Møbelbranchens klimaudfordring: "Vil du beholde kunder? Tænk cirkulært!"

Møbelindustriens klimapåvirkning tages op på Göteborgs møbelmesse.

Foto: Möbelmässan Göteborg

"For at fastholde fremtidens kunder skal møbelvirksomhederne være transparente. Med stort set alt," siger Maria Soxbo, en engageret journalist og forfatter, der holder foredrag om klima og indretning på Möbelmässan Göteborg,

Møbelvirksomhedernes ansvar for en bæredygtig fremtid er en vigtig del af programmet på Göteborgs møbelmesse den 16.-18. september. "Jeg vil gerne tale om nye forbrugsmønstre og vise udstillerne, hvordan de skal tænke," siger Maria Soxbo, der har skrevet meget om indretning og klima, og som har udgivet flere bøger med et bæredygtighedstema.
 

Maria Soxbo. Foto: Möbelmässan Göteborg/Andy Prhat

Hun er også medstifter af Climate Club med 40.000 følgere på Instagram, der er åben for alle, der ønsker at blive involveret i problemet.

Kunden bliver mere og mere belæst

Maria opfordrer møbelvirksomheder til at tænke cirkulært, ikke mindst for at fastholde deres kunder. At påvirke og træffe bevidste valg om alt fra råvareindkøb til forarbejdning, fremstillingsprocesser, logistik og transport.

"Det vil jeg tale meget om på møbelmessen", siger hun. “Fremtidens forbrugere bliver stadig mere belæste, omhyggelige og nysgerrige. Derfor gavner det virksomhederne enormt at blive transparente – om alt. Åbent at vise, hvordan man arbejder for at reducere klimapåvirkningen og dermed opbygge troværdighed”.
Hun vil have virksomheder til for deres egen og klimaets skyld at forklare præcis, hvor råmaterialet kommer fra, hvordan man producerer, hvordan man arbejder for at reducere affald, hvordan man genanvender materialer, der ikke kan genbruges. Der vil med garanti også være strengere lovkrav på alle områder i fremtiden, så smarte virksomheder gør jobbet lige nu.

Tilbyd istandsættelse!

Klimabevidste forbrugere ønsker også at kunne beholde det så længe som muligt, når de først har købt et møbel. “Det skal virksomhederne gøre nemmere. For eksempel ved at blive god til at tilbyde reservedele, forklare, hvordan man passer på møblerne, så de holder, og også tilbyde istandsættelse af møbler – såsom ompolstring og skruning”. Maria mener, at denne type tilbud kan være en konkurrencefordel.

"Jeg synes også, at virksomheder skal være bedre til at tilbyde brugt. Hvis du har lavet kvalitetsmøbler, kan du tilbyde at købe det, reparere det og derefter sælge det en anden gang”.

Vil have producentansvar

For at fjerne det modsatte, altså møbler, der let falder fra hinanden og ikke holder i længden – og samtidig øge kvalitetsbevidstheden – ønsker Maria Soxbo øgede krav til branchen.

"Der skal være et producentansvar, som blandt andet sikrer, at møblerne kan repareres. Det er her, politikerne skal ind i billedet og beskytte forbrugerne. Jeg vil gerne se strengere instrumenter og lovgivning”.

Kortvarige tendenser – et problem

Ønsket om at lave en make-over, ommøblere, ændre køkkenet, ændre farveskemaet i hjemmet er stærkt blandt mange forbrugere. Det vil sige det kortvarige perspektiv: ud med det gamle, ind med det nye. Hvordan ser du på det? "Det er helt sikkert et problem. Indretningstrends bevæger sig hurtigere, ligesom tøjmode”, siger Maria Soxbo.
Hun peger på forbrugerundersøgelser, der viser, at indretning er den kategori, hvor folk fejlbedømmer deres egen adfærd mest. Vi køber mere boligindretning, end vi tror, simpelthen overforbrug.– Som forbruger tror jeg, vi skal praktisere nydelse i stedet for fornyelse.– Hvis vi er glade i vores hjem, gør det ikke så meget, at trenden siger, at køkkenet faktisk skal være grønt i stedet for gråt. Et hjem er bygget for livet, ikke for en sæson.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

14.01.2025Designbase.dk

Heimtextil et gået i luften

14.01.2025Designbase.dk

The Inspired Home Show ændrer dagene

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023