Kosmos inspirerer til trenden
I 2024 fejrer Maison&Objet 30 år med fransk dekoration, design og kunst. For at markere begivenheden tager messen fra 5. til 9. september 2024 besøgende med på en rejse til kosmos, en forfriskende kombination af teknologi og natur...
I forlængelse af TECH EDEN, der fokuserede på den alliance mellem teknologi og natur, fortsætter Maison&Objet og den kreative strategikonsulentvirksomhed Peclers Paris deres optimistiske, bæredygtige og stimulerende udforskning i september med et nyt tema: TERRA COSMOS.
"Hvor det enorme rum blander sig med tilsyneladende begrænsede terrestriske territorier ... Hvor universelle fantasier og jordisk materialitet kolliderer... Hvor videnskab og magi flettes sammen... Nye og varige fiktioner fødes og vil helt sikkert have indflydelse på den virkelige verden", lyder det.
Brune Ouakrat, strategisk planlægger med ansvar for foresight hos Peclers Paris, dechifrerer de nye ønsker, og forbrugernes forventninger i jagten på nye, spændende oplevelser. ”Den kosmiske fremtidsvision forbliver fast forankret i virkeligheden på en messew, der er stærkt fokuseret på nyhed, kreativitet og innovation. Udsigten til rumrejser er nu en reel mulighed, og de teknologiske fremskridt, der er blevet projiceret i futuristisk fiktion, varsler dybe ændringer i den måde, vi lever vores liv på”.
Omkring 55 år efter, at mennesket første gang satte foden på månen, genopliver nye videnskabelige succeser nu vores fascination og antænder vores fantasi fokuseret på kosmos og synonymt med en lovende fremtid.
"I denne nye tilgang er det ikke længere blot et spørgsmål om et udenjordisk andetsteds. Vi er en del af kosmos, og den position indebærer ansvar såvel som bæredygtige nyskabelser og praksis. Det gælder en bredere, mere esoterisk, magisk vision, hvor vi kan forestille os selv som turister uden tyngdekraft, der vælger at gøre krav på stjernerne eller søge gavnlige forbindelser med elementerne", siger Brune Ouakrat.
"Forbindelse, fordybelse, virtualitet, smarte materialer, 3D og AI ...En del af fantasien bliver til virkelighed, og forbrugerne er klar til fordybende, sanselige oplevelser, mens ny æstetik trænger ind i deres hverdag og fortryller dem igen", siger han videre.
Space (s) fyldt med nye materialer
Materialerne kan være brutalistiske eller sofistikerede, iriserende eller gennemsigtige, stemningsfulde for både stjernernes mineralagtige overflade såvel som himmel- og stjernevidder. Det nye ved TERRA COSMOS udkrystalliseres i materialernes intensitet, og afspejles i Objects of Common Interest-designere og deres eksperimentelle måde at arbejde med både metal og glas på.
"Materialerne udtrykker en sansefuturisme, der klæder interiører med en mineralsk robusthed. De tilfældige former, rundheden og ovaliteten fremhæver det kosmiske aspekt lige så meget, som de blødgør dets konturer, og der skabes levende glorier i farver i skiftende spektre og magiske projektioner", supplerer Charlotte Cazals, designer og trendforecaster hos Peclers Paris.
Multisensoriske udflugter
I restaurations- og hotelbranchen udspiller TERRA COSMOS sig i de mest avancerede termer.
Mellem fordybende opdagelser og ekstreme oplevelser er det ikke længere nok blot at mobilisere sanserne; De skal forstærkes og forvirres gennem både teknologi og finurlig historiefortælling. Den tilgang er den danske kok Rasmus Munk, der definerer sig selv som "alkymist", stolt af at have.
Hans "holistiske" menu nydes bedst i de fordybende omgivelser på hans københavnske restaurant, hvor han tager gæsterne med på en rejse fra havets dyb op til nordlyset.
At sætte foden i El Cosmico hotellet, i et øde texansk landskab, er en oplevelse på grænsen mellem det kosmiske og det jordiske.
Denne luksuscampingplads vil snart være udstyret med 3D-printede boliger, så man kan undslippe hverdagens pres, genoprette forbindelse til sanserne sanser og observere den himmelske hvælving.
Dykker ned i metaverset
Fra Acne Studios-butikken til Moncler-pop-up-butikken i Tokyo bliver de kosmiske referencer i detailhandlen endnu mere gennemførte, hvor futuristiske, smukke decors møder digitale, forbundne shoppingoplevelser.
