Maison&Objet: Dristig innovation, der inspirerer
Der var masser af liv på gangene, en eksplosion af farver og nye produkter og entusiastiske besøgende fra hele verden på Maison&Objet, der netop er afsluttet, og dermed driver messen forretning på tværs af sektoren og inspirerer til et engageret, voksende fællesskab.
Maison&Objet vinder internationalt momentum med et stigende antal besøgende fra udlandet – et direkte resultat af investeringer for at tiltrække nye målgrupper. Denne stigning viser, at det internationale samfund har mobiliseret sig omkring Maison & Objet for at styrke sin forretning og fremme ønsket om at forbruge. Færre franske besøgende deltog i år, hvilket afspejler det nuværende økonomiske klima. Med hensyn til udstillere præsenterede 2.377 mærker deres kollektioner, hvoraf næsten 30 % var nye mærker på tværs af alle sektorer. Udvalget af produkter er også blevet mere diversificeret med 60 % international repræsentation.
De 10 mest udstillende lande er Frankrig, Italien, Belgien, Spanien, Holland, Tyskland, Japan, Storbritannien, Portugal og Danmark.
"Vi var opmærksomme på de udfordringer, vi står over for, og vi var meget motiverede og inspirerede til at gennemgå alle vores praksisser for at forblive den bedste forretningspartner i vores branche, både lokalt og globalt. Succesen med dette års messe blev afspejlet i den entusiasme og optimisme, der blev udstillet i gangene. Jeg er meget stolt over at se, at fagfolk, der ønsker at udvikle deres virksomhed, var til stede på messen. Vi er endnu mere spændte, når vi begynder at forberede os til begivenhederne i september 2025 og januar 2026!'' siger Mélanie Leroy, General Manager, SAFI (Maison&Objet, Paris Design Week og MOM).
Maison&Objet er dermed en vigtig strategisk partner for aktører på tværs af hele indretnings-, design- og livsstilsbranchen. Hvert år tilpasser messen sig til de seneste ændringer i branchen og giver en platform til afkodning af tendenser og udvidelse af forretningsmuligheder for brands såvel som indkøbere, arkitekter og indretningsarkitekter, og messen i januar 2025 markerede en vigtig milepæl i den overgang, der begyndte i september sidste år.
Originalitet, dristighed, ønskværdighed og innovation: De fire ord opsummerer dette års begivenhed, og skabte en unik oplevelse i krydsfeltet mellem forretning og kreativitet.
Ud over produkter inden for 15 sektorer har Maison&Objet også foretaget investeringer med henblik på at tiltrække nye besøgende gennem praktiske, men inspirerende programmer: What’s New? Er et signaturprogram, der præsenterer ideer og koncepter samt nye tendenser, der omdefinerer hver af de tre fremhævede sektorer.
Med What’s New? In Hospitality rystede den designeren Julien Sebban (grundlægger af arkitektstudiet Uchronia) hotelbranchen med et farverigt hotel, hvis muntre sammenstilling af motiver udfordrede status quo og legemliggjorde showets Sur/Reality-tema, mens hun skabte skræddersyede objekter, der stod sted mellem retrofuturisme og moderne barok og afspejlede en fremadskuende vision for fremtidens hospitality-branche.
For at fejre surrealismens 100-års jubilæum fordybede den talentfulde Elizabeth Leriche de besøgende i indretning skabt med
nogle af showets fineste perler og skabte en række forstyrrende, poetiske scener i What’s New! In Decor: En fortryllet skov, en seng i skyerne, hypnotiske motiver, et omvendt rum. Det var nemt at få øje på tendenserne for den kommende sæson
På området What’s New! In Retail havde François Delclaux udtænkt et kuriositetsskab for detailhandlere, iscenesat for at foregribe det ideelle koncept i krydsfeltet mellem en unik detailoplevelse, original boutique-underholdning og trendy varer, der vil sætte tonen for sæson.
