Keramik hitter som aldrig før

Materialet keramik hitter i øjeblikket endnu mere end nogensinde før. Hos Den Danske Keramikfabrik glæder de sig over den stigende popularitet og mener, at forbrugerne virkelig har fået øjnene op for, hvad keramik kan.

Fra northmodern i Bella Center, hvor 10 af ejerne af Den Danske Keramikfabrik udstillede egne keramikprodukter i området Handmade..

Gik man en runde på northmodern, som fandt sted i Bella Center fra den 13. til den 15. januar, var det tydeligt at se, at materialet keramik var godt repræsenteret. På diverse hylder hos en lang række udstillere stod keramikprodukter linet op til skue for interesserede besøgende. Der var blandt andet vaser, skåle og lysestager i flotte farver og former en masse.

Særligt ét sted bugnede de keramiske produkter: i området Handmade, hvor en række udstillere fra Den Danske Keramikfabrik viste deres fineste keramikprodukter frem. Rundt om standene vrimlede det med interesserede besøgende, som fik et indblik i keramikkens fantastiske verden – heriblandt processer og teknikker.

Et sanseligt materiale med mange muligheder
Hos Den Danske Keramikfabrik, som har været under etablering siden maj 2014, spiller keramik ikke overraskende en stor rolle.

”Jeg synes jo bare, at keramik er fantastisk. Det er et meget sanseligt materiale, mulighederne er mange, og man kan være fri og udtryksfuld i sin bearbejdning”, lyder det fra Alikka Garder Petersen, som er en af i alt 18 keramikere og designere fra egne, mindre virksomheder, der står bag Den Danske Keramikfabrik.

Fabrikken, der har hjemme i Nexø på Bornholm, er til forskel fra mange andre fabrikker udelukkende ejet af keramikere. Og det hele startede i en keramikklub, hvor tanken om at samle folk og oprette egen keramikfabrik blev luftet og således endte med at blive til virkelighed.

Læs også: Keramikfabrik på Bornholm er klar til produktion

”Nøgleordene er kvalitet og nærhed. Vi går meget op i at kunne holde en høj kvalitet, og samtidig skal der være en nærhed i produktionen. Meget af den keramiske produktion er i dag flyttet til udlandet, men med Den Danske Keramikfabrik trækker vi produktionen hjem til Danmark igen, støtter lokalsamfundet, dansk design samt kunsthåndværk og bevarer viden og knowhow i Danmark”, fortæller Alikka Garder Petersen om initiativet.

Det rå og rustikke trender
Ifølge den garvede keramiker er keramik noget, alle efterhånden har en mening om og et forhold til, ”folk ved, hvad keramik er, og hvad det kan”. Det skyldes blandt andet, at keramik op gennem tiden har været en fast del af danskernes boligindretning. Og i løbet af årene har keramikken gennemgået noget af en udvikling.

”Hvor trenden for brugsting førhen var meget minimalistisk med produkter i lyse farver, tyder alt på, at den nu nærmere er det modsatte: det handler om mange forskellige farver, og at produkterne skal være rå og rustikke samtidig med, at alt er tilladt,” fortæller Alikka Garder Petersen, mens hun med stor begejstring fremviser en række af de udstillede produkter i Handmade-området.

Ud fra valg af lertype og måden, man glaserer på, kan keramikerne skabe det meget populære rå og rustikke look.

Læs også: Keramiker modtager kongelig hæder

Derudover er også retro-looket meget oppe i tiden. ”Retro hænger sammen med tryghed. Vi bliver trygge ved at tænke tilbage på noget, vi kender. Men der skal også gerne lige være et twist, så det ligner, men ikke er helt magen til det, vi så/ser i vores forældres hjem,” fortæller Alikka Garder Petersen.

Restauranter og keramik
Særligt restauranter har taget keramik-trenden til sig, og mange steder gør de en dyd ud af at investere i keramik, som gør spiseoplevelsen anderledes og mere interessant.

”Det er rigtig dejligt, at man også sådan nogle steder tager stilling til, hvad det er, vi skal spise af. Vi går, og har længe gået, meget op i maden, men en del af sceneriet er også servicet. Det er vigtigt at spise den lækre mad af nogle flotte og holdbare produkter,” lyder det.

Alikka Garder Petersen fortæller glædeligt, at der løbende kommer henvendelser fra restauranter, som ønsker at investere i keramik.

”Vi har kun store roser til den udvikling, der er, hvor flere og flere restauranterne netop har taget stilling til servicen og vælger at bruge såvel store firmaer som mindre keramikere til design og levering. Det er så dejligt”, slutter hun af.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Designers Saturday 2025

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

21.01.2025Designbase.dk

Fra kapsejlads til direktør for Stelton

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023