København er en designmetropol
FRAMING var en stor succes, og jeg meget taknemmelig over at opleve al den networking på tværs af grænser, den kollektive ånd og den hjælpsomhed, som udstillerne viste hinanden”, siger Samira Kudsk
København er en designmetropol. Det er ingen vist længere i tvivl om efter 3daysofdesign. FRAMING kan se tilbage på tre forrygende (og meget travle) dage i Odd Fellow Palæet og Harsdorffshus. Årets fællesudstilling blev endnu en gang et tilløbsstykke, og trak ikke færre end 15.000 besøgende! Det rekordstore antal designinteresserede fra hele verden kunne opleve 46 internationale topbrands fordelt i de to historiske palæer, hvor der var tæt trafik og intens aktivitet.
"Jeg er meget overvældet over antallet af besøgende, men især over kvaliteten af de besøgende. Vi taler virkelig om verdens førende designere, indretningsarkitekter, arkitekter, designbrands, producenter og agenter samt alle de vigtigste indkøbere fra de mest prestigefulde butikker og webshops. Og så har journalister og redaktører fra alle de største og mest relevante aviser, magasiner og online-medier også været forbi os. Vi har virkelig fået mange positive tilbagemeldinger, både fra udstillerne og fra de besøgende. De tre dage oversteg igen i år vores vildeste forventninger", udtaler Samira Kudsk, grundlægger af FRAMING, og hun fortsætter:
"Og så er jeg meget taknemmelig over at opleve al den networking på tværs af grænser, den kollektive ånd og den hjælpsomhed, som udstillerne viste hinanden. Det er selve sjælen i – og indbegrebet af – en joint exhibition".
Det summede af kreativitet, innovation og puls, og der blev talt mange forskellige sprog på alle etager og i alle kroge, og tilbagemeldingen var samstemmende: Man er dybt imponerede over, hvor international eventen er blevet. Udstillerne havde besøg af folk fra USA, Brasilien, Australien, Sydafrika, Dubai, Japan, Italien, Portugal, Holland, Tyskland, England, ja, fra alle verdenshjørner. Men man kunne heldigvis også høre, at der blev snakket dansk, svensk, norsk og finsk. Blandt udstillere var de nordiske lande godt repræsenteret. Svenske String Furniture præsenterede bl.a. deres nye kollektioner, Center Center og Relief, og Kasthall fik masser af opmærksomhed med deres nye kollektion, Landskab, designet af Cecilie Manz. Nikari, Woodnotes og Secto Design oplevede ikke et ledigt sekund i deres finske fællesudstilling, og her var både Nikaris nye bord af John Pawson og Secto Designs nye lampe Kumulo et must-see for mange. Et highlight var derudover norske Fjordfiesta, som havde verdenspremiere på stolen Venezia fra 1963. Den blev tegnet af Sverre Fehn til den Nordiske Pavillon i Venedig, men har ikke været i produktion før nu.
Tyske Sebastian Herkner, en af designbranchens helt store stjerner, spillede en central rolle på årets FRAMING. På hele 2. sal var han repræsenteret af designbrands som ClassiCon, Pulpo, Zanat, Schönbuch, Zeitraum og ikke mindst canadiske Man of Parts, og han havde derudover skabt en installation i foyeren. Designeren er ovenud begejstret for 3daysofdesign: "Det er nok det mest spændende designshow i Europa, ja, måske i hele verden!", pointerede han.
"Copenhagen is like Milan now ... but better," som en af udstillerne sagde, og han blev suppleret:
"Selvom det minder om Milano, så er der stadig en cool Scandi vibe. Og her er plads til at mindre brands får opmærksomhed, kontakt og interaktion", sagde Michael Reß, CEO, Schönbuch, som bl.a. havde haft besøg af alle de største magasintitler i verden.
Med et rekordstort antal besøgende og 46 tilfredse designbrands kan Samira Kudsk konkludere, at FRAMING 2024 på alle parametre var en stor succes. Verdensklasse-design, en uhøjtidelig og uformel atmosfære, fællesskab – FRAMING var rammen om det hele.