WOMANIFESTO! hed installationen skabt af årets designer Faye Toogood. Den britiske designer afslørede en intim del af sin tværfaglige vision gennem det kunstneriske værk, der viser kvinder i design, skabt specielt til Maison & Objet. Det var en sand fordybelse i kunstnerens kreative underbevidsthed. Gennem tre farveverdener udforskede man hendes form og tanker gennem både objektet og hendes proces. Fra skygge til lys afslørede hun de dybeste facetter af sin personlighed og sit sande jeg. Hendes sind er et landskab i konstant forandring, altid i bevægelse, hvor kreativiteten ikke kender nogen grænser, glider problemfrit fra tæpper til sofaer, fra papirskulpturer til mode.
Curatio i Signature Hall var en udstilling om kollektionsdesign kurateret af Thomas Haarmann. I en museumsinstallation overskred objektet sin funktion og blev et værk i sig selv. Disse monumentale, slående værker legemliggør, hvad der er muligt, når håndværk møder kunst og design, og i krydsfeltet mellem skulptur og møbler er disse værker bestemt til at finde deres plads i samleres hjem. Udstillingen var det næste skridt i Maiaon&Objets udvikling, der satte scenen for fremtidig innovation i januar 2026.
Flow of Fashion
Dette innovative rum symboliserede genoplivningen af modesektoren og genopfandt mode i harmoni med indretningen. Flow of Fashion var en ægte næste generations konceptbutik, der omdefinerede fysisk detailhandel ved at udviske grænserne mellem disse to verdener. Det var mere end bare en butik, det tilbød en hybridoplevelse, hvor fysiske mannequiner blev fordoblet på skærmen og kom til live med AI i samarbejde med Artcare, et bureau med speciale i digitale mannequiner. Her blev gaveideer, modetilbehør og boligindretning samlet i en fordybende, unik shoppingoplevelse.
The Retail Coaching var en række praktiske workshops for detailfagfolk, der havde til formål at gentænke salgs- og merchandisingstrategier i en branche i konstant forandring. Workshopperne behandlede emner som god identitet i butikker, brugen af kunstig intelligens i kommunikation på salgssteder og det nyeste inden for e-handelsværktøjer.
Maison&Objet In The City
Fagfolk, der besøgte Paris, fik mulighed for at udforske 100 af de fineste haute décor-bygninger, håndplukket af medlemmerne af Maison&Objet-teams. Turen omfattede Mathieu Lehanneur på Christie's, MAY Gallery, Le Berre Vevauds seneste kreationer og Fortuny-stoffer med Chahan Minassian, for blot at nævne nogle få.
Som tidligere annonceret vil Maison&Objet sætte et helt nyt show op, når messen finder sted fra 4.-8. september 2025.
Maison&Objet i september er designet til at imødekomme forventningerne hos detailhandlere, konceptbutikker og arkitekter på jagt efter inspiration, og vil afsløre et eklektisk udvalg af indretning, mode og tilbehør, små møbler og designstykker, lyder det.
Maison&Objet i tal
Besøgende:
Maison&Obet havde i alt 96.392 besøg og 69.086 unikke besøgende, herunder 55 % distributører (indkøbere og uspecificerede), 36 % specificerede (arkitekter og caféer/hoteller) og 9 % producenter.
De besøgende kom fra 149 lande med 56 % franske besøgende og 44 % internationale besøgende.
Mest besøgende lande
- Frankrig: 38.763
- Italien: 4.029
- Belgien: 3.395
- Holland: 2.441
- Storbritannien: 2.144
- Spanien: 2.005
- Tyskland: 1.987
- USA: 1.437
- Portugal: 1.276
- Schweiz: 1.119 (nye)
- Topmærker efter land:
- Frankrig: 964 I
- Italien: 322
- Belgien: 139
- Spanien: 122
- Holland: 120
- Tyskland: 91
- Japan: 78
- Storbritannien: 66
- Danmark: 63
- Portugal: 58
Mærkerne:
2.377 mærker og 594 nye udstillere fra 59 lande repræsenterede 964 franske mærker og 1.413 internationale mærker.