Avantgarde-æstetik baner vejen for en ny form for forbrugerisme. Rummene ser ud som om, de er plukket direkte fra metaverset, inspireret af arkitektoniske og virtuelle kreationer som dem af kunstneren Hugo Fournier.
Immaterielle objekter og miljøer kommer allerede til live i de rum, der er designet af Harry Nuriev med Crosby Studios. Mineralitet suppleres ofte med krom, gennemsigtighed og glas, hvilket giver alsidighed til rene, rene linjer.
"Ud over den fremadrettede vision vil TERRA COSMOS-temaet også blive legemliggjort på messen. Besøgende vil kunne finde det materialiseret i tre praktiske aspekter: Produktkuratering, begivenheder og besøgsruten, som vil blive styret af TERRA COSMOS-symbolet", forklarer Mélanie Leroy, messens administrerende direktør.
Maison&Objet-galaksen
"Gennem vores kuratorer, François Delclaux og Elizabeth Leriche, giver vi messens besøgende et både håndgribeligt og finpudset indblik i temaet”, fastslår Mélanie Leroy.
De har fået carte blanche i deres fortolkning af TERRA COSMOS for at skabe en følelse af overraskelse og ærefrygt i What's New? In retail space og What’s new? In decor med en bred vifte af produkter hentet fra udstillere.
I What’s new? In hospitality vil rummet blive tildelt den næste Designer of the Year.
Maison&Objet stræber efter at kombinere erfaringsmæssigt fremsyn med nytteværdi.
"For at imødekomme de udfordringer, som fagfolk står over for, er Maison&Objet afhængig af en af de løftestænger, der gør messen unik, nemlig det store internationale samfund af anerkendte eksperter inden for dekorations- og designindustrien, der deler erfaringer og viden, der er lige så relevant, som den er lærerig", påpeger Mélanie Leroy.
Temaet vil derfor blive evalueret, undersøgt og beriget på centrale steder på messen med spændende scenografi, masterclasses med centrale opinionsledere, coaching skræddersyet til hver virksomhed og rundbordsdiskussioner.
TERRA COSMOS-temaet og dets nye koder vil blive brugt i hele Maison&Objet-økosystemet, fra valgene på Maison&Objet og More – eller "MOM"-platformen til showrooms og visse Paris Design Week-begivenheder såsom Design sur Cours-udstillingerne, hvor designere kan vise deres designs i Paris' gårde.
Grundlægger af Elizabeth Leriche Trend Consultancy og kurator for What's New? I, decor space omkring spørgsmålet: Hvad er TERRA COSMOS?
”Kun med vores øjne på stjernerne og vores fødder solidt plantet på jorden, kan vi være i kontakt med universet. Hvilke billeder fremkalder temaet for dig? Glæden ved at drømme foran en stjernehimmel, badet i månens skær eller solens udstråling... Et blik på fremtiden”.
Hvad bliver det næste What’s New? In decor?
”Jeg ønsker at prøve at se tingene gennem et barns øjne fyldt med undren, at fremkalde drømme og følelser, at finde poesi i lyset af denne futuristiske, teknologiske verden. Himmel vs. jord, vægtløshed vs. rødder, håndværk vs. hule, metal vs. jord, gennemsigtighed vs. uigennemsigtighed, uendeligt lille vs. uhyre stor... Og jeg agter at spille på disse modsætninger”.
Grundlægger af Nouvel Air-agenturet og kurator for What's New? In retail space, svarer sådan på spørgsmålet: Hvad er kosmos?
Bæreren af drømme og fantasier. Erobringen af rummet antager karakter af en "ny grænse". Denne kontekst påvirker også livsstils- og designsektorerne og deres søgen efter nye eventyr, men også nye materialer, overflader, farver...
Hvilke tendenser tror du umiddelbart repræsenterer temaet?
Først og fremmest dem, der spiller på rå mineralitet med henvisning til månens eller Mars' udsigter. Pulpo bruger ofte primære - hvis ikke "primitive" - materialer, som om de er faldet fra en meteorit, hvilket pålægger selve objektets form. Behandlingen af lys minder lidt om de magiske cirkler, der bruges af Le Deun armaturer. Fuoriluogo Designs kreationer minder om myriader af stjerner for blot at nævne nogen”.