Lys skaber liv
De seneste 10 år har Sirius fokuseret på lysdekorationer, der kan bruges hele året rundt, både i ude- og indendørs. Og selv om dekorationslys til den mørke tid stadig tegner sig for virksomhedens største omsætning, er det på Living-fronten indsatsen gøres.
Vores DNA er lysdekorationer. Vi har igennem en årrække bevæget os væk fra de traditionelle lyskæder og ind i interiør og design-segmentet med lysdekorationer, der kan bruges både ude og inde og hele året rundt. Det fastslår grundlægger og CEO Stig Gerlach fra Sirius. Og selvom 70 pct. af omsætningen stadig er i september, oktober og november, så er Living det nye indsatsområde.
I dag benytter forbrugerne lysdekorationer fra oktober til marts, og man bruger i højere grad lysdekorationer til at skabe hygge i den mørke tid, end til bare at signalere jul. Udendørs lyskæder bruges desuden til at udvide indendørs rummet i den mørke tid og tendensen går imod at flere og flere forbrugere bruger lyskæder hele året rundt.
Sirius havde allerede for 10 år siden en strategi om, at forbrugerne skulle have glæde af lysdekorationer i hjemmet og udendørs hele året rundt. Men specielt på det danske marked har det været op ad bakke, fortæller Stig Gerlach.
Lettere er det dog gået på de øvrige europæiske markeder, og nu er danskerne også ved at se, at lysdekorationer i haven er fantastisk flotte at se på hele året rundt.
Stig Gerlach kalder Sirius for en europæisk virksomhed med danske aner. Faktisk ligger 70 pct. af omsætningen uden for Danmarks grænser fordelt på 30 lande hovedsageligt i Europa.
Inden for vores niche har alle markeder nu accepteret vores idé om at lysdekorationer bruges hele året, og i dag kan man vel godt sige, at vi er et designhus med speciale i lys.
Krisen var positiv for os
Da krisen ramte Danmark valgte mange at drosle ned. Vi valgte i stedet at udvide og satse internationalt. Så for os var krisen faktisk meget positiv. Den fik os til at tænke ud ad boksen, lyder det.
I dag kan Sirius melde om vækst på alle fronter og på alle markeder, og i 2016 blev virksomheden kåret som Gazellevirksomhed af Børsen.
Strategien ligger i høj grad i at bruge messerne rundt omkring i de respektive lande, og for første gang i mange år, er man således igen med på Formland i Herning.
Vores største udfordring har faktisk været, at vi altid har placeret os mellem lys og gaveartikler. Med vores store Living kollektion er vi for alvor trådt ind i interiør og designsegmentet, og det er også som sådan, vi vil markedsføre os på Formland med vores Living-kollektion 2018. Sirius har altid været langt fremme på innovationsfronten. Faktisk var det Sirius, der i Danmark lancerede stearinlys med LED, og i dag findes de i et væld af udgaver fra mange forskellige leverandører. Men det bekymrer ikke Stig Gerlach. Vi skal bevæge os videre og udvikle nye designs og tekniske innovationer, fastslår han og fortæller i øvrigt, at på Formland lancerer man en remote control, der kan styre næsten alle Sirius-produkterne i hjemmet, så de kan tændes og slukkes samtidig, ligesom man kan indstille timerne i lysdekorationerne med remote controllen .
Næsten alle vores produkter har timere, så de kan indstilles til at tænde og slukke, når man ønsker det. Dermed slipper man for at gå rundt og tænde og slukke lysdekorationerne manuelt, og levetiden på batterierne forlænges, fordi lysdekorationen kan anvendes når behovet er der. Det øger brugsværdien og behageligheden, og man glemmer ikke at bruge dem. Med remote controllen bliver det endnu lettere at gøre brug af Sirius lysdekorationer i boligen.
Smukt og funktionelt
For Sirius er det vigtigt, at produkterne er smukke, men funktionaliteten skal også være i orden, og netop derfor udvikler man løbende både teknologien og designet. Således er det naturligvis planen, at den nye remote control med tiden skal kunne bruges til alle Sirius produkter.
Som markedsleder kræver det ofte at vi lærer forbrugeren op i at bruge nye teknologier og produkter, og sådan har det faktisk været siden jeg i slutningen af 80erne lancerede Partylights; lys med former som chilier, jordbær og bananer, fortæller Stig Gerlach med et smil.
For Stig Gerlach handler produktudvikling om at tage udgangspunkt i forbrugeren; om at møde forbrugerens behov både når det gælder oplevelse og funktion. Han giver selv grønt lys for alle nye produkter, og han er med i designprocessen i samarbejde med virksomhedens to faste designere. Alle Sirius produkter er således specialdesignet og alle glasserierne håndmalede og mundblæste, og er bestemt ikke standarddesigns fundet på messer i Kina.
Og netop dét, mener Stig Gerlach også, er hemmeligheden bag virksomhedens succes.
Vi er markedsleder inden for dekorationslys, og vi bruger millioner af kroner på at ekspandere, produktudvikle og markedsføre os, siger han. Men han slår også fast, at skal en detailbutik have succes med Sirius-produkterne, skal de dekoreres rigtigt. Og det er faktisk et af de største problemer i Danmark. Mange forhandlere er ikke villige til at bruge den plads, som det kræver, hvis man skal dekorere. Mange ser stadig Sirius produkter som sæsonvarer. Men de, der har forstået det, har rigtig god succes med vores produkter.
I dag er Sirius produkter at finde hos isenkræmmerne, i designbutikker, i bolighuse og i stormagasiner samt hos planteskoler og byggemarkeder. Herudover har man naturligvis stadig en professionel julebelysningsafdeling, der tager sig af juleudsmykninger i stor skala til stormagasiner, bygader, hoteller og facader.