Louise Roe: ”Vi er os selv og vi tør udfordre”

”Vi lever kun én gang”, lyder det fra den garvede designer Louise Roe, som slår et slag for, at man tør være lidt dristig og skille sig ud. Derfor går den nyeste kollektion fra Louise Roe Copenhagen under navnet ’Dare to Deco’.

Den fine City Light-serie..

Man siger, at modsætninger mødes. Det gælder i dén grad også for designfilosofien hos designfirmaet Louise Roe Copenhagen, hvor høj møder lav, rund møder firkantet, og blød møder hård. Det hele mikses så på kryds og tværs for at give liv og samspil.

”Når man sætter de forskellige produkter sammen, opstår der noget liv. Det handler om mangfoldighed, og det er præcis på samme måde, som vi er forskellige som mennesker. Det ville være så kedeligt, hvis vi så ens ud alle sammen”, forklarer Louise Roe, der tilbage i 2010 gik egne veje og stiftede firmaet Louise Roe Copenhagen.

For den garvede designer, der oprindeligt er uddannet inden for tøjbranchen, skal en kollektion indeholde produkter, som er forskellige ift. højder, farver og materialer, men som hænger sammen. ”Lidt ligesom en tøjkollektion, der hænger på en bøjlestang og kan sælges på det samlede udtryk”, siger hun.

Dare to Deco
Den nyeste kollektion fra Louise Roe Copenhagen hedder ’Dare to Deco’. Og det er et navn, som siger en hel del om virksomheden og tilgangen til design.

”Der hersker lige nu en tendens til, at man tør lidt mere. Den tendens har vi grebet. Vi lever altså kun én gang, hvilket er temaet for vores nyeste kollektion: ’Dare to Deco’. Det handler om at turde sætte forskellige ting sammen og ikke at køre den alt for safe”, fortæller Louise.

Hun forklarer samtidig, at man i virksomheden tør en masse, men ikke på en ”crazy” måde, som hun kalder det.

”Vi vil gerne være jordnære og samtidig række efter skyerne. Det er i dette spænd, at vores design opstår. Vi er dristige inden for kvalitetssikre rammer – specielt når det kommer til materialer. Der er en hårfin balancegang med, hvor forskellige tingene skal være, for det skal også kunne matche. Det er jeg god til at have øje for”.

Råvarerne skal være i orden
Selvom produkterne helst skal være forskelligartede, er der grundelementer i Louise Roes kollektioner, som går igen. Det gælder bl.a. materialerne, som skal være helt i top.

”Det er ligesom, når man laver mad: Råvarerne, eller materialerne, skal være i orden, og jeg ”smager” lidt på dem – både farvemæssigt, strukturmæssigt og kvalitetsmæssigt. Hvis vi kalder det et krystalglas, skal det selvfølgelig også være lavet af ægte krystal”, fortæller hun.

Af den årsag har Louise Roe valgt at gøre brug af et glaspusteri i Polen, som har et godt ry, og som leverer kvalitetssikkert glas. Desuden benytter hun udelukkende ægte krystal.

”Det skal være ægte og troværdigt. Der er så meget uro og utroværdighed i verden, så man er nødt til at have noget, som er ægte. Vores krystalglas er ægte hele vejen igennem, og vi ser gerne, at de ender på et loppemarked en dag mange år ude i fremtiden, hvor en kending lægger mærke til kvaliteten og ægtheden ved dem. Det er små stykker håndværk med historier”, siger Louise.

Historiefortællende produkter
Et af de produkter, der sælger bedst hos virksomheden med fire ansatte på Østerbro, er vasen ’The Jewel Vase’.

”Den har facetskårne kanter og ligner lidt en juvel. En juvel i hjemmet som kan fås i flere forskellige farver”, fortæller Louise Roe om vasen.

Ud over juvelvasen er vase- og lysestageserien City Light også ganske populær. City Light blev skabt ud fra et ønske om at differentiere sig.

”Vi vil helst ikke ligne alle de andre. Jeg så, at alle glas på markedet var runde og glatte, så jeg tænkte, at vores skulle være firkantede og med struktur”.

Fælles for Louise Roe-produkterne er, at de hver især fortæller små historier. City Light fortæller eksempelvis historien om en lille by, man kan bygge, af glas i forskellige størrelser.

”Man tænder lys i City Light-vinduerne, og det skaber hygge. Det forstår man meget her i Norden, men ikke i Sydfrankrig f.eks. hvor vores produkter også sælges”, lyder det.

Nye produkter på messerne
Når man spørger ind til Louise Roes vækstambitioner, er meldingen, at et fremtidigt partnerskab ikke er helt udelukket.

”Jeg vil ikke udelukke, at det godt kan udvikle sig til et partnerskab, hvis den rigtige investor kommer en dag. Men som det er nu, er Louise Roe Copenhagen et nichedesignfirma, som kører det selv og helst ikke vil ligne alle de andre. Vi vil bare gerne gøre det godt”.

Louise Roe løfter desuden sløret for, at et sofa-, et sidebord og en lampe er lige på trapperne.

”Jeg har lige set de første prøver. Vi ryger lidt hen i møbelverdenen, uden det er store møbler som sofaer osv., og vi bliver heller ikke tekniske omkring lamperne. Det er primært dekorationslamper”.

Produkterne udvikles i samarbejde med designduoen byKATO og bliver præsenteret på 2017-messerne.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023