Ny designuge lanceres i Stockholm til efteråret
En ny mødeplads for den svenske designbranche ser dagens lys til september i Stockholm, hvor Stockholm Creative Edition har premiere.
Til efteråret får Stockholms messekalender en yderst interessant tilføjelse med premieren på Stockholm Creative Edition fra 23.–29. september. Bag arrangementet står designvirksomheden Atmosfär by Attar som foruden en række opgaver for oplevelsesindustrien også står bag fremsynede projekter i samarbejde med Stockholm Furniture & Light Fair, Stockholm Design & Architecture og Stockholm Design Talks.
Den ny designuge er helliget svensk design, men ikke kun til møbler og indretning. Ideen er, at kreative virksomheder fra forskellige brancher skal kunne finde sammen på nye måder med oplevelsen i centrum. Blandt andet knyttes flere restauranter til arrangementet som medarrangører af Stockholm Food Tour, og dermed vil man kombinere gastronomi og design på højt niveau i nogle af Stockholms fineste restaurantmiljøer.
"Det er en netværksbaseret måde at arbejde på med udvalgte progressive aktører fra alle brancher, alle med samme høje ambitionsniveau og mål om at etablere et koncept, der vil vokse sig stærkere i de kommende år", siger initiativtagerne Ulrika og Philippe Attar på Atmosfär by Attar.
Ingen konkurrent til Formex
At dømme efter de deltagere, der allerede har meldt sig til designugen, vil den ikke være en direkte konkurrent til Formex.. Udstillere som Articles, Asplund, Bolon, Fogia, Gemla, Klong, Massproductions, Pholc og andre borger således for, at Stockholm Creative Edition snarere vil være en lille, men spændende efterårs-pangdang til Stockholm Furniture Fair i februar. Men i modsætning til møbelmessen vil Stockholm Creative Edition være rettet mod branchefolk såvel som den designinteresserede offentlighed og fokusere på oplevelser, kontaktskabelse og inspiration i stedet for på indkøb.
"Vi vil gerne invitere til et nyt mødested, hvor viden, stolthed og inspiration omkring designbranchen kan deles. Arkitekter, designere, studerende, indkøbere eller designentusiaster, her har vi skabt en begivenhed, som vi selv gerne vil besøge", siger Ulrika og Philippe Attar.
Aktiviteterne vil blive spredt ud på showrooms, designstudios og pop-up steder rundt omkring i byen. Men Stockholm Creative Edition vil også have sin egen hub i det centrale Stockholm, hvor aktører kuraterer unikke udstillinger, bl.a. Beckmans College of Design. Ud over udstillinger vil flere designtalks og andre elementer være på programmet.
Interesse for fysisk møde
Efter lidt over et år med aflyste messer og andre mødesteder – og en vis mæthed i forhold til digitale møder – tror arrangørerne på en stor interesse for at mødes omkring svensk design i det virkelige liv. For at kunne invitere til et fysisk møde på den mest sikre måde, har ejendomsselskabet Vasakronan været engageret som partner i projektet. Takket være det vil en række events blive holdt i nyrenoverede lokaler i det nye område i det centrale Stockholm kaldet Sergelstan.
"Vi tror på, at der er en længsel efter mere spændende måder at vise design på, der virkelig løfter det svenske design og sætter det i højsædet. Vi ser især frem til at bruge Stockholm og skabe en sammenhæng, når byen åbner op og viser sig fra sin mest generøse og imødekommende side", kommenterer Ulrika og Philippe Attar. Programmer og flere deltagere vil løbende kunne ses på designugens hjemmeside.