MAISON&OBJET med på beatet i 20 år

MAISON&OBJET kunne ved den seneste messe fejre sit 20 års jubilæum og er fortsat en messe i vækst og under forandring. Trenden havde denne gang overskriften Make med undertemaer: Nature Made, Human Made og Techno Made.

I år er det 20 år siden, at MAISON&OBJET første gang åbnede dørene til et nyt marked og nye forretningsmuligheder for designere, kunsthåndværkere, producenter, brands og distributører inden for bolig- og designbranchen.

”Vores ambition har igennem alle årene været at holde trit med forandringerne på markedet og tilbyde en unik platform for dialog, møder, forretning og information. Vi vil være en katalysator for hele designbranchen i Paris men også i både Singapore og Miami Beach. Samtidig er det nu vigtigere end nogensinde at give de besøgende en fantastisk oplevelse. Det sker bl.a. igennem vore samarbejder med designere og trendbureauer”, lyder det fra messeledelsen.

Tal fra MAISON&OBJET

• Besøgertal: 78,200 besøgende (indkøbere og andre professionelle), 129,430 besøg; 49% franske 51% internationale. 

• Flere internationale indkøbere: fokus på lang-distance eksport lande  har båret frugt; Asien: +28% købere, Stillehavsområderne: +23%, Mellemøsten: +5% og Nord Amerika: +2%. 

• Antal udstillere: 3,194 udstillere, hvor 45% var franske og 55% var internationale. 

MAISON&OBJECT vil være helt med på beatet, og for at leve op til den mission, har messen udviklet sig omkring fem nøgletemaer:

Øget internationalt fokus: Gøre Paris til en international møde - og dialogplatform.

  • Forskellige segmenter: En omfattende udstilling rangerende fra produkter til interiør.
  • Fantastisk scenografi: Lave attraktiv, overbevisende, forbruger-orienteret atmosfære i stedet for almindelig produktvisning.
  • Massiv mediedækning: Fremme design og holde offentligheden og medierne informeret omkring markedsudviklingen.
  • Inspiration og trends: Skabe udstillinger og konferencer omkring de up-and-coming trends i nutidens design.

Trenden på messen
På MAISON&OBJECT arbejdedes der denne gang med tre trendretninger under den fælles overskrift: Make.

Laissez-faire er ikke længere zeitgeist. Alle søger at genvinde kontrollen. Håndlavede produkter tiltrækker flere og flere, og de traditionelle former er endnu engang værdiskabende for branchens leverandører.

Make-temaet blev denne gang fortolket i tre trend områder: Nature Made, Human Made og Techno Made.

Nature Made af Francois Bernard
Ser man på de naturlige fænomener, eksperimenterer forskere og designere med at efterligne eller udnytte måden, hvorpå levende organismer udvikler sig, og bruge det i designet.

Det handler om at genskabe den fascinerende magi og de spontane mutationer, naturen har, og deraf føde en række fascinerende designs og kreative ideer, der igen varsler en ny generation af ting. De organiske former og egenskaber bruges, og vores behov for fordybelse og fortryllelse tilfredsstilles.

Human Made af Elizabeth Leriche
Metamorfoser, der separerer de rå materialer fra det færdige produkt og illustrerer det store og fascinerende spørgsmål, der ligger i, hvordan tingene bliver skabt, er en trend. Håndens arbejde spiller en vigtig rolle i dette teknikteater. Sindet er et værktøj, og intelligens og viden deles og beriger fra den ene generation til den næste.

I en verden af luksus gives nyt liv til de menneskelige værdier, og dermed til forståelsen af produkterne. Designerne arbejder med sensualiteten og enkeltheden, og der skabes produkter, der står som modstykker til globaliseringen.

Techno Made af Vincent Grégoire
Teknologiske innovationer udvider modens og designverdenens materialebibliotek, og fornyer måderne hvorpå man kan udtrykke skønhed og godhed. Udviklingen af den digitale verden har gjort maskiner til gavnlige samarbejdspartnere. De møder vores individuelle behov, demokratiserer produktionsværktøjet og tillader en forbedret interaktion med vores nære – og fjerne – miljøer. Det resulterer i en række nye livsstilseksperimenter, der øger vores velvære og selvstændighed.  

Relateret indhold

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023