27.04.2020  |  Business  |  Ledelse & drift

Når man får muligheden for at retænke sin karriere

Jesper Holst Schmidt er netop fyldt 50 år. I 10 år var han CEO for Kähler, og han var manden, der initierede salget af virksomheden til Rosendahl. Det betød, at han havde mulighed for tage hul på en ny fase af sit liv, for at redefinere sin rolle og skabe sig en ny fremtidig karriere. Et af de gode råd, han giver til andre i samme situation, er: Lad være med at gøre noget forhastet! Tænk dig godt om, før du træffer dit valg.

Hvordan sikrer man sig, at det er den rigtige beslutning, man træffer, når man får muligheden for at skabe sig en ny karriere? Det kan være svært, men Jesper Holst Schmidt har prøvet det på egen krop, og hans historie kan klart inspirere mange andre i samme situation.


Jesper var CEO og medindehaver af Kähler - og ikke mindst initiativtager bag salget til Rosendahl efter at han havde brugt 10 år på at skabe brandet og virksomheden. ”Salget af Kähler til Rosendahl var en positiv afslutning på 10 års rejse. Samtidig gav salget mig økonomisk frihed og derfor mulighed for at overveje, hvordan mit fremtidige arbejdsliv skulle se ud”, fortæller Jesper. Han vidste, at han ville arbejde med livsstil, men han havde ikke gjort sig klart, hvordan og i hvilken form, det skulle ske.


”Mit klare råd til alle, der står i en lignende situation, hvor man skal tænke nye tanker omkring sin fremtid, er: Lad være med at gøre noget! Man er nødt til at give sig selv tid, og jo mere man vikler sig ind i lige efter, man har forladt et job, jo mere skal man vikle sig ud af igen, når man finder ud af, at det alligevel ikke var det rigtige”, siger Jesper.


Faktisk brugte han et år på at finde ud af, hvad han ville med sin karriere, netop for at sikre at en så vigtig beslutning ikke blev forceret. Og i stedet for et nyt CEO-job, der ville være det oplagte valg, valgte han et markant karriereskift og en fremtid som investor og professionel bestyrelsesformand.


I dag er han investor i Sengetid.dk og That’s Mine samt bestyrelsesformand i Elvang Denmark og Scanseason.


”Det var vigtigt for mig at bruge den tid, det tog at tænke mig om og finde frem til, hvad jeg følte, var det rigtige. Bl.a. nåede jeg frem til, at jeg trives bedst i den udviklende rolle, hvor jeg kan skabe og tilføre værdi for et brand og et brandunivers – også set ud fra et kommercielt perspektiv - og det er det, jeg gør nu. Jeg udvikler og sparrer omkring branding men også omkring strategi og eksekvering af handlingsplaner, som jeg har haft stor succes med hos Kähler, og andre sørger for, at det føres ud i livet og bliver en succes”.


Med Kähler har Jesper været igennem både vækst og nedgang, og hans erfaringer her, kan han nu bruge i mange andre sammenhænge.


”Sengebranchen er gode til at udvikle produkter, men senge er uinspirerende ens. Det er bl.a. det, jeg nu hjælper Sengetid.dk med at gøre noget ved. Virksomheden sælger online direkte til forbrugeren, og tal viser, at 10 pct. af alle senge købes online. Kvaliteten og den gode søvn er parametre, men sengen er et kæmpestort møbel i et rum, så det, vi nu lancerer, er et helt nyt brandunivers med indretning af soveværelset i centrum”, forklarer Jesper om et af sine projekter.

“Jeg retænkte resten af mit liv”
Selv om Jesper ikke gik på arbejde i et år, følte han alligevel, at han var på arbejde hver eneste dag. ”Jeg brugte tiden til at tænke over, hvad jeg ville, og i princippet retænke hele mit fremtidige liv”.


Han understreger, at den største faktor er tid, og det, mener han, kan være svært at give sig selv. ”Man er nødt til at lade være med at tage en beslutning om fremtiden, og når man har taget beslutninger hele livet, er man ikke vant til at tænke sådan”.


Jesper fortæller, at han skyndte sig at leje et kontor, hvor han sad, indtil hans søn en dag sagde: ”Jeg forstår simpelthen ikke, at du gør det, når du nu ikke behøver det”. Så opgav han kontoret.


Selvfølgelig var der i begyndelsen bekymringer omkring om han kunne udfylde den nye rolle, han havde givet sig selv, men han var meget fokuseret på at fylde kalenderen ud med de rigtige ting, nu hvor chancen var der, og det er lykkedes til fulde.


”Og jeg nåede frem til, at jeg ikke kunne forestille mig en hverdag, hvor jeg ikke kunne være med til at udvikle brands, og derefter arbejdede jeg målrettet på det”.

Man skal selv gøre en indsats
Men han mener, man selv er nødt til at gøre en indsats, og Jesper havde da også selv sat navn på nogle virksomheder, han kontaktede omkring investering – med god succes. Han havde også gjort sig klart, at han ville være en aktiv investor og bestyrelsesformand i de virksomheder, han gik ind i, og undervejs blev han klogere på, at det fungerede bedst med virksomheder af en vis størrelse i forhold til at bruge sine kompetencer optimalt.


”Smider man brænde på bålet i virksomheder, der klarer sig godt, kan bålet blive meget større”, siger Jesper, og fortæller, at de virksomheder, han er involveret i, er han i dialog med hver uge for at få en status på udviklingen.


”Jeg skal føle, jeg bidrager, men planen er også, at jeg investerer med exit for øje indenfor en overskuelig tid – måske fem år, eller når jeg kan se, virksomheden kører, og jeg kan sælge min andel med fortjeneste. For min motivation er at være med til at skabe værdi for aktionærerne og dermed også for mig selv”.


Og så mener han i bund og grund, det er sjovere at investere end ”bare” at være bestyrelsesformand. ”Har man egne penge i virksomheden, har man hånden på kogepladen på en anden måde”, siger  Jesper og slutter af med at give seks gode råd til andre, der befinder sig i samme situation, som han befandt sig i:
1. Tag dig tid, hvis du overhovedet kan, før du vælger nyt job eller ny karriereretning.
2. Afklar med dig selv, hvad du vil bruge resten af dit arbejdsliv på.
3. Gør op med dig selv, hvad der gør dig glad.
4. Gør op med dig selv, hvor dine kompetencer udnyttes bedst, og hvor du kan tilføre størst værdi.
5. Vær proaktiv og skab selv dine muligheder.
6. Tal med dit netværk og bliv klogere på mulighederne.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere