Jeg kan stadig begejstres…

”Man skal aldrig tage tingene for givet, og så skal man være stolt af det, man gør. Det handler ganske enkelt om troværdighed” siger Marianne Jensen, der i år fejrer sit 25 års forretningsjubilæum.

Om Eurotex

Eurotex forhandler sengelinned og håndklæder fra bl.a. Esprit, Marc O’Polo, Egeria og Essenza. Herudover driver Marianne Jensen Eurodun, der producerer dyner og hovedpuder med økologisk rensede dun og fjer og fremstillet uden brug af skadelige kemikalier.

Netop nu er Eurotex i fuld gang med at udbygge domicilet i Vejle, så man fremover har samlet showroom, kontor og lager.

”Jeg kan stadig begejstres, når de nye varer kommer hjem, og jeg ser stadig masser af udfordringer i boligbranchen”. Sådan lyder det fra Marianne Jensen, der netop har fejret sit 25 års forretningsjubilæum med sin virksomhed Eurotex, der forhandler sengelinned og håndklæder samt Eurodun, der producerer dyner og hovedpuder.

Selv mener hun, at det handler om ikke at tage tingene for givet, og at være stolt af det, man gør.

”Det er nok ikke en typisk jysk mentalitet. Men det er nu engang sådan, det er”, siger hun.

Marianne Jensen er vokset op med en far, der var smed og en mor, der lavede mad til 300 mennesker hver dag, så at man skal arbejde, hvis man vil opnå noget, har hun fået med fra barnsben. Men hun mener også, at det i høj grad handler om ydmyghed over for det, man beskæftiger sig med, og ikke mindst respekt for de mennesker, der er omkring én.

”Men det handler også om troværdighed, og det gælder i min egen virksomhed såvel som i Faga regi, hvor vi dels fastholder værdier og traditioner og samtidig udvikler foreningen, så den matcher den moderne tid, vi lever i”, lyder det.

Marianne Jensen har været en del af Faga i 12 år, og de seneste tre år har hun været formand. Herudover var hun i fire år en del af Eksportrådet, ligesom hun sidder i Håndværksrådets internationale udvalg.

Marianne Jensen er en kvinde, der kalder en spade for en spade, og netop dét gør, at kunder og forretningsforbindelser altid ved, hvor de har hende henne.

”Men jeg får da også uvenner på den bekostning”, siger hun med et smil og tilføjer, ”man kan jo ikke have en god diskussion, hvis man ikke er uenige. Det handler om at argumentere for og imod og om at respektere hinanden. Sådan er det i forretningsmæssige diskussioner såvel som i politiske diskussioner”.

Trods krisen har Marianne Jensen haft god succes med Eurotex, og hun er ikke i tvivl om, at det bl.a. er fordi, hun ikke har så travlt med at se på, hvad konkurrenterne gør, men koncentrerer sig om, hvad hun selv gør.

”Det betyder nemlig, at man bedre kan nå at kan tilpasse forretningen til den tid og det marked, vi eksisterer i”.

Man skal prøve på egen krop
Mariannes holdning er klart, at man kun kan fortælle andre, hvad der er godt og skidt, hvis man selv har prøvet det, og dét, mener hun, alt for mange politikere forsømmer. Netop derfor er det også hendes plan, at – som hun selv siger det – ”når jeg ikke gider det her mere, så vil jeg ind og ødelægge den gode stemning i Folketinget”.

Hun mener, der er alt for mange politikere, der udtaler sig om alt for meget, de ikke ved noget om.

Eksempelvis mener hun ikke, at fagforeningerne i dag hjælper deres medlemmer – tværtimod.

”De vil lægge så mange krav og restriktioner på de danske virksomheder, at de slår dem ihjel. Og flere medlemmer, der trækker på arbejdsløshedskassen er vel ikke et succeskriterie. Jeg mener, at fagforeningerne har ”succes’et sig ad helvede til”. Vi skal meget hellere gå sammen om at vende udviklingen for virksomhederne i Danmark og ad den vej skabe flere arbejdspladser. Det skal politikerne forstå, og de skal forstå, at dét at drive en virksomhed ikke er et socialkontor, der skal tage sig af alle, men en måde at få gang i hjulene i Danmark på”.

Jeg vil gerne være rollemodel
Marianne Jensen er ikke bange for at sige, at hun gerne vil være en rollemodel.

”Jeg har en HF, jeg læste merkonom sideløbende med mit job hos Dansk Supermarked, og jeg har mand og barn. Så vil man være selvstændig, er det altså et spørgsmål om at ville det og om at give sig selv. Og så nytter det ikke altid at synes, at det er alle andres skyld, når det ikke går”, mener Marianne Jensen, og hun er ikke i tvivl om, at de største forhindringer i forhold til udvikling i Danmark er det politiske system.

”Mange driftige forretningsfolk gider ikke tage diskussionerne, så konsekvensen bliver, at de flytter deres virksomheder uden for landets grænser. Og det kan vi ikke være tjent med”.

Så når Marianne får muligheden for at blande sig, gør hun det.

”Ind imellem får jeg klø, men jeg siger ikke noget, jeg ikke kan stå inde for, så dem tager jeg gerne”.

Hun mener også, at én af grundene til, at hun har kunnet drive sin virksomhed med succes i 25 år, er, at hun selv går forrest.

”Jeg tømmer gerne en container. Og det er også mig, der betaler løn, og som i det hele taget altid har fingeren på pulsen”, siger hun, og netop dét er meget vigtigt.

”At drive en god virksomhed er egentlig ikke raketvidenskab”, siger Marianne, ”historisk set har vi opture og nedture i markedet. Det, det handler om, er at lægge til side, når det går godt, så man har penge til at drive virksomheden i dårligere tider”.

Og så har Marianne en regel, hun altid følger: ”Som i et spil, skal man altid kende sin udgang. Investerer man i noget, der viser sig ikke at være rentabelt, skal man have sikret sig en vej ud. I bund og grund skal man have en jysk tilgang til pengestrømmen”, siger hun med et smil.

Brug dit netværk
Mange kvinder er ikke så gode til at bruge deres forretningsmæssige netværk. De bruger veninderne. Men jeg har nok en mere habitagtig tilgang til det. Jeg tager altid fat i hovedet. Min tålmodighed er lille, og jeg er kontant i min måde at være på. Men det er nok mine maskuline gener”, lyder det med et smil fra Marianne.

Før Marianne Jensen startede Eurotex var hun ansat som indkøbschef i Jysk og i Dansk Supermarked, men da muligheden for at blive selvstændig bød sig, slog hun til.

”Jeg er den selvstændige type – en iværksætter, og det bliver man kun, hvis man tør tage en chance”, fastslår Marianne.

Spørger man Marianne om fremtiden, fastslår hun, at hun også fremadrettet vil sige ja til alt det, der lyder spændende.

”Det handler om at se muligheder. Dem, der gør det, og dem, der tager udfordringerne op, er også dem, der overlever”.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023