København som designdestination skal tilbage på verdenskortet
Messen har udviklet sig markant, og fokus er at skabe en international messe med base i København, lyder det fra fashion & design Director Kristian W. Andersen.
DesignTrade er nu klar til at slå dørene op for tredje gang fra 24.-26. august, og siden den første messe i august 2013 er DesignTrade blevet stadig stærkere. En markant transformation af messen er i gang og vil blive mere og mere synlig henover de næste par sæsoner.
Det skyldes især, at det nu er den erfarne fashion & design Director Kristian W. Andersen, som har overtaget styringen og sammen med messeteamet sætter dagsordenen med de spændende fremtidsplaner, der er for messen.
Det er ambitionen at få København som designdestination tilbage på verdenskortet.
<p>Det er vigtigt for os at understrege, at en messe i vores terminologi er et event, hvor der også er elementer af fagligt indhold kombineret med de mange nye produkter, udstillerne præsenterer. </p>
Kristian W. Andersen
Vi skal på en ny og moderne måde genindtage en førende position for design og møbelkunst, siger Kristian W. Andersen og fortsætter: Messen i dag er stærk på interiør og design og har nu yderligere fokus på at inddrage de førende møbelfirmaer, således at vi fra 2015 og frem kan krystallisere os som en førende destination for møbelkunst, stærkt design og arkitektur samt med de førende interiørdesignvirksomheder repræsenteret. Segmenteringen af områder bliver til alles fordel, endnu skarpere i fremtiden, uddyber Kristian W. Andersen.
Som et fremtrædende designevent bliver vi en væsentlig partner for branchen og virksomhederne, idet vi både faciliterer udstilling, events, relationer med indkøbere samt inddrager København og allerede nu er der spændende samarbejder i støbeskeen, afslører Kristian W. Andersen.
En international messe første spadestik til en Design Week
Målet med dette designevent er at skabe en international messe i København.
Strategien er at skabe en dansk, og ikke mindst en skandinavisk messe i international klasse, og med de designtraditioner og den historik, der er omkring skandinavisk design, er behovet for en international designmesse i København stort. København er Nordens centrum for design; for gastronomi, arkitektur og kultur, og netop derfor skal København have et international designevent, fastslår Kristian W. Andersen.
Kristian W. Andersen ser dette event som et første spadestik i forhold til at etablere en Design Week i København, hvor messe såvel som byens showrooms, butikker, designinstitutioner, gallerier og museer samarbejder om at skabe en fælles og spændende designdestination fyldt med oplevelser til fordel for de besøgende, sådan som man kender det fra andre internationale designhovedstæder som Milano og Paris.
<p>Strategien er at skabe en dansk, og ikke mindst en skandinavisk messe i international klasse, og med de designtraditioner og den historik, der er omkring skandinavisk design, er behovet for en international designmesse i København stort.</p>
Kristian W. Andersen
DesignTrade har allerede indgået et samarbejde med designfirmaet Muuto om i fællesskab at invitere de bedste indkøbere fra hele Europa til en unik designoplevelse i København. Muuto deltager med stand på messen, og derudover laves der fælles events.
Af andre spændende udstillere på messen findes blandt andet Onecollection, ferm LIVING, superstudio cph, Lampefeber, TripTrap, Broste Copenhagen, Excel, Rice, Green Gate samt Menu, Gense, addinterior, Via Cph, der alle fire er med for første gang.
Men vi ser også flere udenlandske udstillere primært svenske og norske. Ligesom den tyske grossist Kaheku, er med for første gang og ser store muligheder i Skandinavien, fortæller Kristian W. Andersen.
I samarbejde med Design Denmark (tidligere Danish Design Association nu fusioneret med Danske Designere) afvikles et fornemt konferenceprogram med oplæg fra anerkendte designere og virksomhedsledere samt en interessant design debat.
Det er vigtigt for os at understrege, at en messe i vores terminologi er et event, hvor der også er elementer af fagligt indhold kombineret med de mange nye produkter, udstillerne præsenterer. Vi vil med andre ord skabe en oplevelsesorienteret messe, der inspirerer og udfordrer, fortæller Kristian W. Andersen. Derfor etableres der også inspirerende trendområder på messen.
Fokus på talenter fremtidens designstjerner
For at tilføre yderligere inspiration og dynamik på messen er der betydeligt fokus på designtalenter, upcoming designere og designstuderende i form af flere områder dedikeret til de unge talenter.
De helt unge og nytænkende designere er dem, der kommer til at tegne fremtiden i den her branche, og især deres eksperimenterende tilgang til materialer og forståelse for brugernes behov er spændende og noget, vi gerne vil tilgodese og hype som en del af vores designdestination, udtaler Kristian W. Andersen.
Fakta om Designtrade
Dato:
24. - 26. august 2014
Åbningstider
Søndag den 24. august: kl. 9.30 - 18.00
Mandag den 25. august: kl. 9.30 - 18.00
Tirsdag den 26. august: kl. 9.30 - 17.00
Præ-registrering gratis indtil 23. august
Læs mere på www.designtrade.dk
Der kommer desuden et område for de nyeste og mest cool designere blandet med etablerede stærke møbelbrands. Området, der bærer navnet The Social Hood, er stedet hvor alle aktører kan networke og udstille på en helt ny måde med fokus på det gode, gedigne designhåndværk, fortæller Kristian W. Andersen og uddyber ligeledes, at der i samme område vil være lækker sund morgenmad for de besøgende søndag formiddag og det er DesignTrade, der inviterer.
For yderligere at tilgodese de besøgende og sørge for de bedst mulige transportmuligheder til og fra messen arrangeres der bus fra Fyn og Jylland til København alle tre dage.
DesignTrade tager denne gang ti af Bella Centers haller i brug og forventer i alt omkring 350 udstillere mod 279 udstillere i august 2013.