Lys skaber liv

De seneste 10 år har Sirius fokuseret på lysdekorationer, der kan bruges hele året rundt, både i ude- og indendørs. Og selv om dekorationslys til den mørke tid stadig tegner sig for virksomhedens største omsætning, er det på Living-fronten indsatsen gøres.

Aske-lanternen skaber hygge i sommernatten..

“Vores DNA er lysdekorationer. Vi har igennem en årrække bevæget os væk fra de traditionelle lyskæder og ind i interiør og design-segmentet med lysdekorationer, der kan bruges både ude og inde – og hele året rundt”. Det fastslår grundlægger og CEO Stig Gerlach fra Sirius. Og selvom 70 pct. af omsætningen stadig er i september, oktober og november, så er Living det nye indsatsområde. 

”I dag benytter forbrugerne lysdekorationer fra oktober til marts, og man bruger i højere grad lysdekorationer til at skabe hygge i den mørke tid, end til ”bare” at signalere jul. Udendørs lyskæder bruges desuden til at udvide indendørs rummet i den mørke tid – og tendensen går imod at flere og flere forbrugere bruger lyskæder hele året rundt”. 

Sirius havde allerede for 10 år siden en strategi om, at forbrugerne skulle have glæde af lysdekorationer i hjemmet og udendørs hele året rundt. ”Men specielt på det danske marked har det været op ad bakke”, fortæller Stig Gerlach. 

Lettere er det dog gået på de øvrige europæiske markeder, og nu er danskerne også ved at se, at lysdekorationer i haven er fantastisk flotte at se på hele året rundt. 

Stig Gerlach kalder Sirius for en europæisk virksomhed med danske aner. Faktisk ligger 70 pct. af omsætningen uden for Danmarks grænser fordelt på 30 lande – hovedsageligt i Europa. 

”Inden for vores niche har alle markeder nu accepteret vores idé om at lysdekorationer bruges hele året, og i dag kan man vel godt sige, at vi er et designhus med speciale i lys”. 

Krisen var positiv for os 

”Da krisen ramte Danmark valgte mange at drosle ned. Vi valgte i stedet at udvide og satse internationalt. Så for os var krisen faktisk meget positiv. Den fik os til at tænke ud ad boksen”, lyder det. 

I dag kan Sirius melde om vækst på alle fronter og på alle markeder, og i 2016 blev virksomheden kåret som Gazellevirksomhed af Børsen.

Strategien ligger i høj grad i at bruge messerne rundt omkring i de respektive lande, og for første gang i mange år, er man således igen med på Formland i Herning. 

”Vores største udfordring har faktisk været, at vi altid har placeret os mellem lys og gaveartikler. Med vores store Living kollektion er vi for alvor trådt ind i interiør og designsegmentet, og det er også som sådan, vi vil markedsføre os på Formland – med vores Living-kollektion 2018”. Sirius har altid været langt fremme på innovationsfronten. Faktisk var det Sirius, der i Danmark lancerede stearinlys med LED, og i dag findes de i et væld af udgaver fra mange forskellige leverandører. Men det bekymrer ikke Stig Gerlach. ”Vi skal bevæge os videre og udvikle nye designs og tekniske innovationer”, fastslår han og fortæller i øvrigt, at på Formland lancerer man en remote control, der kan styre næsten alle Sirius-produkterne i hjemmet, så de kan tændes og slukkes samtidig, ligesom man kan indstille timerne i lysdekorationerne med remote controllen .

”Næsten alle vores produkter har timere, så de kan indstilles til at tænde og slukke, når man ønsker det. Dermed slipper man for at gå rundt og tænde og slukke lysdekorationerne manuelt, og levetiden på batterierne forlænges, fordi lysdekorationen kan anvendes når behovet er der. Det øger brugsværdien og behageligheden, og man glemmer ikke at bruge dem. Med remote controllen bliver det endnu lettere at gøre brug af Sirius’ lysdekorationer i boligen”. 

Smukt og funktionelt 

For Sirius er det vigtigt, at produkterne er smukke, men funktionaliteten skal også være i orden, og netop derfor udvikler man løbende både teknologien og designet. Således er det naturligvis planen, at den nye remote control med tiden skal kunne bruges til alle Sirius’ produkter. 

”Som markedsleder kræver det ofte at vi lærer forbrugeren op i at bruge nye teknologier og produkter, og sådan har det faktisk været siden jeg i slutningen af 80’erne lancerede ”Partylights”; lys med former som chilier, jordbær og bananer”, fortæller Stig Gerlach med et smil. 

For Stig Gerlach handler produktudvikling om at tage udgangspunkt i forbrugeren; om at møde forbrugerens behov både når det gælder oplevelse og funktion. Han giver selv grønt lys for alle nye produkter, og han er med i designprocessen i samarbejde med virksomhedens to faste designere. Alle Sirius’ produkter er således specialdesignet og alle glasserierne håndmalede og mundblæste, og er bestemt ikke standarddesigns fundet på messer i Kina. 

Og netop dét, mener Stig Gerlach også, er hemmeligheden bag virksomhedens succes.  

”Vi er markedsleder inden for dekorationslys, og vi bruger millioner af kroner på at ekspandere, produktudvikle og markedsføre os”, siger han. Men han slår også fast, at skal en detailbutik have succes med Sirius-produkterne, skal de dekoreres rigtigt. ”Og det er faktisk et af de største problemer i Danmark. Mange forhandlere er ikke villige til at bruge den plads, som det kræver, hvis man skal dekorere. Mange ser stadig Sirius’ produkter som sæsonvarer. Men de, der har forstået det, har rigtig god succes med vores produkter”. 

I dag er Sirius’ produkter at finde hos isenkræmmerne, i designbutikker, i bolighuse og i stormagasiner samt hos planteskoler og byggemarkeder. Herudover har man naturligvis stadig en professionel julebelysningsafdeling, der tager sig af juleudsmykninger i stor skala til stormagasiner, bygader, hoteller og facader.  

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

13.11.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark i 2024

12.11.2024Designbase.dk

Sydkoreas nye generation af Rising Talents

08.11.2024Designbase.dk

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medalje 2024

07.11.2024Designbase.dk

Årets farve varsler optimisme

07.11.2024Designbase.dk

Imerco opruster med 400 juleassistancer

06.11.2024Designbase.dk

Fremtidens arbejdsplads på Ambiente

05.11.2024Designbase.dk

Vi er drevet af at skabe forandringen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023