Møbelbranchens klimaudfordring: "Vil du beholde kunder? Tænk cirkulært!"
Møbelindustriens klimapåvirkning tages op på Göteborgs møbelmesse.
"For at fastholde fremtidens kunder skal møbelvirksomhederne være transparente. Med stort set alt," siger Maria Soxbo, en engageret journalist og forfatter, der holder foredrag om klima og indretning på Möbelmässan Göteborg,
Møbelvirksomhedernes ansvar for en bæredygtig fremtid er en vigtig del af programmet på Göteborgs møbelmesse den 16.-18. september. "Jeg vil gerne tale om nye forbrugsmønstre og vise udstillerne, hvordan de skal tænke," siger Maria Soxbo, der har skrevet meget om indretning og klima, og som har udgivet flere bøger med et bæredygtighedstema.
Hun er også medstifter af Climate Club med 40.000 følgere på Instagram, der er åben for alle, der ønsker at blive involveret i problemet.
Kunden bliver mere og mere belæst
Maria opfordrer møbelvirksomheder til at tænke cirkulært, ikke mindst for at fastholde deres kunder. At påvirke og træffe bevidste valg om alt fra råvareindkøb til forarbejdning, fremstillingsprocesser, logistik og transport.
"Det vil jeg tale meget om på møbelmessen", siger hun. “Fremtidens forbrugere bliver stadig mere belæste, omhyggelige og nysgerrige. Derfor gavner det virksomhederne enormt at blive transparente – om alt. Åbent at vise, hvordan man arbejder for at reducere klimapåvirkningen og dermed opbygge troværdighed”.
Hun vil have virksomheder til for deres egen og klimaets skyld at forklare præcis, hvor råmaterialet kommer fra, hvordan man producerer, hvordan man arbejder for at reducere affald, hvordan man genanvender materialer, der ikke kan genbruges. Der vil med garanti også være strengere lovkrav på alle områder i fremtiden, så smarte virksomheder gør jobbet lige nu.
Tilbyd istandsættelse!
Klimabevidste forbrugere ønsker også at kunne beholde det så længe som muligt, når de først har købt et møbel. “Det skal virksomhederne gøre nemmere. For eksempel ved at blive god til at tilbyde reservedele, forklare, hvordan man passer på møblerne, så de holder, og også tilbyde istandsættelse af møbler – såsom ompolstring og skruning”. Maria mener, at denne type tilbud kan være en konkurrencefordel.
"Jeg synes også, at virksomheder skal være bedre til at tilbyde brugt. Hvis du har lavet kvalitetsmøbler, kan du tilbyde at købe det, reparere det og derefter sælge det en anden gang”.
Vil have producentansvar
For at fjerne det modsatte, altså møbler, der let falder fra hinanden og ikke holder i længden – og samtidig øge kvalitetsbevidstheden – ønsker Maria Soxbo øgede krav til branchen.
"Der skal være et producentansvar, som blandt andet sikrer, at møblerne kan repareres. Det er her, politikerne skal ind i billedet og beskytte forbrugerne. Jeg vil gerne se strengere instrumenter og lovgivning”.
Kortvarige tendenser – et problem
Ønsket om at lave en make-over, ommøblere, ændre køkkenet, ændre farveskemaet i hjemmet er stærkt blandt mange forbrugere. Det vil sige det kortvarige perspektiv: ud med det gamle, ind med det nye. Hvordan ser du på det? "Det er helt sikkert et problem. Indretningstrends bevæger sig hurtigere, ligesom tøjmode”, siger Maria Soxbo.
Hun peger på forbrugerundersøgelser, der viser, at indretning er den kategori, hvor folk fejlbedømmer deres egen adfærd mest. Vi køber mere boligindretning, end vi tror, simpelthen overforbrug.– Som forbruger tror jeg, vi skal praktisere nydelse i stedet for fornyelse.– Hvis vi er glade i vores hjem, gør det ikke så meget, at trenden siger, at køkkenet faktisk skal være grønt i stedet for gråt. Et hjem er bygget for livet, ikke for en sæson.