller sender varen købt på nettet tilbage til dig? Dansk Erhverv har sammensat en kort gengivelse af de vigtigste regler. 

Dansk Erhvervs guide til byttereglerne:

Hvis gaverne er købt i din fysiske butik: 

Der gælder ingen lovsikret bytte- eller returret i de fysiske butikker, så det er dine bytte-/returvilkår, der gælder 

Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre du eller butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger 

Hvis du har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal forbrugerne overholde den 

Hvis du har tilbudt ”returret”, betyder det, at forbrugerne kan kræve købesummen tilbage 

Hvis du har tilbudt ”bytteret” betyder det, at forbrugerne kan bytte gaven til en anden vare i din butik, men de har ikke krav på at få pengene tilbage 

Du kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos dig eller en anden butik i kæden, for eksempel via bon eller byttemærke 

Hvis du har stillet krav om, at varen skal returneres i uåbnet emballage, skal forbrugerne overholde dette 

Hvis gaven er købt via din netbutik: 

Ved handel på internettet er der en lovsikret 14 dages fortrydelsesret på langt fleste varer, men du må gerne have forlænget den periode. Hvis du har fastsat særlige regler efter de første 14 dage, må forbrugerne acceptere dette 

Hvis ikke du har forlænget fortrydelsesretten, udløber den 14 dage efter, at varen er blevet leveret til køberen 

Varen kan kun byttes i dine fysiske butikker, hvis det fremgår af dine handelsbetingelser eller din markedsføring 

Forbrugerne skal give dig en utvetydig meddelelse om, at de agter at benytte sig af fortrydelsesretten 

Som udgangspunkt skal modtageren selv betale for portoen, hvis varen skal sendes retur. Det gælder selvfølgelig ikke, hvis du tilbyder gratis returfragt  

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.02.2025Designbase.dk

Ny overenskomst på plads for 180.000 butiksansatte

21.02.2025Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse og skærpede karakterkrav

19.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark roser nyt beskæftigelsesudspil fra regeringen

18.02.2025Designbase.dk

Pension i øjenhøjde

14.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark roser nyt beskæftigelsesudspil fra regeringen

13.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark kræver ophævelse af Nets’ monopol på Dankort-indløsning

12.02.2025Designbase.dk

Gartex ansætter ny kommerciel direktør

12.02.2025Designbase.dk

Nu ruller milliarderne til danske iværksættere

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023